וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורביץ מתמודד מול מקוב על שוק של 15 מיליארד דולר בשנה

מאת יורם גביזון

5.9.2010 / 7:03

צ'ק קאפ, שמתחרה בגיוון אימג'ינג בפיתוח אמצעי אבחון לסרטן המעי הגס, מתכננת להנפיק בתל אביב לפי שווי של 100 מיליון דולר



>> טכנולוגיה היתה אחד התחומים הפחות מוצלחים בקבוצת אי.די.בי מאז שהשליטה בה נרכשה בידי קבוצת דנקנר-ליבנת-מנור במאי 2003. חברת אלרון, שריכזה את השקעות הקבוצה בטכנולוגיה, קופלה לתוך דסק"ש אחרי שהסבה הפסדים כבדים וייצרה מעט מדי מימושים מוצלחים.



גיוון אימג'ינג, שפיתחה גלולת וידיאו לזיהוי אי סדירויות במערכת העיכול, היא אחת החברות המבטיחות בקבוצת אלרון, אבל עד כה, 9 שנים לאחר הנפקתה, לא מימשה את הציפיות ממנה. גיוון נסחרת ב-15 דולר למניה, שמשקף שווי חברה של 445 מיליון דולר, כלומר 25% בלבד מעל מחיר ההנפקה הראשונית של החברה באוקטובר 2010, ו-53% מתחת למחיר ההנפקה השנייה ששולבה בהצעת המכר ביוני 2004.

אחד הגורמים שבלמו את גיוון היה כישלונה לקבל בפברואר 2008 את אישור ה-fda ל-pillcam colon, גלולת הווידיאו שפיתחה לזיהוי אי סדירויות במעי הגס. ה-fda דחה את הבקשה בנימוק שרמת הדיוק שלה אינה שווה ברמתה לזו של קולונוסקופיה. גיוון פיתחה מאז גרסה מתקדמת יותר של הגלולה, ונערכת לקראת תחילת הניסויים הקליניים עד לסוף 2010 לקראת הגשת הבקשה לאישור הגלולה בידי ה-fda.



המשרדים בעוספיה



צ'ק קאפ (cap-check) משוכנעת שביכולתה להצליח במקום שבו גיוון לא הצליחה עד כה. צ'ק קאפ, שהוקמה ב-2005 ופועלת מעוספיה, תנסה לגייס 10-15 מיליון דולר לפי שווי חברה של 100 מיליון דולר בהנפקה ראשונה של מניותיה בתל אביב בסיוע החתמים כלל חיתום, לאומי פרטנרס ומיטב. אחד מבעלי המניות העיקריים בחברה הוא אלי הורביץ, לשעבר מנכ"ל ויו"ר טבע, כך שהנפקתה תעמיד אותו בתחרות חזיתית מול מי שמונה על ידו והיה כפוף לו, ישראל מקוב, יו"ר גיוון אימג'ינג.



צ'ק קאפ טוענת שפיתחה יתרון טכנולוגי משמעותי בהשוואה לכל אמצעי האבחון האחרים למחלת סרטן המעי הגס. סרטן המעי הגס מתאפיין בשכיחות גבוהה וביכולת ריפוי גבוהה בכפוף לאבחון מוקדם. זוהי בדיוק נקודת התורפה של הטיפול הרפואי במחלה, ואותה מתכננת צ'ק קאפ לתקוף באמצעות היתרון הטכנולוגי שלה.



אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס כרוך בביצוע קולונוסקופיה, שהיא בדיקה פולשנית לא נעימה הכרוכה בסיכון לחירור המעי הגס. התוצאה היא שלמרות שיעור המודעות הגבוה לסכנות המחלה שיעור היענות של בוגרים בגיל הרלוונטי לבדיקה הוא נמוך. כך, למשל, 50% מהאמריקאים מעל גיל 50 לא עוברים הליך אבחון כלשהו לזיהוי סרטן המעי הגס. כתוצאה מכך, 59%-64% מהחולים במחלה מאובחנים בשלביה המתקדמים, שבהם רק 5%-50% מהמאובחנים שורדים ב-5 השנים שלאחר האבחון.



צ'ק קאפ סבורה שבידיה פתרון לבעיות שגורמות לשיעורי ההיענות הנמוכים לאבחון סרטן המעי הגס. החברה מתארת אותה כאמצעי האבחון הלא פולשני הראשון לסרטן המעי הגס שאינו מצריך תהליך הכנה כלשהו, ומעריכה שהמוצר שלה יהפוך לאמצעי האבחון המוביל לסרטן המעי הגס.



החברה פיתחה גלולה שנבלעת על ידי הנבדק, נעה דרך מערכת העיכול באמצעות התנועתיות הטבעית ומופרשת באופן טבעי. הגלולה כוללת מקור של קרני רנטגן וכמה גלאי רנטגן, כשמקור קרני הרנטגן נתון בתוך מגן קרינה שמאפשר לחלקיקים שנושאים כוח אלקטרומגנטי (פוטונים) להיפלט דרך נקבי מכשיר אופטי שמנתב ומסנן קרניים (קולימטור). סיבוב נקבי הקולימטור סביב ציר הגלולה מפיק סדרת סריקות זוויתיות שמאפשרות לבצע שחזור וירטואלי של מקטע מהמעי הגס, ובעיקר לאתר בו פוליפים. פוליפים הם גידולים בשרניים שמופיעים בדופן המעי, אינם נותנים כל אינדיקציה על קיומם, גדלים בקצב איטי, וכשהם גדולים מ-10 מ"מ יש סיכוי של 10% שיהפכו לסרטניים.



הגלולה משדרת את הנתונים שהיא אוספת לרשם נתונים חיצוני שגודלו כמחשב כף יד וניתן לנשיאה בידי המטופל. הנתונים שנאספו מורדים לתחנת העבודה של הרופא ומועבדים באמצעות תוכנה שפותחה בידי צ'ק קאפ. הרופא מנתח את התמונות כדי לאתר סטיות אנטומיות על פני המעי הגס.



היתרון הגדול של הגלולה הוא שאינה מצריכה ניקוי המעי הגס לפני הבדיקה, משום שהיא משתמשת בקרני רנטגן שמסוגלים לראות דרך תוכנו של המעי ולזהות את דופן המעי. משום כך, להערכת החברה, שימוש בגלולה יגדיל מהותית את שיעור הנענים לבדיקה של סרטן המעי הגס. עם זאת, במקרה של אבחון חיובי יש צורך בביצוע קולונוסקופיה סטנדרטית.



צ'ק קאפ צופה ששיעור הרגישות והסגוליות שלה יהיו דומים לאלו של קולונוסקופיה סטנדרטית וטובים משמעותית מאלו של בדיקת דם סמוי בצואה, או בדיקת dna בצואה.



ניסויים קליניים בתחילת 2011



החברה מעריכה שהשוק הפונציאלי בארה"ב הוא 4.7 מיליארד דולר בשנה על בסיס ההנחה שכל אמריקאי מ-94 מיליון האיש שגילם 50 ומעלה יעבור את הבדיקה אחת לעשר שנים לפחות ושמחיר הגלולה יהיה 500 דולר, די בדומה לגלולה של גיוון. השוק הפוטנציאלי מחוץ לארה"ב, בעיקר באירופה וביפן, נאמד ב-9.8 מיליארד דולר בשנה.



צ'ק קאפ מתכננת להגיש ברבעון הרביעי של 2010 בקשה לעריכת ניסויים קליניים באירופה, שיחלו במחצית הראשונה של 2011 ויימשכו 6-9 חודשים - כך בסוף 2011 או בתחילת 2012 היא עשויה להתחיל בשיווק אם תקבל את אישור רשות הבריאות האירופית (ce). במקביל היא עשויה להתחיל ניסוי קליני בארה"ב לקראת סוף 2011 או תחילת 2012.



צ'ק קאפ גייסה עד כה 15 מיליון דולר, כשסבב הגיוס האחרון התקיים במארס 2008 ובו גויסו 12 מיליון דולר לפי שווי חברה של 25 מיליון דולר לאחר הגיוס.



צ'ק קאפ מנוהלת בידי גיא ניב, לשעבר מנכ"ל חברת cappela (שפיתחה תומכן לאפליקציות קרדיו-וסקולריות) ומנהל היחידה העסקית הקרדיו-וסקולרית בבוסטון סיינטיפיק.



בעלי המניות של החברה כוללים בין השאר את היזם ד"ר יואב קמחי, שהיה סמנכ"ל המו"פ של חברת target-v; המנכ"ל ניב; קרן פונטיפקס של הורביץ, שמחזיקה ב-20% מהחברה; וקרן counterpoint, שמשותפת ל-ge assets ולוולטר רוב, שהיה נשיא ge medical והיה אחד ממפתחי ה-mri.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully