וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלות המלחמה בעיראק עבור ארה"ב: יותר מ-3 טריליון דולר

סוכנויות הידיעות

6.9.2010 / 13:58

הכלכלן ג'וזף שטיגליץ מעריך: זינוק מחירי הנפט והתנפחות החוב של ארה"ב הביאו לעלויות עתק ביחס לצפי



העלות הכוללת של המלחמה בעיראק עבור ארה"ב היא מעל 3 טריליון דולר, כך מעריך הכלכלן חתן פרס נובל ג'וזף שטיגליץ. במאמר שפירסם שטיגליץ יחד עם פרופסור לינדה בילמס מאוניברסיטת הרווארד בעיתון "וושינגטון פוסט", טענו השניים כי חלק גדול מעלויות המלחמה בעיראק גבוהות הרבה יותר מכפי שהוערך בתחילה.



"כשכתבנו מעל דפי עיתון זה בתחילת 2008, הערכנו את עלותה הכוללת של המלחמה בעיראק ב-3 טריליון דולר", כתבו שטיגליץ ובילמס. "תג מחיר זה גימד את ההערכות הקודמות, כולל זו של ממשל בוש מ-2003, לעלות של 50-60 מיליארד דולר. ואולם היום, כאשר ארה"ב מסיימת את מלחמתה בעיראק, נראה כי ההערכה של 3 טריליון דולר היתה נמוכה מדי", הוסיפו.



לדברי השניים, המלחמה בעיראק גרמה לעלייה מהירה של מחיר הנפט: "כאשר ארה"ב נכנסה למלחמה בעיראק, מחיר חבית נפט היה נמוך מ-25 דולר, ושוקי החוזים העתידיים ציפו שיישאר ברמה זו. בעקבות המלחמה, החלו המחירים לזנק, והגיעו ל-140 דולר לחבית ב-2008", ציינו השניים. "לפני שנתיים, הערכנו שהמלחמה גרמה לעלייה של 5 דולרים במחיר הנפט. כעת אנחנו מאמינים כי השפעתה הסתכמה ב-10 דולר לחבית לפחות".







תחום נוסף עליו השפיעה המלחמה הוא החוב הפדרלי, לפי שטיגליץ ובילמס. "זו היתה הפעם הראשונה בה ממשל קיצץ מסים בעוד הוא נכנס למלחמה", כתבו. "התוצאה - מלחמה שמומנה על ידי הלוואות". החוב הציבורי של ארה"ב זינק מ-6.4 טריליון דולר במארס 2003 ל-10 טריליון דולר ב-2008. "לפחות רבע מעלייה זו נגרם ישירות בשל המלחמה, וההערכה לא כוללת הוצאות עתידיות על ביטוח בריאות וקצבאות נכות לחיילים, אשר יעמיסו חצי טריליון דולר נוספים בחובות", הוסיפו שטיגליץ ובילמס.



כתוצאה מגורמים אלה, טוענים המחברים, היה המשבר הכלכלי עמוק יותר, והמלחמה מקשה על כלכלת ארה"ב להתאושש. "המלחמה בעיראק לא רק החמירה את המשבר הכלכלי, היא גם מנעה מאיתנו לטפל בו כראוי", כתבו, והוסיפו כי לממשל היה מרחב תמרון קטן יותר בעקבות המלחמה. "החששות מכך שהחוב והגירעון יתנפחו הגבילו את גודל התמריצים וממשיכים להגביל את יכולתנו להגיב למיתון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully