וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע לא התעניינה מי משתתף בהנפקת אלעד

יורם גביזון

6.9.2010 / 7:04

BenchMarker



>> ההנפקה הציבורית של אלעד קנדה נסגרה בשבוע שעבר בקושי רב. גם לאחר הפחתת מחיר ההנפקה ולאחר שמשקיעים מוסדיים הזמינו מניות ואופציות ב-170 מיליון שקל, התקבלו 48 הזמנות בלבד מהציבור לרכישת 45 אלף יחידות בשווי של 88 מיליון שקל.

בניכוי הזמנת אלעד תשובה, בנו של בעל השליטה, ושלוש הזמנות מהגופים המתמחרים בהנפקה - התקבלו 44 הזמנות לרכישת 772 יחידות ב-1.5 מיליון שקל בממוצע להזמנה. הדבר מלמד שהציבור למעשה לא השתתף בהנפקה. מקורבי תשובה, כנראה, דווקא כן השתתף בה, ובלעדיהם ההנפקה לא היתה נסגרת.



מבנה כזה של הנפקה מעורר את השאלה אם ציבור המקורבים שהזמין מניות אלעד קנדה כלל, בין השאר, שתי קבוצות שהשתתפותן בהנפקה בעייתי. קבוצה אחת היא בכירי קבוצת דלק שכפופים לבעל השליטה יצחק תשובה, ועל כן התגמול שלהם עלול להיות מושפע מהיחלצותם לעזרתו. הקבוצה השנייה כוללת ספקי שירותים לקבוצת תשובה, למשל עורכי דין.



אלעד קנדה והדירקטורים בה התחייבו בתשקיף שלא לתת לרוכשי המניות והאופציות שהנפיקה זכות למכור את ניירות הערך שרכשו מעבר למפורט בתשקיף, כלומר לתת התחייבות ל-buy back.



השתתפות של מנכ"ל בקבוצת תשובה בהנפקה יוצרת פוטנציאל לעקיפת התחייבות תשקיפית זו, בעיקר כשהשתתפותו אינה חלק מביקוש עודף להנפקה אלא קריטית להשלמתה. בעל השליטה בקבוצת דלק אינו חייב לתת התחייבות לרכוש את המניות בחזרה ולהפר בכך התחייבות תשקיפית, והוא יכול לתגמל את המנכ"ל שנחלץ לעזרתו בדרכים מגוונות. גם ספק שירותים לקבוצת תשובה לא זקוק להתחייבות לרכישה חוזרת של מניות אלעד קנדה שרכש, כשכל אחת מהחברות בקבוצה עשויה להשיב לו טובה בעתיד.



רשות ני"ע היתה אמורה להתעניין בהרכב המשתתפים בהנפקה ולקבוע אם אלעד קנדה שמרה על רוח ההתחייבות שלקחה על עצמה בתשקיף. העניין בהבהרת סוגיה זו גובר לנוכח האישור שנתנה דלק לידיעה על מו"מ למכירת 22% ממניות דלק רכב למנכ"ל גיל אגמון ב-20% יותר ממחיר המניה בבורסה. אגמון השתתף בהנפקת אלעד קנדה וסייע להשלמתה, פחות משבוע לפני האישור על מו"מ שהוא מנהל עם בעל השליטה על רכישת מניות דלק רכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully