וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת תום המשפט ביטלה הפרקליטות את כתב האישום נגד אפרים איצקוביץ

מאת עמית בן-ארויה

6.9.2010 / 7:04

בלעדי במשפט נגד איצקוביץ התברר כי הצהרת העושר שלו לא היתה כוזבת וכי הביטחונות שהעמיד היו ראויים. הנאשם המרכזי בפרשה הוא מנכ"ל לאומי בריטניה לשעבר מיקי פרידמן, המואשם באישור הלוואות לאנשי קש באמצעות הצהרות עושר כוזבות



>> הפרקליטות נסוגה מכתב האישום נגד אחד הלווים בפרשת ההלוואות הפיקטיוויות בסניף המרכזי של בנק לאומי. ביום חמישי שעבר, לקראת סוף המשפט, קיבל בית משפט השלום בתל אביב את בקשת המדינה לבטל את כתב האישום נגד אפרים איצקוביץ. מגעים להסדר טיעון בתיק לגבי נאשמים אחרים (זולת פרידמן שלא ניהל מגעים), כשלו והצדדים נערכים למשפט שייפתח בקרוב.

ביוני 2009 הוגשו ארבעה כתבי אישום נגד 15 נאשמים, בהם איצקוביץ. במרכז הפרשה עומד מנהל הסניף המרכזי לשעבר, מיקי פרידמן, המואשם בגניבה של 33 מיליון שקל באמצעות העמדת הלוואות עבור אנשי קש אותם לא הכיר. פרידמן פוטר וההליכים האזרחיים של הבנק נגדו מושהים עד תום ההליך הפלילי.



ב-2003-2007 ניהל פרידמן את הסניף המרכזי בתל אביב, לאחר מכן מונה למנכ"ל הבנק בבריטניה. לפי כתב האישום, בתחילת 2006 קשרו מאיר עובדיה, בעל רשת הרהיטים ניקולטי, בנו רפי עובדיה ושותפו למשרד לניכיון צ'קים, אייל קורנבליט, קשר לקבלה במרמה של כספים מהסניף המרכזי כדי שיועברו לעובדיה וקורנבליט. כדי להגשים את התוכנית, נטען, פנה מאיר עובדיה לפרידמן שהיה ידיד ותיק שלו.



השניים קבעו כי פרידמן יאשר אשראי סולו - שניתן על פי הצהרת עושר פיננסי של מבקש האשראי ללא ביטחונות - "תוך שהוא עוצם את עיניו הן לגבי אמיתות הפרטים, כמו גם לגבי יכולת או כוונת החזר ההלוואה ובחלק מהמקרים אף מודע לכזב". הלווים לא היו מוכרים לפרידמן, לא היה להם חשבון בסניף וחרף זאת אישר הלוואות בסך 1.5-4 מיליון שקל שהועמדו לאחר פגישה קצרה עמם.



קשירת קשר עם עו"ד שלמה ולד



במובחן מהלווים האחרים, שלכאורה היו אנשי קש קלאסיים, נטולי גב כלכלי אמיתי, איצקוביץ, בן 62 מתל אביב, הוא אישיות מוכרת יחסית. בעבר היה מקורב למפלגת העבודה ואף ניהל את לור"ם, החברה הממשלתית לפיתוח רמלה-לוד. האשמה נגד איצקוביץ לא היתה קשורה לציר המרכזי בכתב האישום נגד פרידמן - הקשר עם מאיר עובדיה - שהניב חלק גדול מהלווים וההלוואות.



לפי כתב האישום, איש העסקים עו"ד שלמה ולד העסיק את איצקוביץ מ-2007 כמנהל פרויקטים בחברה העוסקת בתכנון נדל"ן ברומניה. לפי הנטען, ולד קשר קשר עם פרידמן להונות את הבנק ולקבל במרמה כספים מהסניף. במקביל, כך עולה, קשר ולד קשר עם איצקוביץ, על דעת פרידמן, כדי שיהיה איש קש עבורו, ויקבל הלוואת סולו בסך 2.6 מיליון שקל. לגישת הפרקליטות דאז, פרידמן אישר את ההלוואה לאחר פגישה קצרה, אף שאיצקוביץ כלל לא היה מוכר לו. פרידמן הציג את איצקוביץ בפני מנהל קשרי הלקוחות בסניף כאדם אמין שמבקש הלוואה לצורך רכישת מניות חברת פסיפיקה (שהיתה בשליטת ולד). ימים אחדים לאחר קבלת ההלוואה העביר איצקוביץ את הכסף לוולד. הוא הואשם בקשירת קשר לביצוע פשע וקבלת דבר במרמה, עבור אחר, בנסיבות מחמירות.



במשפט נגד איצקוביץ התברר כי הצהרת העושר של איצקוביץ לא היתה כוזבת וכי הביטחונות שהעמיד, מניות חברת פסיפיקה שהיתה בשליטת ולד, לא היו משענת קנה רצוץ. הגישה ההתחלתית של התביעה היתה שהמניות לא היו שוות דבר באותה תקופה ואילו במשפט נמצא כי היה להן ערך בעת הרלוונטית. בשל כך נראה כי ביטול כתב אישום זה אינו מסמן מגמה כללית בתיק. משפט אחר מתנהל בנפרד נגד ולד, ושני משפטים נוספים מתנהלים נגד שאר הנאשמים.



עו"ד אהרן בן-שחר ממשרד בן-שחר לקנר שייצג את איצקוביץ', מסר כי "הלקוח היה מאושר שעינוי הדין שהתפרש על פני קרוב לשלוש שנים באו לסיומם".



לא ברור כיצד יסתיים עניינו של ולד, שהעדויות בתיק שלו אמורות להישמע בקרוב. ולד היה הבעלים של חברת הנדל"ן פסיפיקה שנמחקה מהבורסה. חוץ מפרשה זו, הסתבך ולד לפני שנה בחשד לעבירות ניירות ערך וקבלת דבר במרמה בנוגע לשלשול כספים שיועדו לרכישת קרקע ברומניה וכן הסתרה מהרשות ומהמשקיעים את היקף האחזקות האמיתיות של החברה. בא כוח ולד, עו"ד מנחם רובינשטיין, מסר כי "יש בדעתנו לפנות לפרקליטת מחוז תל אביב ולנהוג גזרה שווה. מה שטוב לאווז טוב גם לברווז".



התיק מנוהל על ידי עורכות הדין טוני גולדנברג ולילך כץ מפרקליטות מחוז תל אביב.



ממשרד המשפטים נמסר כי "תוך כדי ניהול המשפט, העדת עדים ולאחר בחינה מחודשת של חומר הראיות בתיק, החליטה הפרקליטות כי לא תוכל להוכיח מעבר לכל ספק סביר הדרוש למשפט הפלילי את אשמתו של איצקוביץ' ועל כן, הגיעה להבנה עם ההגנה והודיעה על ביטולו של כתב האישום בהסכמה". (פ 09-5539)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully