וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התשתיות עיכב אישור להקמת תחנות סולאריות - בדרישה להקלה בתנאי הסף

מאת אבי בר-אלי

6.9.2010 / 7:04

לאחר שכבר הוגשו 300 בקשות פירסמה רשות החשמל שימוע לתיקון, שלפיו לא יידרש ניסיון מוקדם בחיבור מתקנים סולאריים לרשת החשמל. כעת עשויה הרשות לעמוד בפני איום בתביעות



>> רשות החשמל פירסמה בשבוע שעבר שימוע לתיקון, המבטל את החובה ל הוכיח ניסיון מוקדם בהתקנות סולאריות כתנאי לקבלת רישיון להקמת מתקנים סולאריים בינוניים בישראל.

פרסום התיקון נבע מלחץ שהפעיל בשבועות האחרונים משרד התשתיות, בדרישה לבטל את החובה לגייס קבלנים זרים כתנאי לקבלת רישיונות ייצור חשמל סולארי - ככל הנראה, לאחר פניות של כמה חברות תשתית ישראליות. משרד התשתיות הבהיר כי לא יאשר בקשות להקמת תחנות כוח סולאריות עד שהסעיף יתוקן.



בתקנות שפירסמה רשות החשמל בדצמבר 2009 להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים (p.v) בינוניים (51 קילו-ואט עד 5 מגה-ואט) חויבו היזמים הישראלים בליווי קבלן הקמה (epc) זר בעל ניסיון לשם קבלת רישיון ייצור חשמל. זאת, משום מורכבותם היחסית של הפרויקטים הללו והיעדר ניסיון טכני בתחום זה בשוק הישראלי. החובה הוטלה רק על רישוי מתקנים המחוברים למתח גבוה (הספק מעל 630 קילו-ואט), ובעקבות דרישה זו התקשרו החברות הסולאריות המקומיות עם קבלנים זרים, רובם מגרמניה ומספרד.



עד כה הגישו החברות קרוב ל-300 בקשות לקבלת רישיונות למתקנים בינוניים. ואולם במקביל, התרעמו גופים מקומיים בשוק התשתיות על חובה זו ופנו בעניין למשרד התשתיות. במשרד לחצו בשבועות האחרונים על רשות החשמל לשנות את התקנות כדי לבטל את הדרישה להוכחת ניסיון מוקדם. זאת, תוך עיכוב אישור הבקשות שהוגשו להקמת התחנות. כך למשל, אושרו עד כה שש בקשות בלבד להקמת מתקנים סולאריים בינוניים - מתקני מתח נמוך (עד 630 קילו-ואט).



ברשות החשמל נכנעו לבסוף ללחצים, באופן חלקי. בשבוע שעבר פירסמו לשימוע תיקון לרגולציה, שלפיו די יהיה בהוכחת ניסיון מוקדם בחיבור מתקנים כלשהם לייצור חשמל לרשת החשמל, ולא בהכרח מתקנים סולאריים. כלומר, גם חברות שצברו ניסיון בחיבור מתקנים לייצור חשמל בגז או בסולר יוכלו להיחשב בעלות ניסיון מוכר.



הפרסום עורר ביקורת בקרב החברות הסולאריות שכבר התקשרו בחוזי שיתוף פעולה עם חברות קבלן זרות. בשל כך, רשות החשמל עלולה לעמוד בפני איום בתביעות בגין חוזים אלה או בגין העיכוב בהגשת הבקשות עד החתימה על חוזי שיתוף הפעולה. יש לציין כי הבנקים, שיעמידו את האשראי לפרויקטים הגדולים יותר בהסדרה, צפויים לדרוש בכל זאת את מעורבותן של החברות הזרות בפרויקטים כתנאי להענקת האשראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully