וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל נשארה "עולם שלישי" בבטיחות הטיסה

זוהר בלומנקרנץ

6.9.2010 / 17:20

רשות התעופה הפדרלית בארה"ב שוב דירגה את ישראל בקטגוריה 2 ברמת בטיחות הטיסה, אחרי מדינות כמו ניגריה. מבקר המדינה צפוי לקרוא להקמת גוף עצמאי לחקירת תאונות

ישראל מדינת "עולם שלישי" בבטיחות טיסה: ניגריה דורגה ברמת בטיחות טיסה בקטגוריה 1 ומקדימה היום את ישראל הנשארת שוב באותה רמה - קטגוריה 2. זאת לאחר שישראל הורדה לרמה זו ב-2008 על ידי רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב, משום שכשלה בביקורת. מבקר המדינה, מיכה לינדשטראוס, יפרסם בשבוע הבא דו"ח על מצב בטיחות הטיסה בישראל וצפוי להמליץ על הקמתה של רשות לאומית חדשה לחקירת תאונות תחבורה בישראל - כך נודע היום (שני) ל-TheMarker.

על פי המלצתו הצפויה של מבקר המדינה, הרשות החדשה תרכז את כל חקירת התאונות בישראל בתחומי האוויר, הים והיבשה האזרחיים. הכוונה היא להקים גוף חקירה עצמאי, בדומה לרשות הלאומית לבטיחות התחבורה בארה"ב, ה-National Transportation Safety Board - NTSB - אשר תטפל בין היתר בחקירה של תאונות אוויריות או תאונות של רכבות או אוטובוסים בישראל.

מבקר המדינה כבר מתח בהקשר זה ביקורת. למשל, על הטיפול בתאונות ובבטיחות בחברת רכבת ישראל, ביולי 2006. מבקר המדינה העיר אז למשרד התחבורה, כי "אין זה ראוי להשאיר את סמכויות הפיקוח של הרכבת בידי הרכבת עצמה זמן כה רב. עליו לפעול ללא דיחוי לתיקון המצב שבו הרכבת מפקחת על עצמה". עוד קבע אז המבקר כי "המשטרה לא ערוכה לחקור תאונות רכבת באופן עצמאי ובלתי תלוי".

מבקר המדינה החל לחקור את בטיחות התעופה האזרחית בעקבות דו"ח ועדת לפידות מאוגוסט 2007 אשר הצביע על שורת ליקויים ארוכה, לדוגמה אי הסדרה של המרחב האווירי בין התעופה הצבאית לתעופה האזרחית. הדו"ח המליץ על 75 צעדים אשר מרביתם לא הוצאו עדיין לפועל.

הורדת דירוג בטיחות הטיסה של ישראל לקטגוריה 2 - בעיקר בשל היעדר פיקוח ראוי מטם רשות התעופה האזרחית ישראל (רת"א) על התעופה הספורטיבית, הקלה והפרטית - האיצה את בדיקת מבקר המדינה.

ביקורת נוספת - אחרי החגים

נסיונותיה של ישראל לשוב חזרה לרמת בטיחות טיסה בקטגוריה 1 - תוך שנה מיום הורדתה בסוף 2008- כשלו והמועד המשוער של החזרה נדחה שוב ושוב. זאת לאחר שצוות הפיקוח והבקרה מטעם רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב (FAA) המלווה את תוכנית תיקון הליקויים, לא נתן עדיין את אישורו. הצוות צפוי לשוב ארצה לבקורת פעם נוספת לאחר החגים, ואפשר שישראל תוכל לשוב מתחילת 2011 לרמת הבטיחות הגבוהה ביותר.

נושאים נוספים שאליהם צפוי מבקר המדינה להתייחס בדו"ח, הינם מצב בטיחות הטיסה בנתב"ג ובשדה התעופה עובדה; ומערכת היחסים העכורה וריב הסמכויות בין מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) גיורא רום, לחוקר התאונות האוויריות הראשי במשרד התחבורה יצחק (רזצ'יק) רז. העימותים בין השניים מאיימים לפגוע באיכות חקירת תאונות אוויריות בישראל וחשיפתן לציבור.

מנהל אגף בכיר להסברה ויחסים בינלאומיים במשרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר בתגובה: "ניגריה מעולם לא דורגה בקטגוריה 1 של הבטיחות בתעופה. ניגריה קיבלה את הדירוג לאחר יותר מארבע שנים מיום השלמת חוק הטייס במוסדותיה הרלוונטיים. רשות התעופה האזרחית (רת"א) השלימה את כל החקיקה הנדרשת להחזרתה של ישראל לקטגוריה 1. בימים אלו אנו ממתינים לאישור חוק הטיס בוועדת הכלכלה של הכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully