וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפגניסטן נאבקת על מנת למנוע משבר פיננסי לאחר הסתערות לקוחות על הבנק הגדול במדינה

ניו יורק טיימס

5.9.2010 / 13:08

"קאבול בנק" על סף התמוטטות עקב גילויים כי הילווה מאות מיליוני דולרים לבעלי בריתו של הנשיא קרזאי



במאמץ לבלום משבר פיננסי כלל ארצי, פעלה ממשלת אפגניסטן בסוף השבוע על מנת לחלץ מקריסה את הבנק הגדול במדינה, קאבול בנק, לאחר שלושה ימים בהם הסתערו לקוחות מבוהלים על סניפיו כדי למשוך את כספם.



מאמצים אלה, שלדברי פקיד בממשלת אפגניסטן יכללו הזרמת כספי הממשלה לבנק, נועדו לבלום את הסתערות הלקוחות, שמשכו יותר מ-200 מיליון דולר בימים האחרונים מחשש להתמוטטותו הכלכלית של הבנק.



על פי פקידי הממשל האמריקאי, ממשלת אפגניסטן לא החליטה עדיין האם לחלץ את הבנק, אולם הבנק המרכזי של אפגניסטן משך כספים מחו"ל, כולל 300 מיליון דולר שהוחזקו בכספות הבנק הפדרלי של ארה"ב, כדי שיוכל להבטיח את נזילות קאבול בנק, שהוא בנק פרטי. קבוצת יועצים ממשרד האוצר של ארה"ב הגיעה לקאבול על מנת לסייע, אולם ממשלת ארה"ב לא תגיש כל סיוע כספי להצלת קאבול בנק.



הפאניקה החלה בשבוע שעבר כאשר הבנק המרכזי הדיח את יו"ר קאבול בנק ומנכ"לו, לאחר שגילה שהבנק הלווה מאות מיליוני דולרים לבעלי בריתו של הנשיא חמיד קרזאי, והזרים כסף להשקעות נדל"ן מסוכנות בדובאי.



המשבר מאיים לערער את הבטחון במערכת הפיננסית הצעירה של אפגניסטן, שנבנתה תחת הנחיות אמריקאיות לאחר נפילת שלטון הטליבאן ב-2001. בין לקוחות הבנק נמצאת הממשלה, המשלמת את משכורות 250 אלף עובדי הציבור באמצעות הבנק, כולל בכירי צבא ובטחון. בין בעלי המניות הראשיים שלו נמצאים מוחמד קרזאי, אחיו של הנשיא קרזאי ואחיו של סגן הנשיא, שסייע לממן את מסע הבחירות של קרזאי והשאיל דירות יוקרה בדובאי בחינם לפקידי ממשל בכירים. קשרים אלה סייעו להגן על הבנק מחקירה עד כה, לטענת מקורות בממשל.



ממשלת אפגניסטן מינתה סמנכ"ל כספים מהבנק המרכזי לנהל את קאבול בנק, העבירה 100 מיליון דולר לבנק בכדי להבטיח שיוכל לשלם משכורות לפקידי ציבור והבטיחה לערוב לפקדונות המשקיעים.



למרות המהלכים, הפאניקה נמשכה בשבת. אלפי מפקידים מבוהלים התייצבו בתור מחוץ לסניף המרכזי של הבנק בקאבול בשש בבוקר על מנת למשוך את חסכונותיהם. מאות גברים דחפו כדי להגיע לראש התור ואחרים חיכו בלובי הלוהט. אולם מגירות הכספרים היו ריקות ברובן, ורוב הלקוחות יצאו בידיים ריקות. מראות דומים נראו בסניפים בערים אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully