וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לשתף את האזרחים בתגליות עתידיות של גז"

צבי זרחיה

6.9.2010 / 8:00

כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אקוניס, לקראת דיון מיוחד שייערך בשבוע הבא בנושא העלאת תמלוגי הגז. ח"כ שאמה הוסיף כי אסור ש"חלוקת הרישיונות תהיה כחלוקת סוכריות"

ועדת הכלכלה תקיים בשבוע הבא דיון מיוחד בנושא העלאת תמלוגי הגז. יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), הזמין לדיון את נציגי משרד האוצר, התשתיות והתמ"ת, מבקר המדינה וחברות הגז, ובהן נציגי חברת דלק שבבעלות יצחק תשובה המתנגדת להעלאה רטרואקטיבית של התמלוגים.

נציגי משרד מבקר המדינה יתבקשו לומר אם יש ניגוד עניינים במינויו של פרופ' איתן ששינסקי כיו"ר הועדה לבחינת תמלוגי הגז בשל פעילותה של רעייתו בקרן החדשה, התומכת בהעלאת התמלוגים. לפי הערכות, במהלך מושב החורף של הכנסת יגיש האוצר הצעת חוק בעניין, שתידון במקביל להצעת חוק להעלאת התמלוגים שהוגשה על ידי קבוצת ח"כים בראשות שלי יחימוביץ' (העבודה) וכרמל שאמה (הליכוד).

אקוניס אמר בסוף השבוע ל-themarker כי יש לקיים "דיון יסודי ולא פופוליסטי בהעלאת התמלוגים". לדעתו, "העלאה רטרואקטיבית של תמלוגי הגז היא מסוכנת, ויש לבחון את העלאת התמלוגים על תגליות עתידיות". אקוניס נמנע עד כה מלהביע במפורש את עמדתו בסוגיית העלאת התמלוגים שתידון בסופו של דבר בוועדת הכלכלה.

חברות הגז כבר החלו להפעיל לחצים על חברי הכנסת בנוגע לתמלוגים. הלחצים, שמופעלים על ידי לוביסטים ובכירים בחברות הגז, יתגברו לאחר החגים עם פתיחתו של מושב החורף של הכנסת. דלק עובדת עם שורה של לוביסטים, ובהם אורלי בן שמאי ומשרד הלובינג של עליזה גורן ותומר עמיר. חברת מרחב, המייבאת גז ממצרים, שכרה את משרד הלובינג כהן רימון כהן, וחברת נובל אנרג'י שכרה את שירותי משרד הלובינג גלעד יחסי ממשל.

"משאב ציבורי ולא פרטי"

אקוניס, שנחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, סבור כי "יש לבדוק אם אנו פותחים פתח לשינוי מיסוי רטרואקטיבי או מחילים את השינוי רק לגבי גילויים חדשים. קיים חשש שהחלת מסוי רטרואקטיבי אם יחול היום על משקיעים בתחום גז טבעי עלול להוביל לכך שבעתיד יוטלו צעדי מסוי רטרואקטיביים על ידי המדינה גם בתחומים אחרים, כמו מס הכנסה".

"יש מקום לשתף את אזרחי ישראל בתגליות עתידיות של גז טבעי", אמר אקוניס והוסיף כי הוא סבור שיש לעדכן את חוק הנפט שהתקבל ב-1953, מאחר שהחוק אינו רלוונטי כיום. לדעתו, בחינת חוק הנפט צריכה להיעשות תוך התחשבות בהשקעות זרות המבוצעות בישראל. "קיים חשש שהעלאת המסוי רטרואקטיבית תעמיד אותנו במסלול של התנגשות עם משקיעים זרים", אמר.

לטענת העברת אוצרות הטבע בים המלח מהמדינה לידי כימיקלים לישראל שבבעלות משפחת עופר היתה משגה שאסור למדינה לחזור עליו. "מה שקרה בים המלח הוא פשוט שערוריה ומהווה תמרור אזהרה גדול לממשלה בכל הקשור להעברת משאבי טבע לשליטת משפחות של בעלי ההון", אמר. "משאב טבע הוא ציבורי ולא פרטי".

ח"כ כרמל שאמה אמר אתמול כי יקדם את הצעת החוק שהגיש יחד ח"כ שלי יחימוביץ וקבוצת ח"כים נוספים להעלאת שיעור התמלוגים מ-12.5% ל-18%. שאמה אמר כי "יש חשיבות רבה שנבחרי הציבור יאמרו בגלוי את עמדתם לפני שוועדת ששינסקי תגבש את המלצותיה. אני מקווה שבדיון הקרוב תקבל ועדת הכלכלה הכרעה חד-משמעית בעד העלאת התמלוגים. מחצבי הגז והנפט נהפכו למשאב עיקרי של מדינת ישראל והם שייכים לכלל האזרחים, ולא הטייקונים. חלוקת רשיונות צריכה להיעשות בשקיפות ולמרבה במחיר ולא כחלוקת סוכריות לכמה קבוצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully