וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנסות היציאה של חברות הסלולר יופחתו - גם ללקוחות קיימים

מאת אמיר טייג

6.9.2010 / 7:04

קנס היציאה יוגבל למכפלה של 10% מהחשבון החודשי הממוצע במספר חודשי ההתחייבות שנותרו. ההחלטה, שאושרה בוועדת השרים ותשולב בחוק ההסדרים הקרוב, תקל על כניסת מפעילים וירטואליים



>> שלושה ימים לאחר שמשרד התקשורת הכריז על הפחתה חדה בדמי קישוריות, מודיע המשרד על רפורמה נוספת שתשפיע מהותית על חברות הסלולר. ועדת השרים לחקיקה אישרה רפורמה שמוביל המשרד, שבמסגרתה יוגבלו קנסות היציאה שיוכלו חברות הסלולר לגבות מלקוחות שנוטשים לפני תום תקופת ההתחייבות.



הרפורמה צפויה להיות משלובת בחוק ההסדרים הקרוב, בהנחה כי ועדת הכלכלה תאשר זאת. במשרד הוחלט כי השינוי יהיה תקף גם לגבי הלקוחות הקיימים, ולא רק עבור לקוחות שיחדשו חוזה מול החברות.

על פי ההצעה שאושרה, יוכלו חברות הסלולר לקבוע קנס יציאה שיחושב לפי נוסחה שקבע המשרד. על פי נוסחה זו, הקנס לא יעלה על 10% מהחשבון החודשי הממוצע ששילם המנוי בתקופת ההתחייבות, כפול מספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות. המשמעות היא שככל שהלקוח מתקרב לתום תקופת ההתחייבות, יקטן הקנס בהתאם עד שיתבטל לחלוטין בתום תקופת ההתחייבות. השינוי יהיה תקף רק לגבי חברות הסלולר.



לדוגמה: לקוח שמשלם בממוצע מדי חודש 200 שקל לחברת הסלולר ונותרה לו שנה עד תום תקופת ההתחייבות, ישלם קנס מקסימלי של 240 שקל (10% מ-200 שקל = 20 שקל; 20*12 חודשים = 240 שקל). אם נותרו לאותו לקוח שלושה חודשים עד תום ההתחייבות, הוא ישלם קנס מקסימלי של 60 שקל. כך, ככל שהלקוח מתקרב לתום ההתחייבות, מצטמצם הקנס המקסימלי. החברות יכולות גם לקבוע קנס נמוך יותר.



עם זאת, על פי הפרקטיקה הנהוגה בשוק הסלולר, החברות צפויות להתיישר סביב הנוסחה שמציע משרד התקשורת ולגבות את הקנס המקסימלי. כיום עשויים קנסות היציאה של החברות להגיע לעתים לאלפי שקלים.



שר התקשורת, משה כחלון, הסביר כי "קנסות היציאה המוטלים על המנוי כיום הם חסם מעבר משמעותי בין החברות, הפוגע בתחרות ובצרכנים הפרטיים. צרכן המבקש לעבור חברה חושב פעמיים, בעיקר בגלל שהדבר כרוך בתשלום גבוה המכונה 'קנסות יציאה', ומחובתנו לתקן את המצב. אני מאמין שצעד זה יעצים את כוח המיקוח של המנוי הפרטי מול החברות".



המהלך המתואר נובע מתלונות רבות בנוגע לדמי יציאה גבוהים ובלתי שקופים לצרכן, שהתקבלו במשרד במהלך השנים האחרונות. ההערכות הן כי צמצום הקנסות יאפשר כניסה קלה יותר של מפעילי סלולר וירטואליים לשוק.



במשרד התקשורת מדגישים כי לצורך העניין, החשבון החודשי לפיו יתבצע חישוב קנס היציאה יכלול רק חיובים בגין שירותים, כלומר זמן אוויר ושירותי תוכן. חברת התקשורת לא תהיה רשאית לכלול בנוסחת החישוב של קנס היציאה גם תשלומים של המנוי בגין רכישת ציוד קצה וציוד נלווה.



עוד הודיע המשרד כי הוא שוקל להטיל מגבלות נוספות על חברות הסלולר, בנוגע למכירת מכשירי סלולר. במשרד שוקלים לקבוע כי מנוי שרכש מחברת הסלולר מכשיר בתשלומים יוכל להתנתק לפני תום ההתחייבות, מבלי שהחברה תדרוש ממנו לשלם בתשלום אחד את יתרת החוב שלו בגין רכישת המכשיר. על פי ההצעה, חברת הסלולר תחויב לאפשר לו להמשיך ולשלם את היתרה במספר התשלומים שנותרו.



עוד שוקל המשרד לקבוע כי חברה שמעוניינת לאפשר למנוי לרכוש ציוד קצה בתשלומים, תהיה רשאית לעשות זאת רק באמצעות עסקה בין המנוי לבין חברת האשראי, ולא באמצעות הרשאה לחיוב כרטיס האשראי על ידי החברה. כך, במקרה בו ינטוש הלקוח את חברת הסלולר, הוא יפסיק כל התקשרות כספית עמה וימשיך לשלם את חובו בגין המכשיר לחברת האשראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully