וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסלולר ממשיכות להציג רווחים אדירים - אבל העתיד נראה מאתגר

מאת אמיר טייג

5.9.2010 / 7:03

רפורמת הקישוריות של השר כחלון מוצאת את כל אחת מחברות הסלולר במצב שונה: ניתוח דו"חות הרבעון השני חושף שפלאפון משתפרת, סלקום חזקה ויציבה ופרטנר נאבקת בנסיגה



>> בתזמון לא ממש מוצלח עבורן, השלימו שלוש חברות הסלולר לדווח על תוצאותיהן הכספיות בשבוע שעבר, רגע לפני ששר התקשורת משה כחלון הכריז על הפחתה חדה בדמי הקישוריות. הרווחים האדירים של החברות, שנהפכו כבר לעניין מובן מאליו כמעט בשנים האחרונות, שימשו את כחלון כתחמושת במאבקו.



ואולם מלבד הרווחיות הגבוהה, הדו"חות הכספיים של הרבעון השני חושפים תעשייה הנמצאת על סף שינוי. אמנם בעיני רבים שלוש החברות הן גוף אוליגופולי אחד, אך הדו"חות מצביעים על מגמות שונות שמשפיעות על כל אחת מהן.

לאחר ההחלטה על הפחתת הקישוריות, המומנטום של כל חברה נהפך לקריטי. אם וכאשר התחרות תגבר, המחיר של טעויות ניהוליות יהיה גבוה הרבה יותר.



נלחמים על כל אחוז



צמיחה היא אחד היעדים המרכזיים של החברות בשנתיים האחרונות. התעשייה מתקרבת לרוויה, ועתה נלחמות החברות על כל אחוז של צמיחה בהכנסות. מכיוון שההשקעות כבר בוצעו, מרבית הצמיחה בהכנסות זורמת ישירות לרווח התפעולי, ומגבירה את הרווחיות הכוללת.



ההכנסות משירותים - כלומר משיחות של הלקוחות - הן לב לבה של תעשיית הסלולר ואחראיות ל-68% מכלל ההכנסות. שיעור הצמיחה של תחום זה הוא נמוך, הרבה בזכות שחיקה אטית במחיר הדקה הממוצע.



פלאפון הצליחה יותר ממתחרותיה בתחום זה ברבעון השני. היא הצמיחה את ההכנסות משירותים בכ-3.3%, לעומת 1.5% בסלקום וצמיחה שלילית של 0.7% בפרטנר. סך ההכנסות משירותים עלה ב-38 מיליון שקל ברבעון השני, כאשר פלאפון אחראית ל-28 מיליון שקל מכך.



פרטנר רשמה את הצמיחה הכוללת הגבוהה ביותר, כאשר הוסיפה למכירות שלה 10.7% או 162 מיליון שקל. עם זאת, 117 מיליון שקל מסכום זה הגיעו ממכירות מכשירים - תחום תנודתי, שהרווחיות בו נמוכה.



תחום צמיחה חשוב נוסף הוא התוכן. תחום זה, שאחראי ל-16.8% מכלל ההכנסות בענף, צמח ברבעון ב-27.7%. אבסולוטית הוסיף התחום להכנסות המצרפיות של החברות 175 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל. גם בתחום זה הצליחה פלאפון להוביל על מתחרותיה. היא הגדילה את הכנסותיה ב-62 מיליון שקל, לעומת צמיחה של 60 מיליון שקל בסלקום ו-53 מיליון שקל בפרטנר.



שיפור נאה ברווחיות



החברות הציגו שיפור נאה ברווחיות. ה-ebitda (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות) של כלל הענף הוסיף כ-156 מיליון שקל, והסתכם בכ-1.84 מיליארד שקל.



דווקא פרטנר, שצמחה הכי פחות בהכנסות רשמה עלייה של 72 מיליון שקל ב-ebitda לעומת עלייה של 45 מיליון שקל בסלקום ו-39 מיליון שקל בפלאפון. הסיבה העיקרית היא צמצום ההוצאות של הפעילות הקווית של החברה, שהניבה לה הפסדים ניכרים ב-2009. פלאפון אמנם הצליחה להצמיח טוב ממתחרותיה את שורתה העליונה, אך בסופו של דבר, היא לא הצליחה לתרגם את הצמיחה לרווח גבוה יותר.



חותכים השקעות



שלוש החברות מצמצמות משמעותית את ההשקעה שלהן בשדרוג תשתיות הרשת והשירות. ההשקעה ההונית (capex) שביצעו שלוש חברות הסלולר יחד ברבעון השני הסתכמה ב-327 מיליון שקל, ירידה של 32% לעומת הרבעון המקביל.



פרטנר חתכה את ההשקעה בשיעור החד ביותר, 54%, בשל צמצום ההשקעה בשירותים הקווים שלה. סלקום צימצמה את ההשקעה שלה ב-14% - בניכוי ההשפעה החד-פעמית של רכישת רשת השיווק דינמיקה. פלאפון, שנמצאת בשלב של צמצום השקעות לאחר שהשקיעה בהעברת הרשת שלה ל-gsm, הפחיתה את ההשקעות ב-30%.



נכון לרבעון השני שיעור ה-capex של תעשייה הסלולר מההכנסות הוא 7% בלבד, לעומת 11% ברבעון המקביל. גם בקנה מידה עולמי שיעור ההשקעה בישראל נמוך. חברות הסלולר סיימו להשקיע ברשתות מתקדמות, והן עסוקות במיצוי הרווחים מהשקעות העבר. נוכח התגברות האיומים התחרותיים, אנו עשויים לראות עלייה בסעיף זה ב-2011, שבה עשויות החברות להשקיע בדור הרביעי (lte).



לקוחות שמייצרים הכנסה



הנתונים התפעוליים של החברות שוב מצביעים על ההתקדמות של פלאפון מאז השיקה את הרשת החדשה בתחילת 2009. פלאפון הצליחה יותר ממתחרותיה להגדיל את היקף השימוש של לקוחותיה במכשיריה (mou) וכן את ההכנסה הממוצעת שהיא מניבה מהם (arpu). דקות השימוש בכל התעשייה עלו ב-3%, כאשר פלאפון הגדילה את ה-mou שלה בשיעור כמעט כפול - 5.8%.



פרטנר היא עדיין החברה שמצליחה להוציא מכל לקוח את הסכום הגבוה ביותר - 149 שקל - אך הפער בינה לבין המתחרות מצטמצם. ברבעון השני של 2009 לקוח פרטנר שילם לחברה 23 שקל יותר מלקוח פלאפון, אך ברבעון השני של 2010 הפער הצטמצם ל-13 שקל בלבד.



ההפרש ב-arpu בין פרטנר לסלקום הצטמצם גם הוא בשנה האחרונה - מ-10 שקלים ל-2 שקלים. הסיבה היא כנראה השחיקה במותג של פרטנר, המקשה עליה להמשיך ולהחזיק בלקוחות שמייצרים יותר הכנסה.



גלברד נקרא לדגל



מהדו"חות אפשר לקבל תמונה ברורה למדי של המגמות שמשפיעות על החברות.



פלאפון ממשיכה עם התנופה, ומצליחה למצות היטב את ההשקעה ברשת החדשה. כפי שהבטיח המנכ"ל גיל שרון, שהוביל את ההשקעה הזו, פלאפון מצמצמת את הפער ממתחרותיה. עם זאת, לשרון יש עוד כברת דרך עד שידביק את שיעור הרווח הגבוה שמייצרים מתחריו.



עמוס שפירא מנהל את סלקום כבר שנים במטרה למקסם את הרווח כאן ועכשיו. סלקום היא מכונת מזומנים משומנת, ומציגה את הרווחיות הגבוהה בענף, גם אם אינה צומחת בקצב המהיר ביותר. שפירא יודע לאן הוא הולך, הוא משפר את בשוליים, מצליח להגדיל את הרווחיות ומחכה לסערה התחרותית, שתגיע (או לא) ב-2011.



התוצאות של פרטנר מצביעות על חברה שמנסה לעצור את המומנטום השלילי שבו היא נמצאת כבר יותר משנה. ברבעון השני היא הצליחה להגדיל את הרווחיות התפעולית שלה על ידי צמצום פעילות מפסידה, אך חוסר היכולת שלה לצמוח בליבה, לצד המשך שחיקת הפרמטרים התפעוליים מראים שהיא עדיין לא נחלצה מהבעיות שלה.



פרטנר עדיין לא איבדה את הפרמיה שאיפשרה לה לייצר יותר הכנסה מכל לקוח, אך כנראה שללא תפנית ניהולית, סלקום תעקוף אותה די מהר. אילן בן דב, בעל השליטה, מודע לבעיה ולפיכך קרא ליעקב גלברד שיחליף את דוד אבנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully