וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכיר זוטר - לשותף בשליטה

מיכאל רוכוורגר

5.9.2010 / 7:03

במהלך ההשתלטות הנוכחי גיל אגמון חובר לרשימה מצומצמת של שכירים שהשתלטו על החברות בהן הם עצמם צמחו ? זיהוי מוקדי כוח והקפדה על קשרים אישיים ומיקוח עם יצרניות הרכב סללו לו את הדרך



>> במהלך ההשתלטות הנוכחי על דלק רכב גיל אגמון מבצע את הקפיצה הגדולה ששכירים חולמים לעשות. ממנהל שכיר לבעל שליטה - בחברה שבה הוא צמח. נדירים המקרים שבהם קרו מהלכים כאלה. הדוגמה הבולטת בהם היא צדיק בינו, שנהפך במסלול ארוך מפקיד זוטר בבנק הפועלים לבעל שליטה בבנק הבינלאומי.

סיפורו העסקי של אגמון מתחיל בתפקיד זוטר בענף הרכב לפני כ-23 שנה, אז הגיע לדלק רכב בהיותו סטודנט לכלכלה באוניברסיטת תל אביב. באותה עת נקראה החברה בשם "סעם אספניה אוטו-מוטורס" והיתה בשליטת משפחת רקנאטי. החברה עסקה ביבוא של מכוניות מתוצרת סיאט, ונוהלה בידי אביו של אגמון - אברהם אגמון ז"ל (לשעבר מנכ"ל משרד האוצר).



אגמון הבן התחיל לעבוד בתור איש מכירות באולם התצוגה של סיאט ברחוב המסגר בתל אביב, תחת הדרכתו של אבינועם פינקלמן לשעבר מנכ"ל דלק רכש וקבוצת דלק. הוא תיכנן לעסוק בעבודה זו במשך כמה חודשים בלבד, אך נשבה בקסמו של עולם הרכב.



ב-1998, עם השתלטות העוינת של יצחק תשובה על קבוצת דלק, הועברה השליטה בדלק רכב לקבוצת דלק, ואגמון התמנה באותה השנה למנכ"ל דלק מוטורס. ב-2003 הוא מונה למנכ"ל חברה האם, דלק רכב.



לפי גורמים בענף הרכב, הסיבות העיקריות להצלחתו של אגמון נעוצות במערכת היחסים ההדוקה שניהל עם יצרני הרכב. לדבריהם, מערכת יחסים זו סייעה לו לנצל את כוח המיקוח שלו לצורך קבלת הנחות על דגמים בולטים של מאזדה ופורד ולהציע את המכוניות למכירה ברמות מחירים שמתחריו לא הגיעו אליהן.



אגמון אף שמר על קשר שוטף עם ההנהלות הבכירות של מאזדה ופורד העולמיות, ודלק רכב אף מחזיקה במניות של פורד שעליהן היא מורווחת כיום על הנייר בכמה עשרות מיליוני שקלים. כמו כן, במשך שנים דאג אגמון על מבנה הוצאות רזות בדלק רכב, המעסיקה למרות גודלה כ-250 עובדים בלבד, ומתאפיינת בהוצאות הנהלה וכלליות מן הנמוכות בענף.



בשנים האחרונות גילה אגמון הבנה של השוק והסתגלות לדרישות המשתנות של צרכני הרכב הישראלים. הוא זיהה את שינוי המגמה בענף של מעבר אל חברות ליסינג והשכרה, פעל ליצירת קשרי גומלין חזקים מול הגופים האלה באמצעות הנחות ושמר עליהן בזמן שמתחריו לא עשו זאת.



בראיונות שהעניק בעבר סיפר אגמון על כמה אירועים שהיו מכוננים עבור דלק רכב, כמו המשבר הפיננסי ברוסיה ובדרום-מזרח אסיה שהתרחש באוקטובר 1998. לאחר פרוץ המשבר פחת השקל בכ-17% מול הדולר בתוך 72 שעות, ובמקביל היין התחזק ב-16% מול הדולר, כך שהמכוניות של דלק רכב (בהן מאזדה לאנטיס החדשה) התייקרו בכ-35%. באותו הזמן עשו את דרכן לישראל 5,000 מכוניות ואגמון היה צריך לתת מענה מיידי לסוגיה.



בסוף 2008 ובתחילת 2009 נאלץ אגמון להתמודד עם השלכות הכבדות של המשבר שפקד את השווקים ולא פסח על יצרני הרכב שנאלצו לנהל מלחמת קיום יומיומית. המשבר הגיע גם לענף הליסינג הישראלי, כך שהבנקים סגרו להם את הברזים הפיננסיים והדבר גרם להצטברות מלאי של עשרות רבות של אלפי מכוניות שהיו תקועות בנמלי ישראל. באותה תקופה לא היסס אגמון להיבדל מחלק מהיבואנים האחרים והגדיל את חשיפתו לענף הליסינג משמעותית באמצעות ריתוק אשראי לטווח ארוך של יותר ממיליארד שקל עבור חברות הליסינג שכך יכלו לפרוס את התשלומים.



אגמון הימר גם בתקופת המשבר על כך שלא הסכים להוריד את המחירים של מאזדה ופורד ואף הגדיל את ההזמנות שלהן בניגוד ליבואנים אחרים ברחבי העולם.



אגמון היה המנהל הראשון שבאמצעות נדיבותו של תשובה נהפך למולטי-מיליונר. ואולם עד כה, אף אחד מהמנהלים בקבוצת לא מתקרב לקבלות שניפק אגמון, שכרגיל מקדים את המנהלים האחרים וכעת נהפך באופן רשמי ליזם ולאיש עסקים שמחזיק בעצמו בחברה גדולה ומצליחה.



אגמון נחשב הן בקבוצת תשובה והן בענף הרכב לאחד המנהלים המוערכים המהווה דמות לחיקוי. זאת, על אף שמתחריו לא תמיד מקבלים בעין יפה את אסטרטגיית התחרותיות האגרסיבית של דלק רכב שמוביל אגמון, הנחשב למנהל דומיננטי וריכוזי ששולט על בוריו בכל שרשרת המזון של ענף הרכב.



על תדמית המצליחן האולטימטיבי של אגמון נדבק כתם שחור בספטמבר 2007, כשכל העיתונים וערוצי טלוויזיה סיקרו את הפרשה שבמסגרתה אגמון וסמנכ"ל התפעול של דלק מוטורס, יורם מזרחי, נעצרו על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית במשטרה והובאו להארכת מעצר, בחשד לעבירות של מתן שוחד לעובד ציבור בוועדה לתכנון ובנייה. חבריו מספרים כי על אף שרוחות הפרשה נרגעו, אגמון קיבל זאת באופן קשה.



למרות זאת, הוא המשיך לעבוד קשה, הגביר את התעסקותו בספורט (הוא משתתף בריצות מרתונים בישראל, בניו יורק ובפאריס), ובשנים האחרונות הוא נראה עם בת זוג חדשה, אורית אלסטר - סגנית ראש חטיבה עסקית בבנק דיסקונט. על אף שניהל את דלק רכב ללא התערבות של תשובה, כעת הוא לוקח על עצמו אתגר לא פשוט להמשיך ולהשביח את החברה במטרה להחזיר את ההשקעה הגדולה שלו ברכישת מניות נוספות שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully