וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת התלת

מאת אורי ברקוביץ'

6.9.2010 / 7:04

טכנולוגיית התלת-ממד היא הכוכבת הבולטת בתערוכת IFA בברלין, שמציגה את החידושים האחרונים בתחום ? בתערוכה הושק מחשב הלוח של סמסונג, שמשתמש במערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל - ומציב בראשונה תחרות משמעותית לאייפד של אפל



ברלין

>> הטרנד של מחשבי הלוח, מערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד ומסכי התלת-ממד, שהחל בתערוכת ces בלאס וגאס בתחילת השנה, ממשיך לצבור תאוצה גם בתערוכת ifa, שנפתחה בסוף השבוע שעבר בברלין.



החל ממסכי טלוויזיה, מחשבים ניידים ונייחים ועד השלטים הדיגיטליים שניבטים מכל עבר, תלת היא מלת הבאזז המובילה בתערוכת 2010 ifa. לצדה מככבים מחשבי הלוח החדשים של סמסונג וטושיבה, עם מערכת ההפעלה הטרייה אנדרואיד 2.2 - התחרות הראויה הראשונה לאייפד של אפל.



התערוכה נפתחה רשמית רק ביום שישי, אך אירועי הפתיחה וההכרזות הראשונות החלו יומיים קודם לכן. קאנצלרית גרמניה כיבדה בנוכחותה את אירוע הפתיחה הרשמי והצטלמה עם מיס ifa, האייקון שנהפך לסמל החי של התערוכה בחמש השנים האחרונות.



ערב פתיחת התערוכה עוד עמלו פועלים ופועלות על הקמת הדוכנים וכאוס שרר בכל פינה. בבוקר פינה הכאוס את המקום לטובת סדר מופתי, והשטיחים האדומים נפרשו בכל מקום לטובת אלפי המבקרים, שכללו לצד אנשי ונשות עסקים בחליפות אופנתיות, גם לא מעט ילדים, בני נוער ובני הגיל השלישי, שבאו להתרשם מפירות הטכנולוגיה הטריים ביותר בשוק.



המבקרים צבאו בעיקר על פינות ההדגמה של מערכות התלת-ממד באולמות התצוגה המעוצבים והעצומים בגודלם של סוני ופנסוניק. במרכז אולם התצוגה של פנסוניק התנועעו שלוש רקדניות יפהפיות באיפור כבד, כשהן מצולמות בשידור חי לשורת מסכים בירכתי הבמה.



מסך בחצי מיליון דולר



מול המסכים הוצבו סטנדים שעליהם הותקנו משקפי תלת-ממד, שאיפשרו לצופים לראות בעת ובעונה אחת את המקור החי לפניהם, ולצדו את תרגומו לתמונה תלת-ממדית שצולמה באמצעות מצלמות התלת-ממד המקצועיות של החברה, בפורמט hd מלא.



לצד המצלמות המקצועיות הציגה פנסוניק את מה שהיא מגדירה "מצלמת התלת-ממד הביתית האמיתית הראשונה". מדובר בדגם משודרג של מצלמה דו-ממדית קומפקטית, שעליו ניתן להתקין תוסף בעל שתי עדשות שמאפשר צילום וידאו איכותי בתלת-ממד, אם כי ללא אפשרות זום.



המצלמה, שתגיע לשוק כבר בחודש הבא כשהיא נושאת תג מחיר של 1,500 יורו, שונה ממצלמות תלת ביתיות קודמות בכך שהיא קולטת את תמונת התלת-ממד על גבי חיישן אחד, במקום להכיל שתי מצלמות נפרדות בגוף אחד. גם המצלמה הביתית מציעה צילום hd, אם כי ברוחב 1,080 פיקסלים בלבד.



פנסוניק איפשרה למבקרים להתנסות ביכולות של המצלמה בגומחות שבהן הציעו דיילות חייכניות למבקרים לחבוש משקפיים, להיעמד מול המצלמה ולראות בשידור חי על גבי המסך את עצמם בתלת-ממד, מנופפים בשרביט קסמים או מלהטטים בצמד כדורי ג'אגלינג.



מלבד המצלמה הציגה פנסוניק גם את מסך הפלזמה בהפרדה חדה ותלת-ממד הגדול בעולם - 152 אינץ'. בחודש הבא תחל פנסוניק לקבל הזמנות למסך שאבטיפוס הראשון שלו הוצג כבר ב-ces האחרון. מחירו של המסך, ששיווקו יחל ברבעון הראשון של 2011, ינוע בין 400 ל-500 אלף דולר.



חידת ההצלחה



חרף הנפח האדיר שתופס נושא התלת-ממד בתערוכה, והעובדה שבסוף 2010 כבר כמעט כל חברות הבידור הביתי הגדולות כבר כוללות מסכי תלת-ממד בארסנל שלהן, שאלת ההצלחה הצפויה של הטכנולוגיה נותרה בעינה. התכנים עדיין מעטים ועל מסכי ההדגמה שוב כיכבו סרטי האנימציה האחרונים, "אווטאר" ו"אליס בארץ הפלאות".



"שאלת המפתח נותרה איך הקהל יקבל את הטכנולוגיה עם משקפיים. יש מעט מדי ניסיון עם צפייה לאורך זמן במסך בבית. ניסיתי זאת בעצמי והרגשתי סחרחורת", אמר ריינהארד אוטר, עורך אתר הטכנולוגיה הגרמני room-digital.



יחד עם שותפו לאתר, פרנק אוליבר גרון, שדווקא לא חש ברע מצפייה בתלת-ממד, הם ניתחו את הגורמים שעלולים לעמוד בעוכריו של אימוץ רחב של הטכנולוגיה. למרות זאת, השניים סבורים שטלוויזיית התלת-ממד לא תיעלם, גם אם הטרנד לא ישתלט על עולמות הטלוויזיה, המשחקים והקולנוע.



לדברי השניים, "התגובה הפיסית היא נגזרת של התוכן - העין זקוקה ליותר זמן משום שהיא מקבלת כמות כפולה של מידע. 'אוואטר' הוא דוגמה טובה לכך, כי יש לו מעט תנועות מצלמה וקצב אחר של עריכה. התלת-ממד יחייב סגנון שונה לגמרי של עשיית סרטים, עריכה ועבודת מצלמה, בהשוואה למה שהתרגלנו ב-20 השנים האחרונות. הצופים התרגלו לחוויה של עריכה מהירה, קטעים קצרים והרבה אקשן. סרטים כאלה לא יעבדו בתלת-ממד".



אוטר מצביע על חסם נוסף מכיוון יוצרי הסרטים עצמם - "בדו-ממד התפתחו שיטות לייצור תחושה של כאילו של תלת-ממד - למשל, שינוי פוקוס והזזת המצלמה. לעומת זאת, תלת-ממד עובד רק כשהתמונה יציבה. בכל פעם שהמצלמה תזוז, הצופה יחוש שזה לא תלת-ממד אמיתי ויקבל סחרחורת. למעט אנימציה, יהיה זה אתגר גדול להפיק סרט שייראה טוב גם בתלת וגם בדו-ממד".



חסמים בפני חדירת התלת



למרות הספקות, את הקטר הזה כבר יהיה קשה לעצור, טוען גרון: "בתערוכה שנערכה בשנה שעברה, הציגה פנסוניק תצוגת תכלית עם אבטיפוס של טלוויזיית תלת-ממד בעזרת קטעים של הסרט 'אווטאר'. בפברואר כבר היה לפנסוניק דגם ראשון של הטלוויזיה, ובתערוכה השנה כבר מחצית מהדגמים הם בתלת-ממד. כל חברה שטרם הציגה דגמי תלת, עומדת לעשות זאת בשנה הבאה - כמו חברת מץ, למשל, שנוהגת בדרך לחכות עד שטכנולוגיה תוכיח את עצמה לפני שהיא תאמץ אותה. כעת, בהיעדר מגבלות טכנולוגיות, כולם עושים את זה, והתערוכה הזאת רק תאיץ את התהליך, כי פתאום כולם מדברים על זה".



הלקוחות, מצדם, מעריך גרון, ימהרו לרכוש את מסכי התלת-ממד "ולו כדי להיות מוכנים. בגרמניה לאנשים חשוב שהם יהיו future proof. זו מלה חשובה בתעשיית הטלוויזיה, כמו שהיו עד ממש לא מזמן טלוויזיות ready-hd".



סיבה נוספת לכך שהלקוחות ייטו לאמץ את מסכי התלת-ממד, נעוצה, לדברי גרון ואוטר, בכך שמסכים אלה הם עדות לכך שמדובר במסך מתקדם בכל שאר הפרמטרים הטכנולוגיים, ולכן הבטחה למסך מוצלח באופן כללי, "משום שהם גם hd, גם מהירים וגם כוללים את הטכנולוגיה הכי טובה בעיבוד תמונה. טלוויזיית תלת-ממד תהיה בהכרח טלוויזיית דו-ממד מצוינת" .



מרכיב נוסף בשרשרת - נגני המדיה - אינו צפוי להוות חסם בפני חדירת התלת-ממד. את הטענה הזו השמיע איגור קובאלב, מנהל השיווק של חברת hdi dune, שעקרה לפני כשנה וחצי מישראל להונג-קונג. החברה מפתחת מכשיר שמהווה נגן בלו-ריי אוניברסלי ב-hd, עם יכולת הקלטה, דפדפן מובנה, הזרמת תכנים מהאינטרנט (באמצעות תוסף) ושיתוף קבצים בביטורנט ללא צורך במחשב.



לדבריו, "המהפכה תתרחש כשהשבב שתומך בתלת-ממד יהיה חופשי לרכישה בשוק הסיני ל-oem. כעת, יצרנית השבבים סיגמה אמנם מציעה את שבביה לשוק, אבל הם יקרים מדי עבור רוב החברות".



חסם נוסף, שגורלו גם הוא להיות מוסר, על פי קובאלב, הוא מחירי המדיה הגבוהים. "הנגן יכול אמנם לעלות רק 250 דולר, אבל אין הרבה אנשים שישלמו 40-50 דולר לסרט אחד. הם רוצים להזרים תוכן מהאינטרנט".



האתגר האינטרנטי



החיבור בין האינטרנט למסך הסלוני הוא אתגר שתעשיות המיחשוב והבידור הביתי מתמודדות עמו בהצלחה מועטה מאוד כבר שנים ארוכות. ב-2010 ifa הציגו כמה חברות מובילות פתרונות שמעניקים בראשונה את התחושה שלפיה אנו נמצאים על סיפה של הצלחה.



סוני השיקה את גוגל טיוי, שמאפשרת לדלג בקלילות בין תכני מדיה ואינטרנט על גבי המסך הסלוני, וכן את curiosity, שמציע ספרייה מוזיקלית אינסופית הישר מהענן אל הסלון הביתי, ולצדו שירות vod בתשלום, ללא צורך בממיר או במנוי לחברת תוכן רב-ערוצי.



בקפיצת המדרגה הזו סוני לא ניצבת לבד. ביום השני לתערוכה הכריזה פיליפס על הסכם עם חברת diva tv לאספקת סדרות וסרטים לשירות net tv של פיליפס (בשלב הראשון רק בבריטניה, גרמניה, אוסטריה ושווייץ). סמסונג הודיעה על חבירה עם blinkbox הפופולרי בבריטניה, שיהפוך למעשה לשירות ה-vod שלה. בתחום כבר פועלות חברות נוספות, כמו פנסוניק עם viera cast.



ביום שישי הכריזה lg כי החל מהשנה הבאה תוטמע בטלוויזיות ה-hd ובנגני הבלו-ריי שלה תוכנת plex, שתהפוך אותה למתחרה באפל טיוי ובבוקסי, וזאת ללא צורך בקופסה חיצונית. לתוכנה יש כעת כ-200 תוספים של מפתחים חיצוניים, כולל נטפליקס ואייטיונס.



לדברי אוטר, "הטרנדים בתחום ההייפר-טיוי הם כמו בשנה שעברה, רק שהשנה הם הרבה יותר מתוחכמים. השנה, למשל, יוטיוב כבר לא כזה חשוב. ההבדל הוא שעתה ההיצע של vod לא רק שאינו מוגבל, אלא גם איכותי - ללא מחשב, ללא חברת תוכן רב-ערוצי, מובנה בטלוויזיה ללא קופסה חיצונית וללא מנוי חודשי. למעשה, כמעט לכל חברה יש שירות תוכן שהיא משתפת אתו פעולה. בעוד חמש שנים נגיד שזה היה הסוף של הדיסק להשכרה".



מתחרה ראשון לאייפד



בדומה לאחותה הגדולה מלאס וגאס, ces, גם התערוכה בברלין נערכת בהיעדרה של השחקנית הראשית בתחום, ששמה מוזכר ללא הרף בכל שיחה שנייה בתערוכה - אפל, שמזוהה יותר מכל חברה אחרת עם טשטוש הגבולות בין חומרה, תוכנה ותוכן.



כפי שהחיבור בין הרשת למסך הסלוני מתהדק תחת הצל שמטיל אפל טיוי, כך גם שתי ההשקות שכבשו את הכותרות הראשונות מ-ifa - מחשבי הלוח (הטאבלטים) החדשים של סמסונג, טושיבה ו-ויוסוניק, המתחרות הראויות הראשונות למחשב הלוח של אפל - האייפד.



מחשבי הלוח האלה קטנים רק במעט מהאייפד - 7 אינץ' לעומת 9 באייפד - אך לפחות במקרה של סמסונג, עם הגלקסי-טאב, מדובר במשקל נמוך באופן משמעותי מאוד - 380 גרם, שהם כמחצית משקלו של האייפד.



המכשירים החדשים מבוססים על הגירסה הכי טרייה של מערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד מבית גוגל, המתחרה באפל גם בשוק הסמארטפונים. לגלקסי-טאב של סמסונג יש תכונות בסיסיות שלא קיימות באייפד ושתרמו לתגובות החיוביות שקיבל המכשיר מכל מי שהתנסה בו.



ניתן, למשל, לבצע בו שיחות טלפון וכן שיחות וידאו בזכות שתי מצלמות - קדמית ואחורית - הכלולות בו. הוא מאפשר להרחיב את הזיכרון באמצעות כרטיס חיצוני וכולל פיצ'רים חינמיים מובנים - כמו, למשל, קורא ספרים, מגזינים ועיתונים באמצעות ממשק אחד מובנה, וכן חבילת תוכנות משרדיות (think office) חינמית, שמאפשרת לקרוא קבצי וורד, אקסל ופאווארפוינט.



בהתנסות של כחצי שעה במכשיר גילינו שהוא אינטואיטיבי מאוד, קל לאחיזה ביד ומגיב בקלות ובמהירות - אם כי עדיין, לדברי משתמשי אפל מושבעים, הוא לעתים משתהה בתגובות או טועה - במקרים שבהם אייפון או אייפד לעולם לא היו מפשלים. יחד עם הגלאקסי-טאב ניתן לרכוש מקלדת קומקפטית שהופכת אותו למעין נטבוק.



שאלת המפתח כעת היא התימחור. אם מחירו יהיה נמוך משמעותית מזה של האייפד, הגלקסי-טאב עשוי בהחלט ליהפך לסיפור הצלחה שרבים יבואו בעקבותיו. אם לא, השוק יצטרך לקבוע אם מצלמת וידאו, אפשרות הרחבה וכמה אפליקציות ייחודיות, כמו גם משקל קל, הם עילה להעדיף מוצר של סמסונג או של כל חברת טכנולוגיה אחרת על פני השיק שמתלווה לכל מוצר מבית אפל.



תחרות הטאבלטים



אייפד



יצרנית: אפל מועד השקה: ינואר 2010 גודל מסך: 9.7 אינץ' משקל: 680 גרם מערכת הפעלה: ios של אפל יתרונות: תגובה מהירה ומדויקת



חסרונות: אין מצלמה או טלפון מחיר התחלתי: 500 דולר*



*דגםwi - fi



גלקסי-טאב



יצרנית: סמסונג



מועד השקה: ספטמבר 2010



גודל מסך: 7 אינץ'



משקל: 380 גרם



מערכת הפעלה: אנדרואיד של גוגל יתרונות: טלפון ומצלמה קדמית ואחורית חסרונות: תגובה אטית או מוטעית לעתים מחיר התחלתי: 700 יורו (כ-900 דולר)**



**מחיר מוערך, תחילת הפצה באמצע ספטמבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully