וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דיור לצעירים בתל אביב לא רלוונטי"

רנית נחום-הלוי

3.9.2010 / 10:51

בעל הבית



>> שמאי המקרקעין שאול ויסמן סבור כי אסור להתערב בשוק הנדל"ן בתל אביב והסביבה כדי לספק דירות לצעירים. לטענתו, היצע וביקוש אינם הגורם היחידי התורם לעליית המחירים וישנם גורמים אחרים, שיגרמו לכך שהמחירים במרכז יישארו גבוהים גם אם ההיצע יוגדל. דיור בר השגה? מדובר לדעתו בלא יותר מאגדה אורבנית והמצאה פופוליסטית.

"התיאוריות של היצע וביקוש לא שלמות משום שרבים לא מביאים בחשבון את יכולת אמצעי התשלום במשק. ברגע שצרכנים מוציאים כסף זה אומר שיש להם יכולת, מה שמביא לעליית המחירים. גם הריביות הנמוכות שמתחרות עם דמי השכירות הן גורם לעליות מחירים. ברגע שאין הבדל בין שיעור החזר המשכנתא למחיר דמי השכירות, אז בוודאי שעדיף לשלם על דירה.



"בישראל, למרות המשבר הכלכלי אין מיתון. יש צמיחה וירידה בשיעור האבטלה - מרכיבים אלה תורמים בבירור לעליות מחירים, כי אנשים יכולים להרשות לעצמם".



ומה לעשות עם הצעירים הרבים שמתקשים לשלם את המחירים?



"מי שלא יכול לשלם 2 מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים בתל אביב או ברמת גן, שיגור במקום אחר. אף אחד לא צריך לדאוג לצעירים שירכשו דירות בתל אביב במיליון שקל".



מה אתה אומר על היוזמה של דיור בהישג יד?



"היוזמה נשמעת מצוין, אבל היא פופוליסטית. היא מעניקה מתנות לאנשים שלא מגיע להם. מדובר ב"מחיר מדוכא", שחלק יזכו לקבל אותו, ויוכלו אחר כך למכור את הדירות במחיר השוק.



"למה לדחוף צעירים למגורי יוקרה כשאין להם יכולת לעמוד ביוקר המחיה? בעבר כבר הוכח שסבסוד או התערבות במחירי הדירות לא הצליחה. לכן, גם כל הרעיון של הצפת השוק הוא רטוריקה חסרת כיסוי כי הדבר תלוי בהמון משתנים שלממשלה אין שליטה עליהם".



גינדי וריבוע כחול מייעדות כיום את פרויקט השוק הסיטוני לזוגות צעירים, יכול להיות שזה היעד היום?



"חברות הנדל"ן עושות מה שטוב לכיס שלהן ואין בכך כל רע. גם אם הדירות בפרויקט יימכרו בזול, כיצד יוכלו הצעירים לעמוד בדמי הניהול הגבוהים והארנונה? אלו הוצאות נלוות שעשויות להגיע לאלפי שקלים בחודש. דיור לצעירים בתל אביב הוא לא רלוונטי ואם ייעשה, ישרת רק צעירים עשירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully