וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעולם לא היה פשוט יותר לרדת אל העם: ראשי המדינות גילו את הטוויטר

מאת איילה צורף

3.9.2010 / 7:11

ראשי ממשלות ומנהיגים אחרים מדלגים מעל כלי התקשורת - ופשוט מצייצים את דבריהם בטוויטר ■ נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס הפך את חשבון הטוויטר שלו ללשכת רווחה ■ ראש ממשלת אוסטרליה מצייצת על חשיבות חופשת הלידה לגברים ■ ובישראל? לנתניהו יש חשבון טווי






ישראל: אין תגובה



השיחות הנוכחיות עם הפלסטינים, בחסות אמריקאית, היו הזרז לפתיחת חשבונות טוויטר, פייסבוק ויוטיוב על ידי לשכתו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. נתניהו מפעיל שני חשבונות: חשבון טוויטר אישי שלו, תחת השם netanyahu, וחשבון טוויטר כללי תחת השם "israeli prime minister".



בימים הראשונים לאחר פתיחת החשבונות מונה חשבון הטוויטר הכללי כמה 500 עוקבים, וזה האישי מונה כ-8,000 עוקבים. מכנה משותף אחד יש לשני החשבונות: בשניהם נתניהו וצוותו אינם עונים לפונים אליהם. גם בדף הפייסבוק של ראש הממשלה לא עונים לפונים.



בתחילה נכתבו החשבונות בגוף שלישי, ועסקו במעשיו והתבטאויותיו של נתניהו בארה"ב. לפני כיומיים החלו מנהלי החשבון לכתוב את הציוצים והסטטוסים בגוף ראשון, מפיו של נתניהו. "הנשיא עבאס, אתה השותף שלי לשלום. אנו צריכים להתגבר על הקונפליקטים הקשים בין שני העמים כדי להבטיח התחלה חדשה", נכתב אתמול בחשבון הטוויטר של נתניהו. ציוצים רבים נוספים פורסמו אתמול, כולם נלקחו מתוך נאומיו של נתניהו ערב פתיחת השיחות בארה"ב.



לא מדובר בחשבון שזוכה לסטטוסים וציוצים ייעודיים מטעם ראש הממשלה, אלא בשכפול של ההודעות לעיתונות שיוצאות מלשכת ראש הממשלה, בחלוקה לציוצים קצרים.



בתגובה לשאלה מי מפעיל את חשבונות המדיה החברתית של משרד ראש הממשלה, נמסר מהמשרד: "הפעלת ערוצי המדיה החברתית מתבצעת על ידי צוות מצומצם של עובדים מאגף התקשורת וההסברה במשרד ראש הממשלה". בתשובה לשאלה מדוע מפעילי החשבון אינם עונים לאזרחים הפונים אליהם באמצעות המדיה החברתית, נמסר: "כשלב ראשון הוחלט לבחון את היקף, אופי וכמות התגובות והפניות של הגולשים, ולתת מענה סלקטיבי - בעיקר לשאלות נפוצות של לייקרים בפייסבוק. בהמשך תישקל האפשרות להרחיב את היקף התגובות דרך ערוצי המדיה האחרים.



"כפי שביטא זאת ראש הממשלה נתניהו: 'ערוצי המדיה החברתית חיוניים כיום יותר מתמיד למאמצי ההסברה של ישראל, לשקיפות שלטונית ולשיתוף האזרחים במידע עדכני'".



רוסיה: עוקבים אחרי הבית הלבן



לפני כחודשיים הצטרף גם ראש ממשלת רוסיה, דימיטרי מדוודב, לטוויטר. החשבון נפתח ביוני האחרון, לאחר ביקור של מדוודב בהנהלת טוויטר כאורחו של אחד המייסדים, ביז סטון.



גם מדוודב - שמנהל שני חשבונות במקביל, ברוסית ובאנגלית, שבהם כ-110 אלף עוקבים - מנסה לשוות לציוצים שלו פן אישי ואנושי. "מחר אערוך פגישות בנושא מחירי המזון ברוסיה. יוצא לביקור בחנויות באורנבורג כדי לדבר עם לקוחות", כתב לפני כמה ימים. לקראת פתיחת שנת הלימודים הוא כתב: "מזל טוב לחג הלימודים - זהו היום של הידע. מבקש לברך במיוחד את ילדי כיתה א' והוריהם".



בימים שלפני תחילת שנת הלימודים הפיץ מדוודב רצף של טוויטים בנושאי חינוך, כשחלקם הגדול מוקדש לנושא ההשכלה הגבוהה ברוסיה: "החינוך ברוסיה חייב לעמוד בקנה אחד עם הדרישות הכלכליות. אנחנו צריכים לעבוד בצורה מכוונת מטרה, ולייצר חינוך למיומנויות הנדרשות על פי הכלכלה כיום", כתב.



מדוודב מצייץ כל יום כמעט, תמיד בנושאים עדכניים. כך למשל, על רקע גל השריפות שפקד את המדינה באחרונה, הוא הקדיש כמה וכמה ציוצים לנושא, כשהוא עוסק בשאלת הביטוח של אלה שבתיהם נשרפו ומתחייב שממשלת רוסיה תסייע לאלה שנפגעו. אך בניגוד לצ'אווס, מדוודב לא עונה לגולשים שפונים אליו במדיה החברתית. מדוודב עצמו עוקב אחרי חמישה חשבונות טוויטר בלבד: אחד מהם של אובמה, השני של הבית הלבן, השלישי והרביעי של גופי תקשורת רוסיים והאחרון של מדען-חוקר באנטארקטיקה.



במקביל לחשבון הטוויטר הרשמי של מדוודב, שפועל תחת השם kremlinrussia, פועל חשבון טוויטר סאטירי בשם kermlinrussia (שיכול אותיות בתחילת המלה קרמלין), שלועג למדוודב. עיצובו זהה לזה של חשבון הטוויטר הנשיאותי, והוא מונה כ-23 אלף עוקבים. הכותבים שם חוזרים על כל ציוץ שמוציא מדוודב בשינוי קל של מלה אחת או שניים, באופן שמשנה את משמעות המשפט.



אוסטרליה: שיחות על ילדים



מערכת הבחירות האחרונה באוסטרליה, שהסתיימה לפני כשבועיים, היתה זרז לפעילות המדיה החברתית של המתמודדים. באוסטרליה יש יותר מ-9 מיליון גולשים בפייסבוק, ויותר מ-1.1 מיליון מצייצים בטוויטר. ואולם השימוש של ראשי הממשלה באוסטרליה בפייסבוק ובטוויטר החל עוד לפני מערכת הבחירות הנוכחית.



ראש ממשלת אוסטרליה היוצא, קווין ראד, שכיהן בתפקיד במשך שלוש שנים עד לפני כשבועיים, עדיין מפעיל חשבון טוויטר תוסס למדי שמונה כמיליון עוקבים. את החשבון הוא פתח לפני כשנה וחצי, כשהציוץ הראשון היה בקשה לשמוע את העוקבים אחריו. הוא שמע, וגם הגיב. כיום הוא מצייץ אודות נושאים ציבוריים ופוליטיים, לצד ציוצים אישיים, שנכתבים לעתים ממכשיר הסלולר שלו.



כך למשל, הוא כתב ביולי האחרון, עדיין בתפקיד ראש הממשלה: "מבלה חופשת קיץ עם אשתי והמשפחה, עושה דברים נורמליים כמו שופינג. מסתבר שאני עדיין גרוע בזה". גם על חברי הממשלה שלו הוא מצייץ בנימה אישית, לעתים לא מעונבת: "יוצא לשתות לימונדה עם ויין (ויין סוואן, שר האוצר בממשלתו, א.צ) והחבר'ה מהאוצר. הם עובדים קשה מאוד לאורך כל השנה", הוא כתב במאי האחרון, לאחר אישור התקציב.



ראש הממשלה הנכנסת, ג'וליה גילארד, הזדרזה לפתוח חשבון טוויטר רשמי מיד עם הבחרה לתפקיד. היא הסבה את החשבון ששימש אותה לאורך תקופת קמפיין הבחירות לחשבונה הרשמי כראש הממשלה. גילארד וצוותה עונים באופן אישי לרבות מהפניות שמגיעיות בפייסבוק או בטוויטר.



כך למשל, ביום שבו דנו בהרחבה בתקשורת באוסטרליה על חופשת הלידה והמעורבות של הגברים בה, כתבה לה בטוויטר אזרחית אוסטרלית: "אני חושבת שהעובדה שאנחנו נותנים לגברים אפשרות לבלות יותר זמן עם התינוקות שלהם היא מדהימה. בעלי היה בר מזל כשהחליט לבלות יומיים בשבוע על בסיס קבוע עם התינוק שלנו בחצי השנה הראשונה לחייו". ענתה לה גילארד: "בעלך אכן בר מזל. אני חושבת שזה חשוב מאוד לתמוך בגברים ונשים שמעוניינים לשהות כמה שיותר זמן עם התינוק החדש שלהם".



יפן: ראש הממשלה המודח עדיין מצייץ



ביפן, לעומת זאת, בחר ראש הממשלה המכהן מזה כחודשיים, נאוטו קאן, שלא לפתוח חשבונות במדיה החברתית לעת עתה. זאת אף שקודמו, יוקיו האטויאמה, ניהל חשבון טוויטר פעיל למדי, עם כ-700 אלף עוקבים.



האטויאמה כותב בחשבון טוויטר תחת שמו, בגוף ראשון, ופונה אישית לאזרחים היפנים. הוא ממשיך לצייץ אף שכבר אינו ראש ממשלה, והטוויטים שלו כתובים ביפנית בלבד.



בתפקידו כראש ממשלה, וגם לאחר מכן, בחר האטויאמה להעלות לדיון בטוויטר את נושא תפקידה של התקשורת. כך למשל כתב באחרונה: "לעתים התקשורת רודפת אחרי אנשים, אפילו בעזרת מסוקים. אני חושש לשלומם של אנשים שנרדפים על ידי התקשורת. מה אתם חושבים על תפקידה של התקשורת ועל האחריות שלה?"



ציוץ אחר שלו מסכם ככל הנראה לא רק את מה שהוא חושב על המדיה החברתית, אלא גם את מה שחושבים עליה ראשי ממשלה ונשיאים רבים אחרים, שבוחרים לפתוח חשבונות ולנסות לייצר אינטראקציה עם אזרחיהם: "אני חושב שלאינטרנט יש השפעה אדירה בכל הקשור בחיבור בין התושבים לפוליטיקה. הייתי רוצה להשתמש בכוחה הרב של הרשת כדי לעזור לאזרחים, לחברות ולקהילות לחבור יחד ולייצר את הזירה החברתית החדשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully