וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדמן סאקס מפתיע את המומחים עם כניסה לתחום ההנפקות הספקולטיביות

רויטרס

6.9.2010 / 8:40

הבנק ישמש חתם ראשי בהנפקה הקטנה של פטרו-אלגיי - חברת אנרגיה מתחדשת המנסה ליצור נפט מאצות - אף שהחברה סובלת מהיעדר הכנסות, הפסדים מצטברים ותחרות קשה ■ בימים עברו, זה בדיוק סוג העסקות שגולדמן היה מפנה עורפו אליהן - ומוותר לטובת בנק קצת פחות משמעותי



>> אף לקוח אינו קטן מדי עבור כיום - גם לא חברה ללא הכנסות שנמצאת בבעלות קרן גידור המתמחה במניות פרוטה, ששוויין נמוך ביותר. במהלך שהפתיע חלק מהמומחים בשוק, התברר כי גולדמן הוא אחד המנהלים הראשיים בהנפקה הראשונה לציבור של פטרו-אלגיי (petroalgae), חברה בשלבי פיתוח המנסה ליצור נפט מאצות. פטרו-אלגיי, המעוניינת לגייס עד 200 מיליון דולר בהנפקה, הפסידה בשלוש השנים האחרונות 58 מיליון דולר.



הטכנולוגיה שהיא מנסה לפתח היא חדשנית, אך יש גם חברות אחרות המנסות למצוא פתרון כזה ופטרו-אלגיי אינה מובילת התחום. בניגוד לאחת ממתחרותיה, אין לה את תזרים המזומנים הרציף של אקסון מוביל, המעוניינת להשקיע 600 מיליון דולר בענף המתפתח.



המממנת העיקרית של פטרו-אלגיי, לעומת זאת, היא קרן הגידור לאורוס קפיטל מנג'מנט. שווי הקרן הוא 800 מיליון דולר, והיא מנוהלת על ידי האחים יוג'ין ודייויד גרין - הידועים בעיקר בהשקעות בחברות זעירות הזקוקות למזומנים. ההנפקה הנוכחית עשויה לסייע לאחים גרין ולמשקיעיהם להפוך את אחזקותיהם בפטרו-אלגיי (94%) להכנסות.



בימים עברו, זה בדיוק סוג העסקות שגולדמן היה מפנה עורפו אליהן - ומוותר לטובת בנק קצת פחות משמעותי. אך בתקופה שבה הכלכלה נחלשת ורפורמות פיננסיות דוחקות את רווחי הבנקים, נראה שגולדמן מוכן לשמש חתם גם בעסקות קטנות יותר. למעשה, גולדמן אינו הבנק הגדול היחיד בהנפקה זו - גם סיטי ו-ubs משתתפים.



אך עבור כמה מומחים, חיתום של עסקה כה קטנה וספקולטיבית הוא צעד מוזר עבור גולדמן, בהתחשב בכך שהוא מתגאה בהיותו אחד מחברות הפיננסים המובילות. "זה מזכיר לי את עידן הדוט.קום, אז גולדמן היה אחד השחקנים, אבל לא החשוב ביותר", אמר קורנליון הרלי, פרופסור ומנהל מרכז מורין למשפט פיננסי ובנקאי באוניברסיטת בוסטון. "זה נראה קצת מתחת לרמה שלהם להיות מעורבים בהנפקה הזו".



מאז המשבר הפיננסי, בנקי וול סטריט פונים גם לעסקות קטנות מאלה שהורגלו בהן, בניסיונם להמשיך להוביל בטבלאות ליגת העמלות. ההנפקות הראשונות לציבור שגולדמן השתתף בחיתומן השנה גייסו 225 מיליון דולר בממוצע, לעומת 685 מיליון דולר לפני עשור - לפי נתוני תומסון רויטרס. גם בסיטי נרשמה ירידה דומה, ל-220 מיליון דולר לעומת 655 מיליון דולר לפני עשור, וכך גם בבנקים אחרים בוול סטריט.



השינוי בשוק ההנפקות הראשונות פועל לטובת חברות כמו פטרו-אלגיי, שהיא חסרת הכנסות. לפני עשור, החברה היתה ודאי מתקשה להשיג קבוצה של חתמי עילית שכאלה. גולדמן סאקס ופטרו-אלגיי סירבו למסור תגובה.



האחים גרין מצליחים בעיקר בשל השקעתם בנכסים המכונים pipe - השקעות פרטיות במניות ציבוריות. מדבור באופן מימון הפופולרי בקרב חברות הזקוקות למזומנים, ומגייסות אותם באמצעות מכירת מניות בהנחה מסוימת, או אג"ח להמרה. המשקיעים העיקריים בכלים אלה הם קרנות גידור, אך רגולטורים חוששים כי כלים אלה הם בעלי פוטנציאל רב מדי למניפולציה במחירי מניות.



לפני כמה שנים עלה שמם של האחים גרין לכותרות כאשר אחת הקרנות שלהם, לאורוס, עיקלה אחוזה של מו"ל "פנטהאוז" לשעבר, בוב גוצ'יונה, בשל הלוואה בסך 24 מיליון דולר. האחוזה, באפר איסט סייד במנהטן, נמכרה מאוחר יותר תמורת 49 מיליון דולר למנהל קרנות הגידור הנודע פיל פאלקון, מהרבינג'ר קפיטל פרטנרס.



מניית פטרו-אלגיי כבר נסחרת בבורסה האלקטרונית otc bulletin board, שבה היקפי מסחר נמוכים במיוחד מובילים לתנודות חדות במחירי מניות. המספר הממוצע של מניות פטרו-אלגיי המחליפות ידיים מדי יום הוא 68. בארבעת החודשים האחרונים מזגזג מחיר המניה בחדות, כאשר ב-10 ביוני רשם שפל של 6 דולרים, לעומת שיא של 26.75 דולר ב-6 באפריל. מאחר שמניות החברה כבר נסחרות, העסקה תתבצע באמצעות מיזוג מורכב, שבסופו תונפק החברה מחדש.



"אני לא מצפה שההנפקה הזו תהיה מוצלחת", אמר דיוויד מנלו, נשיא אתר ipofinancial.com. לדבריו, נדיר שחברה כמו פטרו-אלגיי מקבלת תמיכה של ענקי בנקאות השקעות כמו גולדמן. חברים בהנהלת פטרו-אלגיי גם יצרו בעבר את חברת טיירה-טק, המייצרת קוטלי חרקים ידידותיים לסביבה, והונפקה לציבור ב-2007. מניותיה החלו להיסחר ב-505 פני בבורסת aim בלונדון, אך כיום נסחרות ב-22.5 פני בלבד.



בשיא בועת הדוט.קום מיהרו גולדמן ובנקי השקעות אחרים להנפיק כל חברה שהיו לה אתר אינטרנט ותוכנית עסקית כלשהי, כמו ההנפקה הידועה של etoys שקרסה במהרה. ייתכן כי בזינוק על הנפקת פטרו-אלגיי, גולדמן מנסה להבטיח לעצמו דריסת רגל בענף הקלינטק ולפרוץ את הדרך לעסקות גדולות וחשובות יותר בתחום האנרגיה החלופית.



יום לאחר הודעת פטרו-אלגיי על כוונתה לצאת להנפקה, הודיעה גם ג'יוו (gevo), המפתחת דלקים ביולוגיים, כי בכוונתה לצאת להנפקה ראשונה לציבור, בהיקף 150 מיליון דולר. גולדמן ו-ubs נמנים עם חתמי ההנפקה המתוכננת.



ההתרגשות לגבי דלקים המיוצרים מאצות זכתה לדחיפת עידוד לפני שנה, כאשר אקסון מוביל, חברת הנפט הגדולה בעולם לפי שווי שוק, הכריזה כי תשקיע 600 מיליון דולר בפיתוח הטכנולוגיה, וחתמה על שותפות עם סינתטיק ג'נומיקס, ממתחרותיה של פטרו-אלגיי.



פטרו-אלגיי, מצדה, הכריזה בנובמבר 2009 כי חתמה על מזכר הבנות לרישוי הטכנולוגיה שלה לחברת אינדיאן אויל, החברה בעלת ההכנסות הגדולות בהודו. אך פטרו-אלגיי לא זכתה בהשקעה מצד אקסון מוביל, וצריכה להסתדר בדרכים אחרות. בראיון לרויטרס לפני שנה, אמר יו"ר פטרו-אלגיי, ג'ון סקוט, כי החברה תרשום הכנסות עד סוף 2009, וכי קבוצת משקיעים סינית תהיה הראשונה שתרכוש את רישוי הטכנולוגיה מהחברה. הכנסות אלה טרם נראו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully