וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת החמקנים: הזמנת הציוד הצבאי מישראל ב-5 מיליארד דולר מותנית ברכישת 75 מטוסים

אורה קורן

4.9.2010 / 21:42

הצטיידות במספר קטן יותר של מטוסים תפחית את מחויבותה של לוקהיד מרטין לתעשיות בישראל



באמצע אוגוסט אישר שר הביטחון, אהוד ברק, את ההחלטה לרכוש 20 מטוסי חמקן מדגם 35 f לחיל האוויר תמורת 2.75 מיליארד דולר. עם פרסום ההחלטה נמסר ממשרד הביטחון כי תמורת הרכישה יזכו תעשיות ישראליות בשיתוף פעולה תעשייתי של כ-4 מיליארד דולר מול לוקהיד מרטין, היצרנית המרכזית של המטוס. מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, אף אמר כי יפעל להגדלת שיתוף הפעולה לכ-5 מיליארד דולר.



עתה מתברר כי ההבנות מול יצרניות המטוס מתייחסות להצטיידות חיל האוויר ב-75 מטוסים. הצטיידות במספר קטן יותר של מטוסים תפחית את מחויבותן לתעשיות בישראל באותו יחס. כך, אם ישראל תרכוש 20 מטוסים, תיהנה התעשייה משיתוף פעולה של 1.3 מיליארד דולר. עם זאת, בתעשיות הביטחוניות מברכים גם על היקף זה, ורואים בו פתח לשיתוף פעולה מתמשך עם ענקיות התעופה.



הדיונים על עסקת הענק לרכישת מטוסי 35 f החמקן לחיל האוויר נמצאים בעיצומם, ומתנהלים בוועדת שרים בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. אף שהמימון יהיה מכספי הסיוע האמריקאי לישראל ולא מתקציב המדינה, היקף ההצטיידות עורר ביקורת מצד שר האוצר יובל שטייניץ, שביקש לקיים דיון בנושא משום שלטענתו עקרוני בצורך בהצטיידות היקרה במטוסים מאוישים, לנוכח טענותיו כי העולם עובר ללוחמה באמצעות מטוסים ללא טייס (מל"טים).



ההערכות בתעשיות הביטחוניות הן כי היעדים המבצעיים הצפויים של ישראל יכריעו בעד ההצטיידות, מכיוון שמטוס 35 f ניחן בתכונה ייחודית של יכולת לחמוק מגילוי על ידי מכ"ם האויב. עם זאת, עדיין לא ברור אם הממשלה תאשר לחיל האוויר לרכוש 75 מטוסים, או שתסתפק ב 20 המטוסים הראשונים.



בין התעשיות שצפויות ליהנות מהעסקה נמנות תעשיות ביטחוניות גדולות ובינוניות, בראשן אלביט מערכות, שתקבל ככל הנראה התחייבות לאספקת קסדות וחלקי מטוסים בכ-1.2 מיליארד דולר והתעשייה האווירית (תע"א), שתספק כ 800 כנפיים תמורת כ 900 מיליון דולר. גם טכנולוגיית להבים, המייצרת להבים למנועים בתעשיות התעופה והרכב ונמצאת בבעלות משפחת ורטהיימר ופראט אנד וויטני האמריקאית השותפה בייצור החמקן עשויה לזכות בנתח משיתוף הפעולה כתוצאה מרכישת המטוסים.
ההשקעות בחלק מהתעשיות, דוגמת התעשייה האווירית, כדי לממש את השיתוף.



ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי אין בכוונת המשרד להתייחס לפרטים כאלה או אחרים הקשורים בעסקת החמקן עד לאישורה הסופי של העסקה, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש ידיעות כאלה או אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully