וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבעון שבו הפועלים הפתיע לטובה ולאומי איכזב

אתי אפללו

6.9.2010 / 7:04

שני הבנקים הגדולים בישראל הציגו ברבעון השני רווחים גבוהים, אך התוצאות של לאומי הושפעו מרווחים חד-פעמיים כמו מכירת מניות פז. דיסקונט והבינלאומי השיגו תשואות נמוכות על ההון, והרווח של מזרחי טפחות היה השלישי בגודלו



>> שבוע לפני שאוגוסט הגיע לסיומו נדמה היה כי הבנקים הישראליים עומדים לסכם רבעון מוצלח מאוד: המשבר נשכח, העסקים חזרו לצמוח, והשפעת סביבת הריבית הנמוכה לא התבטאה בדו"חות מזרחי טפחות והפועלים, שהיכו את תחזיות האנליסטים והציגו רווחים גבוהים ותשואות נאות על ההון. אלא שאז הגיע היום האחרון של הדו"חות הכספיים, והתמונה השתנתה. דיסקונט והבינלאומי הציגו דו"חות חלשים ותשואות נמוכות על ההון, ולאומי אמנם הציג את הרווח הגבוה במערכת, אך עשה זאת בסיוע רווחים חד-פעמיים (למשל ממכירת מניות פז).



דווקא בפעילות הליבה הבנקאית הציג לאומי תוצאות טובות פחות. כך התשואה הכוללת על ההון של לאומי היתה 12.1%, אולם התשואה שלו על ההון מפעולות רגילות היתה 8.7% בלבד.

לאומי הכי רווחי



חמשת הבנקים הגדולים מסיימים את הרבעון השני עם רווח מצרפי של 1.6 מיליארד שקל. את הרווח הגבוה ביותר, 660 מיליון שקל, מציג לאומי, ואחריו הפועלים עם רווח של 513 מיליון שקל. מזרחי טפחות הצליח לעבור ברבעון את בנק דיסקונט והציג רווח של 201 מיליון שקל, בעוד דיסקונט הסתפק ברווח של 158 מיליון שקל. את הרשימה סוגר הבינלאומי עם רווח של 86 מיליון שקל.



בנק מזרחי טפחות הכריז על דיווידנד של 200 מיליון שקל, ובנק לאומי הכריז על דיווידנד של 500 מיליון שקל לאחר תוצאות הרבעון. הבינלאומי דיווח כי אימץ מדיניות דיווידנד שלפיה 50% מהרווח הנקי של הבנק יחולקו מדי שנה. הפועלים מכוון לחלוקת דיווידנד ב-2011, ובבנק דיסקונט עדיין לא עומדים בכל יעדי הלימות ההון של בנק ישראל, כך שדיווידנד אינו נראה באופק.



הריבית הנמוכה מעיקה



אחד הדברים שממשיכים להכביד על הבנקים הוא סביבת הריבית הנמוכה. למרות עליית הריבית של בנק ישראל ב-0.25% הן ברבעון הראשון של 2010 והן ברבעון השני, הריבית אינה עולה מהר כפי שקיוו הבנקים. ובכל זאת, ביחס לרבעון המקביל הצליחו הפועלים ולאומי להגדיל את הפער (ללא פעילות נגזרים) בין הריבית שהם גובים על האשראי שהם מעניקים לבין הריבית שהם מעניקים עבור הפיקדונות שהם מנהלים. בהפועלים הגיע הפער ל-2.51% במחצית הראשונה של 2010 בהשוואה ל-2.02% במחצית המקבילה, ובלאומי הוא הסתכם ב-2.01% בהשוואה ל-1.74% במחצית המקבילה.



לעומתם, דיסקונט והבינלאומי לא הצליחו להגדיל באופן משמעותי את הפער למרות עליות הריבית: בדסקונט הגיע הפער ל-1.47% בהשוואה ל-1.46% במחצית המקבילה, ובבינלאומי (שלו פעילות שוק הון רבה שמובילה למרווח נמוך ביחס לבנקים האחרים) היה הפער 1.12% בהשוואה ל-1.11% במחצית המקבילה. מזרחי טפחות אינו מפרסם את פער הריבית שלו בפעילות המימון.



אחד הנתונים המעניינים ברבעון השני היה הרמה הנמוכה של הפרשות לחובות מסופקים. את ההפרשות הגבוהות ביותר רשם בנק דיסקונט - 0.89% מתיק האשראי - ואילו הבינלאומי הפריש 0.14% בלבד. הפועלים הציג הפרשה גבוהה יחסית של 0.62%, ולאומי ומזרחי טפחות הציגו הפרשות נמוכות יחסית של 0.37% ו-0.48% בהתאמה- בהתחשב בכך שהמשבר עדיין אינו מאחורינו לגמרי, ותקופות משבר מביאות עמן הפרשה גבוהה יחסית לחובות מסופקים. כל הבנקים מציגים עלייה בהפרשה לחובות מסופקים ביחס לרבעון הראשון 2010 אך לעומת הרבעון המקביל, מדובר בירידה משמעותית.



הפרשה לחובות מסופקים היא אחד הסעיפים העמומים ביותר בדו"חות הכספיים. מרחב התמרון הוא גדול: מזרחי טפחות, לדוגמא, ביצע ברבעון השני הפרשה גבוהה בגין לווה, בעוד בנקים אחרים ציינו כי הם ביצעו אותה הפרשה כבר לפני כמה רבעונים. יש בנקים כמו לאומי, שלגביהם תהו האנליסטים המסקרים את התחום אם הם יכולים להישאר על רמת הפרשות כה נמוכה לאורך זמן - או שאנו צפויים לראות עלייה ברבעונים הבאים.



מדד הבנקים איבד מתחילת השנה 9%, בזמן שמדד ת"א 100 איבד באותה תקופה 2.6% בלבד. את הירידות החדות ביותר רשמה מניית דיסקונט, שאיבדה השנה כ-20%.



על המסחר במניית לאומי צפוי להשפיע דיווידנד בגובה של 500 מיליון שקל שעליו הכריז הבנק, כאשר המועד הקובע שלו הוא 16 בנובמבר. למרות ההכרזה על הדיווידנד, ביום פרסום הדו"חות ירדה מניית לאומי, כמו גם מניות דיסקונט והבינלאומי שפירסמו תוצאות באותו היום. מניית הבינלאומי ירדה מתחילת השנה בשיעור הנמוך ביותר - 3.8%. למרות דו"חות חלשים שהציג הבינלאומי ברבעון, המניה צפויה לקבל רוח גבית ממהלך איחוד הון שיתבצע באמצע ספטמבר, ויכניס את הבינלאומי להיסחר במדד ת"א 25 בעדכון המדדים הקרוב. לאחר דו"חות הרבעון השני ממליצים האנליסטים המסקרים את השוק להגדיל אחזקות במניות בנקים.



סמנכ"ל המחקר בלידר שוקי הון, אלון גלזר, מציין כי במכפילי הון הנמוכים מ-1 הבנקים הופכים להיות אטרקטיביים וכדאי לשוב ולהגדיל את משקלם בתיק. מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים בטוחה, יובל בן זאב, מציין כי לדעתו כדאי להחזיק בהן מעל משקל הסקטור בתיק, והאחזקות המובילות צריכות להיות בהפועלים, לאומי ומזרחי טפחות.



דיסקונט - איפה העמלות?



>> סעיף מעניין בדו"ח של בנק דיסקונט נוגע לעמלות התפעוליות: דיסקונט הוא הבנק היחיד במערכת שמציג נסיגה בעמלות שגבה ביחס לרבעון המקביל. קצב הצמיחה המהיר ביותר בעמלות שייך ללאומי עם צמיחה של 13% ביחס לרבעון מקביל, ואחריו הפועלים עם 9.1%, הבינלאומי עם 6% ומזרחי טפחות עם 5%. לעומתם, בבנק דיסקונט חלה נסיגה של 3.6% בהשוואה לרבעון המקביל.



האסטרטגיה של דיסקונט מתמקדת בתחום הקמעוני ומציבה יעדים שאפתניים לגיוס לקוחות. דיסקונט מדווח על המשך הגידול בלקוחות בקרב עובדי המדינה ועובדי ההוראה. בנוסף מדווח דיסקונט על פתיחה של 150 אלף תוכניות "מפתח דיסקונט" - תוכנית שאמורה בין היתר לעודד את השימוש בכרטיסי האשראי של הבנק. ובכל זאת, קיימת ירידה בהיקף העמלות של הבנק. הירידה מהכנסות מניהול חשבון קיימת בבנקים נוספים, אולם מרבית הבנקים מפצים על כך בגידול בהכנסות מפעילות בשוק ההון. דיסקונט סובל מנחיתות בפעילות בשוק ההון ותופס נתח של פחות מ-10%.



לאומי - נסיגה ברווח המימוני



>> נקודה מפתיעה בפעילות לאומי היתה הירידה בהכנסות המימון כלומר ההכנסות ממתן אשראי - לב-לבה של הפעילות הבנקאית.



למרות גידול של 3.8% באשראי שנתן לאומי והפרשה נמוכה יחסית לחובות מסופקים, הבנק מציג ירידה ברווחי המימון. הירידה נובעת בעיקר מהשורה העליונה - רווחי המימון השוטפים של הבנק הסתכמו ב-1.48 מיליארד שקל, ירידה של 10% לעומת הרבעון המקביל. את הצמיחה הרבעונית הגבוהה ביותר ברווחי המימון השוטפים מציג מזרחי טפחות עם 17.4%, הפועלים, שרווחי המימון השוטפים שלו ברבעון היו 1.87 מיליארד שקל, מציג צמיחה של 11.2%. דיסקונט מציג צמיחה צנועה של 3.28% והבינלאומי לא מציג צמיחה ולא נסיגה, אולם הבינלאומי לא הציג גם צמיחה באשראי.



הסיבה לירידה ברווחי המימון השוטפים דווקא בלאומי אינה ברורה כאשר הבנק מדווח על עלייה בפער הריביות בין האשראי שהוא נותן לריביות בפיקדונות שהוא מנהל ביחס לרבעון המקביל. ייתכן שהמקור אינו באשראי השוטף שהוא מעניק אלא בהשקעה של הבנק בתיקי אג"ח שונים, בעיקר בחו"ל - השקעה שקטנה ברבעון.



הבינלאומי - מה עם היעילות



>> הרבעון השני היה הרבעון היחיד שבו הבנק הבינלאומי הפך להיות בלתי יעיל כמעט כמו בנק דיסקונט.



יחס היעילות של הבנקים הוא שיעור ההוצאות התפעוליות מתוך סך ההכנסות. הבנק שמציג את היחס הטוב היותר הוא מזרחי עם 61.6%, והפועלים קרוב אליו עם 63.7%. דיסקונט מציג את היחס הגרוע ביותר, 78.6%, והבינלאומי קרוב אליו עם 77.8%.



הבינלאומי יכול להיות לשפר את יחס היעילות בשתי דרכים: הגדלת ההכנסות או הקטנת ההוצאות. לגבי הגדלת ההכנסות, הבינלאומי היה הבנק היחיד שלא צמח באשראי מתחילת השנה, והאסטרטגיה של תיאבון סיכון נמוך מעמידה בספק את היכולת לצמוח בתחום זה, שכן עודף תשואה מגיע עם הגדלת הסיכון. צמצום ההוצאות, יהיה אתגר גדול לבנק שכבר כעת נאלץ להתמודד עם הסוגיה הקשה ביותר - יחסי עבודה. הסכמי העבודה של הבינלאומי צמודים להסכמים של לאומי. בשנה החולפת העלייה הממוצעת היתה של 5.8% - עלייה שלבנק גדול כמו לאומי קל יותר לספוג, אך הופכת לאתגר עבור בנק בינוני כמו הבינלאומי.



הפועלים נכנס לקצב



>> ברבעון השני נכנס הפועלים לקצב - הבנק הראה צמיחה בפעילות המימון ובעמלות, ובהתאם לכך גם בתשואה על ההון. התשואה של הפועלים ברבעון היתה 9.9%, בדיוק באמצע בין מזרחי טפחות ולאומי, שהובילו את המערכת עם 12.3% ו-12.1% בהתאמה, לבין דיסקונט והבינלאומי שנשארו מאחור עם 6.3% ו-5.6% בהתאמה.



תשואה זו על ההון מקרבת את הפועלים ליעד התשואה שלו (10%-15%), אך כדי שהפועלים אכן יעמוד בו, הוא צריך להשיג תוצאות דומות גם ברבעונים הבאים. הרווח של הפועלים כלל גם אלמנטים חד-פעמיים כגון רווחים גבוהים ממימוש אג"ח ביחס לבנקים אחרים.



ברבעון השני נסגרו שתי עסקות ענק במשק שהפועלים העמיד להן מימון: בזק ובזן. עסקות אלה הניבו להפועלים בנוסף להכנסות מימון גם עמלות שמנות בגובה של 80 מיליון שקל. בהפועלים עובדים במרץ, והרבעונים הבאים יראו אם מדובר היה ברבעון מוצלח במיוחד למחלקה העסקית או ביותר מכך.



מזרחי טפחות - צמיחה בפיקדונות



>> מזרחי טפחות שמסיים רבעון מצוין מצליח להציג צמיחה מעניינת דווקא בפיקדונות. ברבעונים האחרונים, בשל סביבת הריבית הנמוכה, יש ירידה בהיקף הפיקדונות שכן הלקוחות מעדיפים להפנות את כספם לאלטרנטיבות השקעה אחרות.



אחד הסוגים העיקריים של פיקדונות שיוצאים מהבנקים הם פיקדונות המכונים פיקדונות ג'מבו - פיקדונות גדולים של לקוחות עסקיים. ברבעון השני שלושה בנקים הציגו קיטון בפיקדונות ביחס ל-2009: הבינלאומי שקטן ב-3.3%, הפועלים שקטן ב-3% ודיסקונט שקטן ב-0.8%. לאומי הציג צמיחה נמוכה מאוד של 0.5%, ולעומתם מזרחי טפחות מציג צמיחה של 7%.



לצמיחה זו כמה משמעויות: הראשונה היא שמזרחי טפחות מציג גידול בתחום הקמעוני גם במוצרים נוספים מלבד משכנתאות ומגדיל את חלקו בשוק; השנייה היא שהבנק מצליח לגייס מקורות זולים, מכיוון שהפיקדונות של משקי הבית הם עבור הבנקים המקור הזול ביותר; והשלישית - מזרחי טפחות, שכיוון בעבר לאוכלוסיות בעשירונים האמצעיים, מתחיל למשוך גם אוכלוסייה פחות מתוחכמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully