וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזית קודרת של OECD והאו"ם: מחירי המזון בעשור הנוכחי יהיו גבוהים ב-40% מבעשור הקודם

עמירם כהן

4.9.2010 / 15:30

החיטה והשמנים הצמחיים יתייקרו בכ-40%; החלב ב-45%; בשר ומוצרים מהחי יתייקרו בשיעורים גבוהים



הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (oecd) וארגון המזון של האו"ם (fao), פרסמו לאחרונה תחזית משותפת העוסקת במחירי המזון הצפויים בשוק העולמי בעשור הנוכחי (2010-2019) בהשוואה למחירים בעשור הקודם. התחזית צופה כי היצור החקלאי העולמי צפוי לצמוח בשיעור נמוך יותר בעוד, שתוספת המזון החיונית לקיום האוכלוסייה המתרבה בעולם צריכה הגיע ל-70% עד 2050, מטרה קשה להשגה אם בכלל.



מהתחזית עולה כי החיטה וסוגי הגרעינים האחרים הקובעים את מחיר הלחם והמזון לבעלי חיים יתייקרו ריאלית ב-15%-40%, בעוד שהשמנים הצמחיים יתייקרו ביותר מ- 40%. וכן יעלו מחירי הסוכר אף שהתחזית קובעת כי לא ניתן בשלב הזה העריך את שיעור ההתייקרות.



גם מוצרי המזון מהחי (בשר, דגים, חלב ומוצריו ועוד) יתייקרו בשיעור ניכר, למעט בשר חזיר שמחירו יישאר יציב. העוף ומוצריו יתייקרו בצורה מתונה. התחזית מציינת כי הסיבות להתייקרות במוצרי בעלי החיים, היא ירידה צפויה בהיצע ועלייה צפויה במחירי המזון (גרעינים וסוגי מספוא אחרים). מחירי בשר חזיר יישארו יציבים בשל הגידול המתוכנן ביצור בשר חזיר בברזיל ובסין. מכל מקום התחזית להתייקרות הבשר מעריכם כלכלני ה- oecd כי הגידול בביקוש לתוצרת בעלי חיים במדינות oecd יתמקד במוצרי עוף וחזיר.



עוד צופה התחזית כי בשל התייקרות המזון לבעלי חיים, מחירי החלב ומוצריו יהיו בעשור הנוכחי גבוהים ב-40%-45% מאלו שעשור הקודם כשההתייקרות החדה ביותר תהיה במחיר החמאה וזאת עקב הגידול במחירי תחליפי חמאה המיוצרים משמנים צמחיים שיתייקרו גם הם.



לגבי שוק הדלקים החלופיים, שחלקם הגדול מיוצר מאתנול ושמנים צמחים (ביודיזל) נכתב בתחזית כי הוא קשה לחיזוי, בשל היותו מותנה במחירי הדלקים הפוסיליים (נפט, פחם, גז טבעי) שימשיכו להתייקר, אך גם בתמריצים הממשלתיים שאינם מותנים בשיקולים כלכליים בלבד ובהתפתחויות הטכנולוגיות שחלקן עדיין לא ניתן לחיזוי.



תחזית ה-oecd מציינת בין היתר כי המדינות המתפתחות יהיו אחראית למרבית הגידול ביצור המזון, בצריכת מזון ובסחר במזון בעשור הנוכחי וזאת בשל הצמיחה הכלכלית המהירה העוברת על מדינות אלו והגידול המהיר באוכלוסייתן שימשיך להיות כפול מהגידול במדינות ה-oecd. כמו כן תגבר במדינות המתפתחות המגמה לעבור מצריכת מזון בסיסי למזון מעובד.



בסוגיית הסחר העולמי במוצרי מזון מעריכים כלכלני ה-oecd כי המדינות המתפתחות יובילו בעשור הנוכחי את היצוא והסחר בחלבונים בעוד שמדינות ה-oecd ימשיכו להוביל את יצוא החיטה (52%), הגרעינים האחרים (59%), בשר חזיר (80%), חמאה (80%), גבינות (63%) ואבקות חלב (74%).



כמו כן צופה התחזית שחלקן של המדינות המתפתחות יהיה מכריע בסחר ויצוא אורז (88%), כוספות חלבונים למיניהן (80%), שמנים צמחיים (91%), סוכר (90%) בשר בקר (57%) ועופות (63%).



כלכלני ה-oecd מדגישים כי ייתכנו בה שינויים מהותיים בשל צעדים שינקטו המדינות השונות בהגנה המכסית על תוצרת מקומית, ברמת התמיכה ביצור החקלאי המקומי ובהתפתחות התשתיות במדינות השונות. כמו כן מציינים הכלכלנים שהתחזית נקבעה בהנחות של תנאי סחר ואקלים נורמאליים ושינויים רדיקליים ובלתי צפויים באקלים, במגמות המקרו כלכליות העולמיות, במעורבות ממשלתית חריגה ובמיוחד בשינויים חדים במחירי האנרגיה - עשויים לגרום לסטיות משמעותיות מהן.



את הנתונים מבר סמנכ"ל לייצור במשרד החקלאות, איציק בן דוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully