וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תתבקש להקצות 105 מיליון ש' לחשמל נקי

מאת אבי בר-אלי

7.9.2010 / 6:50

משרד התשתיות יגיש לממשלה תוכנית מחודשת שתנסה לגבור על הקשיים בענף, ובראשה: מנגנונים להפשרת קרקעות חקלאיות



>> מנגנון בוררות לפתרון מחלוקות בין משרדי ממשלה, האצת ההפשרה של קרקעות חקלאיות ותקציב מו"פ שנתי של 105 מיליון שקל - אלה הצעדים שעומדים במרכז הצעת המחליטים שיגיש משרד התשתיות לאישור הממשלה עבור קידום ענף ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות.



ההצעה נועדה למפות את החסמים שגרמו לכך שלא חלה התקדמות מספקת בהשגת יעדי הממשלה לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות היא מתבססת על היעד של ייצור חשמל ירוק בשיעור של 10% עד 2020, לפי תמהיל של אנרגיה סולארית במתקנים גדולים (35%), סולארית במתקנים קטנים ובינוניים (15%), טורבינות רוח (30%) ומתקני ביו-מאסה וביו-גז (20%).

בראש התוכנית עומדת הצעה להקים ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שתכריע במחלוקות בין משרדי הממשלה השונים - בין השאר בנושאים של הקצאת קרקעות לייצור אנרגיה מתחדשת. ייסוד הוועדה בא בעיקר על רקע העמדות הסותרות של משרדי הממשלה באשר למדיניות הפשרת הקרקעות החקלאיות להקמת מתקני ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות. זאת, לאחר פרסום החלטות מנוגדות בנושא מצד מינהל מקרקעי ישראל ומשרד החקלאות. אלה מנעו עד כה את קידום הפרויקטים הסולאריים הגדולים בדרום הארץ, ולמעשה ייתרו את כל הוועדות הבין-משרדיות האחרות שנועדו לקדם את התחום.



הוועדה, שעם חבריה ימנו נציגי משרדי התשתיות, הפנים, הביטחון, הגנת הסביבה, החקלאות, וכן מינהל מקרקעי ישראל, תפעל גם לייעול ההליכים להקצאת הקרקעות ותפרסם המלצות ראשונות ומחייבות בתוך 90 יום ממועד ההחלטה.



על המינהל, ועל משרדי התשתיות, החקלאות והמשפטים הוטל לגבש עד סוף השנה נוהל מסודר בדבר מתן המלצות להקצאת קרקע בייעוד חקלאי עבור מיזמי אנרגיות מתחדשות. באשר להיבטים סטאטוטוריים אחרים, מוצע כי ועדות התכנון יונחו לאשר מתקנים סולאריים קטנים (עד 50 קילו-ואט) על גגות, וכי מינהל התכנון יגבש את התקנות למתן היתרים למתקני אנרגיית רוח עד 1 בינואר 2011.



בטיוטה של הצעת המחליטים מוצע עוד כי משרד התשתיות, רשות החשמל והמינהל יפרסמו עד סוף 2010 מכרזים להקצאת קרקעות באזורי תעשייה לשם הקמת מתקני ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת. זאת בעוד שהמינהל משלים עד סוף השנה את מיפוי כלל הקרקעות בייעוד תעשייה המתאימות לפרויקטים אלה.



יוקצה מקום ברשת



כדי להבטיח את חיבור המתקנים העתידיים לרשת החשמל, מוצע כי מינהל החשמל במשרד התשתיות ינחה את חברת החשמל להקצות מקום ברשת עבור מתקנים אלה, שיוקמו על קרקעות מינהל משווקות. במקביל, תשריין רשות החשמל עבור זכייני פרויקטים אלה מקום במכסות התעריפיות שתפרסם. הוראה זו היא קריטית עבור המכרז המתוכנן בתמנע, למשל, הכולל שלוש תחנות כוח בהספק של 250 מגה-ואט על קרקעות מדינה, בהליך של מכרזי קרקע.



בנוסף, התוכנית כוללת קביעת תקציב שנתי לעידוד מו"פ בתחום האנרגיות המתחדשות. זאת, תוך הקצאת 50 מיליון שקל עבור קרן startergy ל"עידוד מיזמים בראשית דרכם", וכן 25 מיליון שקל בשנה למימון מתקני הדגמה תעשייתית. כל אלה יאושרו על ידי הממונה על התקציבים באוצר והמדען הראשי במשרד התשתיות.



כמו כן מוצע לתקצב את משרד התשתיות ב-30 מיליון שקל נוספים מדי שנה עבור מימון פרויקטים שיתבססו על טכנולוגיות ישראליות מוכחות. אלה ילוו בהרחבת החוק לעידוד השקעות הון - באופן שיתמרץ מיזמי אנרגיות מתחדשות.



"הממשלה החליטה על יעד לייצור נמרץ של אנרגיות מתחדשות, והמשרד רואה חשיבות גדולה בעמידה ביעד זה", אמר אתמול שר התשתיות, עוזי לנדאו. "בשלב זה חלק גדול מהנושאים אינו מקודם מכיוון שהגופים הרבים המתעסקים בכך אינם מצליחים להגיע להסכמות. יש לפעול בין היתר לגיבוש מסלולים סטטוטוריים ברורים ומהירים (מסלול ירוק) לקידום אנרגיות מתחדשות, ולהנחות את ועדות התכנון לקדם את התהליכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully