וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלמ"ס: 70% מהערבים לא יתקבלו לאוניברסיטה

ליאור דטל

6.9.2010 / 8:30

הפער בין המגזרים השונים בחברה הישראלית לא מצטמצם: ב-2008 כמעט מחצית מתלמידי י"ב היהודים עמדו ברף הקבלה לאוניברסיטאות, לעומת כשליש בלבד במגזר הערבי

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אתמול ממשיכים להמחיש את גודל הפער במערכת החינוך שבין התלמידים במערכת החינוך בישראל. הנתונים מצביעים על פערים בין המגזרים בתחומים רבים, כשאחד הבולטים בהם הוא בנגישות להשכלה גבוהה. 47% מתלמידי י"ב במגזר היהודי ב-2008 עמדו בדרישות הסף לקבלה לאוניברסיטאות, לעומת 30% מהתלמידים במגזר הערבי. עוד עולה מהנתונים כי מתחילת העשור נרשמת ירידה בשיעור הזכאות לבגרות במגזר הערבי, לעומת יציבות במגזר היהודי.

בשנת הלימודים תשס"ח (2008) נשרו ממערכת החינוך 26 אלף תלמידים, 2% מכלל התלמידים במערכת החינוך. התלמידים ממערכת החינוך הערבי נשרו בשיעור גבוה יותר מאלה שבמערכת החינוך היהודי, וגם מוקדם יותר. 15.4% מהתלמידים במגזר הערבי לא סיימו 12 שנות לימוד, וכך גם 5.3% מהבנות. זאת, כשעיקר הנשירה במגזר זה היא במעבר בין חטיבת הביניים לתיכון. בקרב היהודים, אחוז הנשירה הגבוה ביותר היה בכיתה י"א, כש-9.8% מהבנים נשרו בכיתה זו לעומת 2% מהבנות. שיעור הנשירה מבתי הספר הממלכתיים הסתכם ב-1.3% בלבד.

לפי נתוני הלמ"ס, גם בקרב החרדים שיעור הנשירה גבוה במיוחד - 3% ב-2008, כשבכיתה י"א שיעור הנשירה בקרב החרדים מזנק ל-18.2%, בעיקר בקרב הבנים החרדים ש-29.6% מהם לא מסיימים 12 שנות לימוד ועוברים ללמוד בישיבות. בקרב הבנות בבתי הספר החרדיים, נרשם שיא בכיתות ז'-ט' כש-3.7% מהן נושרות, לעומת 1% בחינוך הממלכתי. בנות הלומדות בבתי ספר ממלכתיים דתיים נושרות ברובן בכיתות י"א, בה נרשם שיא נשירה של 3.6%.

נתוני הלמ"ס חוזרים גם על מסקנות קודמות שעלו במבחנים שנערכים בבתי הספר ובמבחנים הבינלאומיים, לפיהם ביישובים האמידים יותר התלמידים מגיעים להישגים גבוהים יותר, לעומת היישובים החלשים כלכלית. לפי הנתונים בחינוך היהודי, רק 10% מהתלמידים בעשירונים התחתונים זכאים לבגרות, לעומת 67% בעשירונים 7-8 ויותר מ-70% בעשירונים העליונים. שיעור הזכאות ביישובים בחינוך הערבי הנמצאים בדירוג סוציו-אקונומי נמוך הוא 37%, לעומת 50% בקרב היישובים בעשירונים 7-8.

נמוכים מה-OECD

לפי נתוני משרד החינוך בשנת הלימודים תשס"ט, שיעור הזכאים לבגרות בקרב תלמידי י"ב היה 46% - שיפור לעומת 44% בשנת הלימודים שקדמה לה. אם מבודדים את התלמידים היהודים, שיעור הזכאים היה גבוה יותר - 52%. הפערים בין מערכת החינוך היהודית למערכת החינוך במגזר הערבי גבוהים מאוד כששיעור הזכאים במגזר הערבי היה 29% - שיפור מסוים לעומת 31% בשנת הלימודים הקודמת.

הפערים בין המגזרים מתבטאים גם בהישגי התלמידים בבתי הספר היסודיים: גם לפי מבחני המיצ"ב (מבחני מדידה והערכה שנערכים בבתי הספר היסודיים) קיים פער עקבי בין הישגי התלמידים דוברי עברית לתלמידים דוברי הערבית במקצועות מדע, טכנולוגיה אנגלית ומתמטיקה. הפער הוא 40 נקודות במדע וטכנולוגיה, 34 נקודות באנגלית ו-61 נקודות במתמטיקה בכיתות ה'.

הפער בין המגזר הערבי והיהודי קיים גם במבחנים בינלאומיים, שם נמצא כי בתחום הקריאה הממוצע של המגזר היהודי היה נמוך ב-35 נקודות מזה של תלמידי מדינות OECD, אך ממוצע המגזר הלא יהודי היה נמוך ב-122 נקודות מממוצע מדינות OECD.

במערכת החינוך בישראל לומדים כ-1.5 מיליון תלמידים, מתוכם כ-27% (402 אלף), לומדים במערכת החינוך הערבי. מתוך כלל התלמידים, 337 אלף הם תלמידי בתי הספר היסודיים. בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים, 53% בחינוך לומדים בחינוך הממלכתי, השאר כ-47%, לומדים במערכת החינוך הממלכתית-דתית או בחינוך החרדי. כש-178 אלף (28%) מהתלמידים לומדים במערכת החינוך החרדית. לשם השוואה, בשנת הלימודים הקודמת למדו 171 אלף במערכת החינוך החרדית, וב-2003 למדו 106 אלף תלמידים בחינוך החרדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully