וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוראד מבקשת להפחית ההון העצמי שתחויב להזרים לתחנת הכוח

מאת אבי בר-אלי

6.9.2010 / 7:04

בלעדי יזמית החשמל הפרטי ביקשה במפתיע לפרוס לשלוש שנים את הזרמתו של הון עצמי בשיעור של 20% - לאחר שהמדינה כבר דחתה בקשה קודמת להמיר הון עצמי בהלוואת בעלים. דוראד: "נעמיד את הערבויות לפי תנאי הרישיון. החברה לא ביקשה הקלות"



>> חודש בלבד לאחר שהכנסת אישרה את מסמך הערבויות ליצרני החשמל הפרטי, מבקשת יזמית תחנת הכוח הפרטית דוראד הקלה נוספת מצד המדינה. בימים האחרונים פנו ראשי דוראד למשרד התשתיות ולרשות החשמל בבקשה לצמצם את ההתחייבות להזרים הון עצמי לטובת הפרויקט.

ההתחייבות היא אחד התנאים המהותיים לקבלת רישיון לייצור חשמל. בעלי תחנת כוח מחויבים להוכיח יכולת כספית להעמדת הון עצמי בשיעור של 20% מעלות הקמת התחנה. זאת, באמצעות הזרמת הון לחברת הפרויקט ביום הסגירה הפיננסית שלו. לפיכך, נדרשים בעלי דוראד להעמיד לטובת חברת הפרויקט כ-200 מיליון דולר.



ככל הידוע, ביקשו ראשי דוראד לפרוס את הזרמת ההון העצמי הנדרש למשך התקופה של הקמת הפרויקט (שלוש שנים) - ולא להזרים את כל הסכום במועד הסגירה הפיננסית. באופן כזה יוכלו בעלי המניות בדוראד - קצא"א (37.5%), זורלו (25%), קבוצת א. דורי (18.75%) וחברת אדלטק (18.75%) - לצמצם את חשיפתם הפיננסית לפרויקט כעת, ולהגדיל באופן משמעותי את התשואה על ההון. ואולם מהלך כזה מגדיל את הסיכון מצד המדינה, שכן הביטחונות להקמת הפרויקט פוחתים. כמו כן, השלכות המהלך יהיו רוחביות, מכיוון שהסכמה להקלה זו תידרש לחול על כל הפרויקטים לייצור חשמל פרטי בטכנולוגיות השונות.



בקשתה של דוראד ערב הסגירה הפיננסית של הפרויקט עוררה תמיהה בענף האנרגיה, משום החשש כי מדובר בניסיון ללחוץ את מוסדות המדינה להקל בתנאי הרישיון. זאת, אגב, על אף שקבוצת דורי מכרה באחרונה את מניותיה בפרויקט לחברה בת שבבעלותה המלאה, כדי להיערך לגיוס ההון הנדרש בעת הסגירה הפיננסית.



הבקשה הופנתה למדינה לאחר שזו דחתה באחרונה בקשה אחרת של דוראד להקלה מהותית בסוגיית ההון העצמי. דוראד ביקשה להפחית את שיעור ההון העצמי הנדרש עבור קבלת רישיון ייצור החשמל - ולחלופין, להמיר את חלקו בהלוואת בעלים. ואולם לאחר דיונים ממושכים דחה משרד התשתיות את הבקשה.



בתוך כך, נודע כי יעד הסגירה הפיננסית, שתוכנן ל-20 בספטמבר, יידחה ככל הנראה לשבוע הראשון של אוקטובר. זאת, ימים לפני פקיעתו הסופית של חוזה מכירת החשמל עליו חתומה דוראד מול משרד הביטחון. החברה מחזיקה בחוזה עוגן לחמש שנים למכירת חשמל בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל למערכת הביטחון. החוזה נחתם עוד ב-2004, ומימושו נדחה כמה פעמים בשל העיכובים בהקמת תחנת הכוח. באחרונה ניתנה לדוראד אורכה נוספת לסגירה הפיננסית עד אוקטובר הקרוב, לאחריו צפוי משרד הביטחון להתקשות בהארכת החוזה שוב בלא מכרז חדש.



דוראד מתכננת להקים תחנת כוח בהספק 820 מגה-ואט בדרום אשקלון. היקף הפרויקט מוערך ב-4 מיליארד שקל, כשהאשראי לפרויקט בסך 3.4 מיליארד שקל נחלק בין חוב בנקאי שמגייס בנק הפועלים, לבין חוב מוסדי שמובילה כלל מימון (מקבוצת כלל ביטוח).



מקבוצת דוראד נמסר בתגובה: "נעמיד את הערבויות על פי תנאי הרישיון והתקנות כפי שמפורט בחוק. החברה לא ביקשה הקלות, אלא קיום התקנות ככתבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully