וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ובס רוצה להיכנס לסלון שלכם

מאת אשר שכטר

3.9.2010 / 7:11

2010 היתה השנה של אפל: האייפד נהפך ללהיט מיד עם השקתו, אייפון 4 זכה להצלחה חסרת תקדים, והחברה נהפכה לחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק ? כעת היא מנסה לכבוש את היעד היחיד שנכשלה בו עד כה - הטלוויזיה ? לפי כל הסימנים, זה ייקח לה עוד זמן



>> אחרי ששינתה את עולם המוסיקה עם האייפוד, את עולם הסלולר עם האייפון ועולם המחשבים הנישאים עם האייפד, מנסה אפל שוב להצליח בתחום שבו נכשלה מאז 2006: טלוויזיה.



זאת, לפחות, היתה הבשורה של מנכ"ל ענקית האלקטרוניקה סטיב ג'ובס באירוע ספטמבר השנתי של אפל בסן פרנסיסקו, שבו חשפה החברה בין היתר דגמים חדשים של אייפוד; שדרוג של מערכת ההפעלה ios לאייפון ולאייפוד; רשת חברתית בשם "פינג" (ping), שתשתלב בחנות המוסיקה המקוונת אייטיונס; ואת הדור השני של אפל טיוי (apple tv), ממיר הטלוויזיה הכושל של אפל מ-2006.

2010, בסך הכל, היתה שנה חיובית למדי עבור אפל. האייפד, שנהפך ללהיט מיד עם הגעתו למדפי החנויות באפריל, מכר עד כה, לפי הערכות, יותר מ-3 מיליון יחידות ונמכר בממוצע כל 2.3 שניות - קצב מהיר בהרבה אפילו מהתחזיות האופטימיות ביותר שהתפרסמו לפני השקתו.



האייפון 4 זכה גם הוא להצלחה חסרת תקדים, למרות בעיות הקליטה שהתגלו במכשיר ויצרו מיני-משבר תדמיתי עבור אפל, עד שהחברה הציעה למשתמשי האייפון כיסוי פלסטיק בחינם שאמור לפתור את הבעיות. אפילו גל התאבדויות של עובדים ביצרנית הרכיבים שלה, פוקסקון, לא הצליח לפגום בתדמיתה של אפל, שבתחילת השנה עקפה את מיקרוסופט ונהפכה לחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק. כעת מנסה אפל לתקן את הכישלון היחיד שרשמה בשנים האחרונות.



אפל טיוי הושק לראשונה ב-2006 ומשמש ממיר דיגיטלי שמאפשר למשתמשים לנגן סרטים ותכנים דיגיטליים שנרכשו דרך אייטיונס. לפי הערכות, מאז 2006 מכרה אפל פחות מ-3 מיליון יחידות של אפל טיוי - פחות מכמות מכשירי האייפד שמכרה בשלושת החודשים הראשונים למכירתם.



לפני האירוע השנתי לתקשורת של אפל ביום רביעי, שבו היא נוהגת באופן מסורתי לחשוף דגמים חדשים או משודרגים של נגני מדיה ומוסיקה דיגיטליים, הועלו השערות רבות בנוגע למאפייני החידוש שתציג אפל. בדומה למוצרים אחרים של אפל, חזו רבים גם הפעם כי המכשיר יחולל מהפכה ויבשר על הגעתו המיוחלת של האינטרנט לטלוויזיה. המציאות, מסתבר, היא קצת יותר אפורה.



השכרת סרטים - במקום רכישה



ממיר אפל טיוי החדש הוא קטן יותר מהדור הקודם של המכשיר, וגודלו למעשה רבע מגודלו של המכשיר המקורי. הוא שחור, בניגוד לדגם המקורי הלבן. ובמקום לרכוש באמצעותו סרטים ותוכניות טלוויזיה, הוא יתבסס אך ורק על השכרת תוכניות טלוויזיה ולא יאפשר רכישות. אפל תאפשר השכרת פרקים בסדרות טלוויזיה באיכות hd במחיר של 99 סנט לפרק. אפל כבר חתמה על הסכמים עם רשתות פוקס ו-abc לגבי השכרת סדרות טלוויזיה, והעריכה כי רשתות נוספים יצטרפו בהמשך.



הדור החדש של אפל טיוי מאפשר גישה לשירות השכרת הסרטים נטפליקס, ותומך בין השאר גם ביוטיוב ובפליקר. מחיר אפל טיוי החדש יהיה 99 דולר, לעומת מחיר של 229 דולר למכשיר הקודם, ותחילת שיווקו צפויה בהמשך החודש. ג'ובס טען במהלך האירוע כי אפל מכרה מספר רב של מכשירי אפל טיוי, אבל הודה כי המוצר לא היה "להיט גדול". אחד המאפיינים של אפל טיוי החדש - airplay - מאפשר לצפות באופן מיידי בצילומים, קטעי וידיאו או מוסיקה ממכשירי אייפון, אייפוד טאץ' או אייפד באמצעות אפל טיוי.



התגובות למכשיר החדש התאפיינו בטון קל של אכזבה. "עדיין מדובר במוצר שיעניין רק מעריצים פנאטיים של אפל", אמר יועץ השיווק הטכנולוגי דיוויד קלארק מ-bgt פרטנרס לבלומברג. אפילו ג'ובס עצמו נאלץ להודות כי המכשיר מיועד בעיקר לחובבי טכנולוגיה, ובניגוד להתלהבות שבה השיקה אפל את האייפון 4 ואת האייפד מוקדם יותר השנה, עיקר האירוע בסן פרנסיסקו הוקדש לחשיפת שורה של דגמי אייפוד חדשים ורשת חברתית חדשה שתפעל בתוך אייטיונס. אפל אולי שולטת באופן שבו אתם שומעים מוסיקה, מדברים בטלפון וגולשים באינטרנט, אך על הסלון שלכם - לפי כל הסימנים - ייקח לה זמן רב להשתלט.



האולפנים נרתעים



המכשיר החדש קטן יותר וזול יותר מקודמו, אך הבעיה הגדולה שלו זהה: תוכן. אולפני הקולנוע והטלוויזיה פשוט לא רוצים מכשיר חדש של אפל שיערער את המודל העסקי שלהם, הנשען בין היתר על מכירת זכויות שידור לערוצי כבלים תמורת מיליוני דולרים, ונרתעים בינתיים משיתוף פעולה. לאפל אין את הזכויות למכור את התכנים שהיא רוצה למכור, והאולפנים מסרבים לניסיונותיה של אפל להקים שירות מנויים.



אפל טיוי זוכה אמנם להשתתפות מוגבלת של פוקס, abc ו-bbc, שטרחו כולם להודיע מראש כי השתתפותם אינה אלה ניסוי לטווח הקצר, אך אולפנים אחרים, כמו nbc, יוניברסל, טיים וורנר ו-cbs, דחו כולם את הצעותיה של אפל ואינם צפויים להצטרף. ג'ובס עצמו אמנם צפה במהלך האירוע כי "גם האולפנים האחרים יראו בקרוב את האור", אך לפחות לעת עתה נראה שמהפכת הטלוויזיה של אפל תצטרך לחכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully