וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת החגים ייבאו המחלבות מארה"ב 15 מיליון ליטר חלב ללא מכס

עמירם כהן

3.9.2010 / 18:32

החשש למחסור בחלב התעורר בגין הירידה החדה של 10%-15% בתנובת החלב של הפרות בחודש שעבר



באישור משרד התמ"ת ובהסכמת משרד החקלאות ויצרני החלב, ייבאו המחלבות מארה"ב אבקת חלב כדי למנוע מחסור בחלב לקראת החגים. מדובר ביבוא ללא מכס של כ-1,500-1,200 טון של אבקות חלב, כמות שוות ערך ל-15-12 מיליון ליטר חלב.



על היבוא הוחלט, לאחר שהתעורר חשש למחסור בחלב לקראת החגים בגין הירידה החדה של 10%-15% בתנובת החלב של הפרות בחודש שעבר. בחודשי הקיץ חלה ירידה עונתית בתנובת החלב אך השנה הייתה הירידה חדה במיוחד בשל החום הכבד ששרר במרבית חודש אוגוסט.



מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר יעקב בכר, אמר בסוף השבוע כי הפרסומים על מחסור בחלב בחגים באו בעקבות מאבק פנימי בין המחלבות וכולו "ספין תקשורתי", כדבריו: "לא צפוי וגם לא היה צפוי מחסור בחלב ובמוצריו לקראת החגים מפני שנערכנו מבעוד מועד ואף הסכמנו ליבוא חלב, יבוא שחלקו כבר מומש ועיקרו עדיין לא מומש". עוד אמר בכר כי מי שמתמצא בענף מבין שדווקא בחגים לא צפוי מחסור, מפני שזו תקופה בה ממשיך יצור החלב ברפתות כסדרו, אך בשל השבתת המחלבות בימי החג מצטברים ברפתות עודפי חלב שישווקו למחלבות מיד בצאת החג.



בשבוע הבא יושבתו המחלבות לארבעה ימים ולא יקלטו חלב מהרפתות. אך לדברי בכר נעשו כל הסידורים הדרושים למנוע שפיכת חלב ומרבית הסיכויים שלא יהיה צורך בכך. אך אם יאלצו היצרנים לשפוך חלק מהחלב שנחלב בימי החג הם יקבלו עליו את מלוא התמורה מקרן מיוחדת שהוקמה לשם כך במועצת החלב. מדובר בשפיכת כמה מאות אלפי ליטר חלב, העלולים להצטבר ברפתות אך המחלבות לא יוכלו לקלוט אותם לאחר החג.



בתוך כך פרצה מחלוקת בין יצרני החלב ליצרני הגלידה, בשל דרישתם של יצרני הגלידה לספק לתעשייה רק חלב בכשרות בד"צ. לדברי יצרני הגלידה זו דרישת השוק הישראלי שהולך ומתחרד. לאחרונה הגדילו יצרני הגלידות את השימוש בשומן חלב לתעשיית הגלידה, לאחר שהשימוש בו פסק כמעט לגמרי בשנים שעברו מפני שהיצרנים העדיפו להשתמש בשומן צמחי. ענף החלב מספק בשנים האחרונות ליצרני הגלידה 7 מיליון ליטר חלב בשנה (כאבקת חלב) ויצרני הגלידה מבקשים, כך טוענים יצרני החלב, לבטל את ההתקשרות הזו בטענה שאין להם ביטחון מלא, שכל החלב המסופק להם הוא בכשרות בד"צ. יצוין שהמעבר מכשרות רגילה לכשרות בד"צ מייקר את יצור החלב ב-2%, ייקור שמגלגלות המחלבות על הצרכנים.



יצרני החלב הודיעו כי אין בכוונתם לוותר בנושא ובכוונתם להמשיך לספק חלב ליצרני הגלידות על פי ההבנות וההסכמים הקיימים בין הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully