וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נראתה השנה העברית באחד העם

ואדים סבידרסקי

6.9.2010 / 15:20

בסיכומה של שנת תש”ע בבורסה בתל אביב, נהנו המדדים מעליות. מחפשי הנפט זינקו בכ-130%, הונפקו 100 תעודות סל חדשות והחזקות הציבור הגיעו ליותר מ-47 מיליארד שקל

בבורסה לניירות ערך מסכמים את השנה העברית (תש"ע) בתנודות חדות בשערי המניות בעולם ובבורסה בת"א. בסיכום של כ-8.5 חודשים, עלה מדד ת"א 25 בכ-30% כאשר ב-6 באפריל הגיע המדד ל-1237.85 נקודות ושבר את השיא בו היה בסוף אוקטובר 2007. המדד השלים עליה של 20% ב-12 חודשים האחרונים, כהמשך לעליות השערים שנרשמו ממרס 2009. עוד מציינים באחד העם כי מדדי המניות בשוק המקומי עלו בתש"ע, בערכים דולריים, והשיגו תשואה עודפת על פני המדדים המובילים בבורסות הפועלות במדינות מפותחות בחו"ל.

בין המדדים הענפיים, בלט מדד חברות ושותפויות הנפט בעליות שערים שזינק בכ-130% בסיכום שנתי, בעקבות גילוי גז בקידוח "לויתן". מדדי יתר-50 ונדל"ן-15 נותרו כמעט ללא שינוי. בין המניות הנסחרות בתל אביב כיום, כ-31 חברות ביצעו רישום כפול ונסחרות גם בארה"ב, ו-6 מתוכם נסחרות בת"א ובאירופה.

האווירה החיובית בשוק המניות נתמכה, בין היתר, על ידי פרסום נתונים על ידי בנק ישראל והלמ"ס, המעידים על שיפור כלכלי במשק בהם צמיחה של כ-4.1% במחצית הראשונה של 2010 לאחר צמיחה שנתית של כ-0.7% ב-2009, ירידת האבטלה במשק לכ-6.2% ביוני 2010 - לעומת כ-7.6% בשנת 2009 כולה, עליית המדד המשולב ברציפות מזה כשנה ופרסום דו"חות כספיים חיוביים על ידי חברות רבות. בעקבות הנתונים החיוביים העלה בנק ישראל את הריבית הנומינלית ברבע אחוז, במרס וגם ביולי לרמה של 1.75% בסוף שנת תש"ע.

לירידות השערים במחצית השנייה של השנה, גרמו האווירה השלילית בשווקים בחו"ל על רקע חובות ענק והורדת הדירוג למדינות באירופה, המשך קריסת בנקים בארה"ב ואי הוודאות לגבי קצב התאוששות השווקים מהמשבר. גורמים נוספים שהיוו מכשול היו פרסומים על שיעורי אבטלה וגירעונות ממשלתיים גבוהים בחו"ל. בסיכום תש"ע, נותר שערו של הדולר כמעט ללא שינוי ביחס לשקל וזאת לאחר שהתחזק בכ-6% בשנת תשס"ט.

בסוף חודש מאי, שודרגה ישראל לקבוצת השווקים המפותחים על ידי msci והתקבלה כחברה מלאה בארגון ה-oecd. השדרוג השפיע על המסחר בשוק המקומי ועל פעילות משקיעי חוץ בישראל בפרט. משקיעים זרים צמצמו את השקעותיהם במניות בת"א בכ-1.9 מיליארד דולר בחודשים פברואר-מאי 2010. בתחילת הרבעון האחרון של תש"ע נבלמו משיכות אלה. מנגד, משקיעי חוץ הזרימו סכומי ענק בהיקף של כ-5.9 מיליארד דולר לאגרות חוב מקומיות ומלווה קצר מועד (מק"מ) ממשלתיים.

מחזור המסחר היומי במניות הסתכם בתש"ע בכ-2 מיליארד שקל - 20% יותר מהשנה הקודמת. עם זאת, בבורסת תל אביב מציינים, כי הירידה שחלה במחזורים בחודשיים האחרונים של השנה לכ-1.5 מיליארד שקל ביום, נבעה מאי וודאות לגבי המשך התאוששות השווקים.

השוק הסולידי ומוצרים מדדים

בבורסה מסכמים את פעילות המוצרים המדדים אשר המשיכה להתפתח והשנה הונפקו 100 תעודות סל חדשות. כיום מגיע מספר תעודות סל ומוצרי מדדים אחרים ל-410, כולל 264 תעודות סל, 27 אופציות כיסוי, 53 תעודות בחסר על מדדי מניות, ו-66 תעודות מורכבות. שווי החזקות הציבור הגיע ליותר מכ-47 מיליארד שקל -11 מיליארד שקל יותר לעומת סוף שנת תשס"ט. שווי החזקות הציבור בסלים על מדדי מניות בחו"ל עלה ב-2.5 מיליארד שקל ל-6.5 מיליארד שקל בסוף השנה. במקביל, עלה שווי החזקות הציבור בסלים על מדדי אג"ח וסחורות בכ-24% מתחילת השנה ל-20.8 מיליארד שקל.

המסחר בשוק איגרות החוב התאפיין ברובו בעליות שערים של 10%-15%, בדומה לשנה הקודמת, כך מציינים בבורסת תל אביב. מדד אג"ח חברות צמודות מדד הוביל השנה עם עלייה של כ-16% לאחר שעלה בכ-8% בתשס"ט. בשוק הסולידי, נרשמה ירידה במחזור המסחר היומי הממוצע, שהסתכם בכ-3.3 מיליארד שקל.

במרץ 2010, לאחר הפסקה בת שנה, חידשה הממשלה את הנפקות האג"ח בחו"ל וגייסה באירופה סכום של כ-1.5 מיליארד יורו. במקביל, צמצמה הממשלה את היקף הנפקות לציבור והן הסתכמו בשנת תש"ע בכ-52 מיליארד שקל ברוטו - לעומת כ-73 מיליארד שקל בשנה שעברה. היקף גיוס הכספים על ידי הסקטור העסקי, באמצעות הנפקות והקצאות של אג"ח, עלה בתש"ע לסך של כ-40 מיליארד שקל - 40% יותר מהסכום שגויס אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully