וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראלי תפס בנקים אירופים שעבדו עם אירן"

4.9.2010 / 8:30

לפי הוול סטריט ג'ורנל, מומחה מודיעין ישראלי בשם איתן ערוסי הוביל את שלטונות ארה"ב להטיל קנסות של כ-2 מיליארד דולר על בנקים אירופים. הבנקים הפרו את הסנקציות שהוטלו על אירן

תחקיר של מומחה המודיעין הישראלי איתן ערוסי בארה"ב, אשר החל בקצה חוט לגבי עמותה איראנית הפועלת בניו יורק, הביא בסופו של דבר לחקירה חובקת עולם שחשפה שורה ארוכה של מקרים שבהם בנקים וחברות בינלאומיים הפרו את העיצומים שהטילה ארה"ב של מדינות דוגמת איראן, סודאן וקובה, בהיקף של כשני מיליארד דולר, דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

ערוסי, בעל אזרחות כפולה של ישראל וארה"ב, ואשר שימש בעבר כראש הדסק לתקשורת הערבית בדובר צה"ל, החל את התחקיר שלו לאחר שגילה העברות כספים חשודות מקרן אלאבי (alavi) האיראנית שפעלה ממשרדים בשדרה החמישית במנהטן. החקירה של ערוסי, אשר בהמשך שולבה בחקירה של משרד המשפטים האמריקאי, הביאה בסופו של דבר לחשיפת העברות כספים בלתי חוקיות שביצעו תשעה בנקים, בהם כמה מהבנקים הגדולים ביותר באירופה, למדינות שעליהן הטילה ארה"ב סנקציות, לדברי מקור המקורב לפרשה.

בעקבות החשיפה, מנהלים חלק מהבנקים מגעים ליישוב האישומים נגדם בארה"ב, ושלושה מהבנקים כבר הגיעו להסדר עם משרד המשפטים האמריקאי. בחודש שעבר, בנק ברקליס הבריטי הסכים לשלם 298 מיליון דולר לאחר שהודה כי איפשר העברת תשלומים בשם לקוחותיו לקובה, סודאן ומדינות אחרות. בנק לוידס הבריטי וקרדיט סוויס השווייצי שילמם 350 מיליון דולר ו-536 מיליון דולר בהתאמה כדי ליישב אישומים נגדם.

לאחר חקירתו הראשונית של ערוסי, הוא גויס בשנת 2005 למשרד התובע הכללי במנהטן כדי לסייע בחשיפת העברות כספים מפוקפקות במזרח התיכון. ערוסי, אשר דובר ערבית רהוטה, סייע בגיבוש האישומים נגד קרן אלאבי, לפיהם שימשה כזרוע הביצועית של ממשלת איראן בארה"ב, וכי פעילותה הצדקה שלה שימשה ככיסוי להעברות כספים לא חוקיות.

פריצת הדרך הגדולה בחקירה נגד הקרן הגיעה לאחר שמשרד התובע הכללי הצליח לשים את ידו על תכתובות אי מייל פרטיות של עובדי הקרן, שבהם פורטו העברות כספים בין איראן לארה"ב. "שפשפנו את העיניים כשראינו את כל המיילים המרשיעים האלה", אמר ערוסי בראיון לג'ורנל. "אם רוצים לתפוס עוד בנקים, צריך להשתמש בשיטות חקירה מקוריות", הוסיף ערוסי, אשר עזב את משרד התובע הכללי בארה"ב בשנת 2007, וכיום הוא משמש כסגן מנהל חברת המודיעין ארקנום, המתמחה בפשעים פיננסים ואיתור נכסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully