וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנתץ את מערכת היחסים בין הון לשלטון

מנחם גלברד

6.9.2010 / 7:04

הריכוזיות במשק



>> במלחמה על דמותו של המשק הישראלי ועל דמותה של החברה הישראלית, אין דרך זולת הפעלת מלוא עוצמת השלטון כדי למנוע כל ניצני שחיתות אשר הריכוזיות משמשת להם דשן.

שליטה פיננסית ומינוי רשת דירקטורים בין חברות פיננסיות לחברות שיווק וייצור, מאפשרת לטייקונים להשפיע על ההחלטות במשק. לבעלי ההון הכוח לקבוע כיצד יתנהלו תאגידי הענק והחברות שבשליטת אותם תאגידים. ההון הנמצא בידי הטייקונים והיכולת למנות את הדירקטורים, מאפשרים להם ליצור פירמידות שליטה, לארגן קבוצות שליטה ריכוזיות ולהניע דירקטוריונים לקבל החלטות שלא לטובת ציבור המשקיעים, אלא משיקולים של טובת בעלי השליטה בלבד.



המוסדות החוקיים של התאגידים בישראל, בעיקר הדירקטוריונים, נכנעים למעמדם של בעלי השליטה, שביכולתם להעביר כמעט כל החלטה העולה על רוחם. הוראות החוק העוסקות בפיקוח על בעלי השליטה מעורפלות, והזכויות והחובות של בעלי השליטה ומידת אחריותם כלפי התאגידים שבשליטתם המעשית ובעלי המניות - אינה ברורה.



המציאות שלפיה שולטות במשק 30 משפחות, יוצרת עיוותים וטעויות בתהליכי קבלת ההחלטות של קובעי המדיניות. לדוגמה, לא יהיה זה מופרך להניח שחלק מההשקעות של מוסדות פיננסיים בהנפקות של חברות, נקבעות בין בעל השליטה במוסד הפיננסי לבין בעל השליטה בחברה המנפיקה. העומדים בראש פירמידות השליטה הגדולות במשק, עומדים פעם אחת כבעלי שליטה במוסד פיננסי ופעם אחת כבעלי שליטה בחברה מנפיקה. מצב כזה דורש אכיפה מוגברת של נורמות התנהגות שימנעו התעשרות על חשבונו של הציבור.



בארה"ב החלו לטפל בנושאים אלה ביד קשה כבר ב-1914. חוק קלייטון שנחקק באותה שנה הגדיר כמה פעילויות ספציפיות הפוגעות בתחרות, ומטרתו היתה למנוע סוגי פעילויות העלולות להשחית את המשק האמריקאי ולבלום את התחרות החופשית. יש צורך דחוף בשינוי החקיקה בישראל והתאמת את החוק לנסיבות החדשות.



על בתי המשפט לקבוע כי טייקון או תאגיד נוהגים באופן פוגעני בכל מקרה שלחברה יש כוח שוק ובעל השליטה מנצל את שליטתו כדי להניע את הדירקטוריון לקבל החלטה המיטיבה עמו באופן אישי, ולמצות עמו את הדין במקרה כזה במישור האזרחי והפלילי. את הבחינה עד כמה יש לתאגיד או לבעל השליטה עמדת כוח, יש לקבוע לפי המציאות, ולא לפי חוות דעת תיאורטיות של "מומחים מטעם".



יש לנתץ את מערכת היחסים הבעייתית בין הון לשלטון. כל מי שסבור כי התחככות של שר כלכלי בכיר עם טייקון בנסיבות חברתיות אינה פתח לשחיתות, פשוט עוצם את עיניו מלראות את הבעיה. יש לפעול כדי למנוע מכוח פוליטי לעצור את המאבק למען תחרות חופשית, ונגד העשרת מעטים על חשבון הרבים.



הכותב הוא עורך דין ודוקטור בתחום הפסיכולוגיה של קבלת ההחלטות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully