וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברברה נהפכה לברבי, ומאטל - לענקית צעצועים

נתן שבע

5.9.2010 / 7:03

מניה ב-200 מלה



>> מאטל היא יצרנית הצעצועים הגדולה בעולם. המותגים הידועים ביותר שלה הם בובות ברבי, פישר פרייס ואמריקן גירל.



החברה הוקמה ב-1945 במוסך קטן בדרום קליפורניה על ידי רות ואליוט הנדלר והרלד "מאט" מטסון. בתחילה ייצרו המייסדים מסגרות לתמונות. בשלב מסוים החל אליוט הנדלר להרכיב בתי בובות ממסגרות פגומות. הבתים הקטנים שייצר זכו להצלחה מפתיעה.

ב-1959 ייצרה רות הנדלר שלוש בובות עבור בתה ברברה. היא קראה להן בשם החיבה של הבת - ברבי. לאחר שהחל ייצור המוני של הבובות הן זכו להצלחה מסחררת בקרב ילדות והובילו את החברה למעמד מוביל בתעשיית הצעצועים. ב-1965 הגיע מחזור המכירות של מאטל ל-100 מיליון דולר - והחברה החליטה לגייס הון בבורסה.



בשנים האחרונות עסוקה מאטל בהתכתשות עם חברת mga בנוגע לזכויות היוצרים על מותג הבובות הפופולרי בראץ. במאטל טוענים כי מעצב בובות הבראץ היה תחת חוזה עם מאטל בזמן שמכר ל-mga שרטוטים שעליהם התבסס עיצוב הבובות. בית המשפט לערעורים בארה"ב ביטל באחרונה את הזכייה של מאטל בתביעה וקבע כי יתקיים משפט חוזר בעניין.



מניית מאטל (mat) נסחרת במחיר של כ-21 דולר, המייצג לחברה שווי של 7.5 מיליארד דולר. מי שהחזיק בה ב-30 השנים האחרונות ראה ממנה תשואה שנתית ממוצעת של 8.5% - גבוהה מעט משל מדד 500 s&p, שעלה ב-7.8% בשנה באותה תקופה. כיום נסחרת מאטל במכפיל רווח של 12.5 בהתבסס על רווחיה ב-12 החודשים האחרונים. ב-2009 רשמה החברה הכנסות של 5.5 מיליארד דולר ורווח נקי של 530 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully