וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן אליעזר: היעד לשנה הקרובה - חיזוק היצואנים הקטנים ושמירה על היצוא הישראלי כמוביל הצמיחה

אורה קורן

5.9.2010 / 18:36

עמי אראל: היצוא ב-2011 יגדל ב-8% נוכח ההאטה הצפויה בחלק מהשווקים בעולם



"משרד התמ"ת יפעל בשנה הקרובה בעיקר לחיזוק היצואנים הקטנים במשק ולשמירה על היצוא כאחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית", כך אמר היום שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר בכנס השנתי של מכון היצוא הישראלי.



לדבריו, "בשבועות הקרובים נפעיל כלי סיוע מחודש להשתתפות חברות ישראליות במכרזים בינלאומיים ובמכרזים של מוסדות פיננסיים בינלאומיים כמו הבנק העולמי. בכלל זה תופעל קרן לסיוע לחברות ישראליות לבצע סקרי היתכנות; תוקם יחידה ייעודית במכון היצוא וימונה עובד של התמ"ת שיפעל בוושינגטון מול הבנק העולמי".



מנתוני משרד התמ"ת עולה, כי כ-65% מסך יצוא הסחורות בישראל התבצע ב-2009 על ידי 100 היצואנים המובילים במשק. לצדם פעלו למעלה מ-3,000 יצואנים קטנים שיצאו בהיקפים שבין 100 אלף דולר לשני מליון דולר, ובסך הכל בהיקף של 1.7 מיליארד דולר.

בן אליעזר הזכיר את התכניות 200 פי 2 - שבמסגרתה העמיד משרד התמ"ת סל סיוע מיוחד לכ-125 יצואנים בפריפריה במטרה שיכפילו את יצואם, את תוכנית המאגדים - שבמסגרתה חוברים כמה יצואנים כדי לתת פתרון מקיף ללקוחות בחו"ל המבקשים לרכוש מוצרים וטכנולוגיות ישראליות, את תוכנית המחקר והפיתוח לתעשיה המסורתית - שבמסגרתה ניתן סיוע לענפי הטכנולוגיות המסורתית-מעורבת ומסורתית - כדי לעודד אותן להשקיע במו"פ ובכך לקדם את פעילותן בכלל ואת תוכניות היצוא שלהן - ואת התכנית לעידוד היצוא במגזר הערבי.



לגבי השינויים בכלכלה העולמית ציין בן אליעזר, כי "לא ניתן לנבא לאיזה כיוון ילכו כלכלות ארה"ב ואירופה. תפקידנו להיות מוכנים לכל תרחיש ולעשות את המירב, כדי לשמור על הייצוא הישראלי כמרכיב מרכזי בצמיחתנו הכלכלית".



יו"ר מכון היצוא, עמי אראל אמר, כי ההאטה הצפויה בקצב הצמיחה העולמי תביא לקיטון של כ-50% בקצב גידול היצוא הישראלי לחו"ל בשנת 2011 נ- לעומת 2010. לפי תחזית מכון היצוא, צפוי יצוא הסחורות הישראלי (ללא יהלומים) בשנת 2010 לגדול בשיעור של כ-20%-18% במונחים דולריים לעומת 2009, זאת על רקע גידול חד בהיקף יצוא התרופות שנרשם בחצי הראשון של השנה.



בשנת 2011 על רקע ההאטה בצמיחה העולמית, צפוי יצוא הסחורות, על פי תחזית ראשונית של מכון היצוא, לגדול בשיעור של כ- 8% בלבד. העלייה ביצוא ב-2010 נובעת מכך שהיצוא בשנת 2009 היה נמוך במיוחד על רקע המשבר הכלכלי העולמי. בנוסף, יצוא התרופות הגבוה במיוחד במחצית הראשונה של השנה היטה את מגמת היצוא כלפי מעלה בשיעור שאינו אופייני ליצוא ענפים אחרים.



לדברי עמי אראל, "ההתאוששות העולמית נמוכה מהתחזיות. שיעורי האבטלה הגבוהים בעולם ממשיכים להכביד על המשך ההתאוששות, גם סיומן של תוכניות הסיוע הממשלתיות שנועדו להאיץ את הכלכלות והקיצוצים התקציביים הנדרשים בכלכלות הגדולות בעולם לצורך הקטנת הגירעונות הממשלתיים, כל אלו יאטו את קצב הצמיחה העולמי ואת קצב גידול הסחר העולמי".



"כמו כן, ניכרת מגמת התיסוף בשער החליפין הריאלי של השקל מול סל המטבעות של המדינות העיקריות עימן סוחרת ישראל בכ-15% בהשוואה לממוצע ב-2007", הוסיף. אראל קרא להמשך המאמץ המוגבר ולמיקוד בשווקים הצומחים באסיה ובאמריקה הלטינית הנהנים משעורי צמיחה גבוהים. זאת כדי לאפשר צמיחה ביצוא הישראלי על רקע ההאטה העולמית.



התכנית הממשלתית לעידוד היצוא ("שביט") המופעלת על ידי מכון היצוא מניבה פירות. מניתוח נתוני יצוא הסחורות ללא יהלומים שערך מכון היצוא ל-12 יעדי היצוא המובילים של ישראל במחצית הראשונה של 2010 עולה כי ברזיל המשתתפת בתכנית, מדורגת במקום הראשון בשיעור הגידול הגבוה ביותר של היצואנים -19% ומספר החברות המייצאות אליה עלה ב-47. סך היצוא לברזיל בתקופה זו הסתכם בכ-452 מיליון דולר - גידול של 75% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.



"אחריה, במקום השני דרום קוריאה עם 18% גידול ו-58 חברות נוספות. סך היצוא לדרום קוריאה במחצית הראשונה של השנה הסתכם ב-443 מיליון דולר - גידול של 31% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. הודו המשתתפת בתכנית מדורגת במקום השלישי עם 14% גידול ו-58 חברות נוספות. סך היצוא להודו הסתכם בתקופה זו הסתכם בכמיליארד דולר - גידול של 105% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.



"סין המשתתפת בתכנית מדורגת במקום הרביעי עם 13% גידול ו-62 חברות נוספות. סך היצוא לסין בתקופה זו הסתכם ב-763 מיליון דולר - עלייה של 117% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. בשנת 2011 צפוי מכון היצוא להרחיב את תוכנית שביט למקסיקו ולדרום קוריאה".



אראל הוסיף, כי נוכח תחרות הולכת וגוברת עימה מתמודדים היצואנים הישראליים בשווקים הבינלאומיים יש להגדיל את ההשקעה בתשתיות החינוך וביישום תוכניות להרחבת שיעור המשתתפים בכוח העבודה במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully