וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר רשות המים: "השנה הקרובה תהיה השחונה ביותר - יתכן ונחזיר את היטל הבצורת"

אבי בר-אלי

5.9.2010 / 20:36

שר התשתיות עוזי לנדאו: "היטל הבצורת במתכונת הישנה לא היה מוצלח - כעת מי שצורך הרבה, משלם יותר"



"לפי המודלים שלנו, השנה הקרובה צפויה להיות השחונה ביותר. למרות שבשנה האחרונה הייתה ירידה ניכרת בצריכת המים בישראל, אם לא תהיה ברירה - נאלץ להחזיר את היטל הבצורת בצורה זו או אחרת", כך אמר היום יו"ר רשות המים פרופ' אורי שני, בכנס תאגידי המים בישראל. זאת, לאחר שחידוש ההיטל שתוכנן לחודש אפריל השנה בוטל בידי הכנסת.




"מדינת ישראל נתפסה לא מוכנה למצב של בצורת ארוכה", הוסיף שני. "לא כולם מודעים לכך, אבל כמעט והיו לנו קשיים לספק מים בצורה סדירה. ייקור התעריפים והיטל הבצורת הוכיחו את עצמם וצרכני המים חסכו במים. הצריכה ירדה במדינת ישראל בכ-150 מיליון מ"ק מים בשנה, ואלמלא חיסכון זה - לא בטוח שהיינו מסוגלים לספק מים באופן סדיר לצרכנים", הוסיף. "בעוד מדינות אחרות סביבנו כבר מעבירות הקצבת מים במקום אספקה סדירה - ייקור התעריפים והיטל הבצורת מנעו תופעה שכזו אצלנו. היום משק המים כבר ערוך אחרת".

יו"ר פורום תאגידי המים עו"ד שאול רומנו, אמר בתגובה כי "ייקור תעריפים והחזרת היטל הבצורת לא תוביל לתוצאות חיוביות נוספות. אנו מתנגדים לכל עלייה נוספת בתעריפים ואני מקווה שהיטל הבצורת חלף מן העולם ולא יחזור עוד. קבלת החלטות שגורמות עוול לציבור לא תמיד גורמות לחיסכון במים", הוסיף. "להגביר את המודעות והחינוך, זו הדרך היחידה לחסכון במים".



שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו, אמר בכנס: "שנת בצורת, אם תהיה תתפוס אותנו הרבה יותר מוכנים מבעבר. המשרד ורשות המים עשו רבות בכדי לקדם פרויקטים שלא יסכנו את יכולת אספקת המים שלנו, הן מבחינת מתקני ההתפלה והן מבחינת שימוש במי קולחין. חלק מהתוכניות בשלבי ביצוע וחלקן בשלבי אישור". לנדאו חזר על כוונת המשרד להטמיע את היטל הבצורת במודל תעריפי חדש, ואמר כי "לשיטת התעריפים החדשה יש היבטים חברתיים. מי שצורך הרבה משלם יותר. מבחינתנו, היטל הבצורת במתכונת הישנה לא היה מוצלח, אבל ללא ספק צריך להיות היטל על צריכה גדולה של מים במתכונת כזו או אחרת".



בהתייחס לתאגידי המים העירוניים אמר שני: "כמות התאגידים היום (54) לא אופטימאלית לצרכים במדינת ישראל. התהליך לא הסתיים ואנו רואים את תפקידנו בהמשך ייעול המערכת, כלומר בהקטנת מספר התאגידים. בעקבות הקמת התאגידים אחוזי הגבייה עלו בצורה ניכרת וכן זמן התגובה והשיפור בשירות הינם מאוד חיוביים. הקמת התאגידים הייתה אחד המניעים לחיסכון במים, התיקון המהיר, הטיפול היסודי וכן העובדה שיש גוף שתפקידו לעסוק רק במים, היו זרזים של החיסכון ואין ספק שמהלך הקמת התאגידים הוכיח את עצמו", הוסיף שני.



השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר כי בחודש הבא תבקר בישראל משלחת מה-oecd כדי לבחון את המצב הסביבתי בישראל, ותבקש לבחון שלושה נושאים בלבד - בהם משק המים והביוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully