וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנרגיה סולארית מבלי לפגוע בסביבה

איריס האן

7.9.2010 / 6:50

איכות הסביבה



>> שימוש באנרגיות מתחדשות הוא אינטרס סביבתי ראשון במעלה. הוא נדרש כדי להפחית את זיהום האוויר הנוצר משימוש בדלקים פוסיליים, כדי לצמצם את הצורך ביבוא דלקים, ומהווה חלק מהמאבק העולמי לעצירת ההתחממות הגלובלית על השלכותיה הרות האסון.

בדיון בתוכנית המתאר הארצית המסדירה את קידום האנרגיה הסולארית בישראל במוסדות התכנון, נשמעו קולות הקוראים להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים גם על חשבון שטחים חקלאיים ושטחים פתוחים. במסגרת זו הועלו הצעות שונות, כמו מתן גמישות רחבה באיתור שטחים לצורך הקמת תחנות סולאריות, העברת הסמכויות בתחום לוועדות התכנון המקומיות, קידום תחנות סולאריות בדרך של היתרים בלבד וללא תכנון מסודר, ואף היו כאלה שהציעו להסיר את הדרישות להכנה של תסקיר השפעה על הסביבה כדי לזרז את הקמת המתקנים.



קולות אלה מדאיגים, מכיוון שעם המודעות לחשיבותה של האנרגיה הסולארית, צריך לזכור כי הקמה בלתי מבוקרת של מתקנים סולאריים על גבי שטחים פתוחים, בעיקר שטחים בעלי רגישות סביבתית גבוהה, עלולה לסכן ערכים סביבתיים כמו שמירה על המגוון הביולוגי וקיום המערכות הטבעיות.



2010 הוכרזה על ידי האו"ם כשנת השמירה על המגוון הביולוגי, שהוא עושר מיני החי והצומח, ומכלול המערכות והתהליכים הטבעיים על פני כדור הארץ. שמירה על המגוון הביולוגי הכרחית כדי להבטיח את קיומו של האדם, שכן המערכות הטבעיות הן אלה המאפשרות את קיומנו ומשפיעות כמעט על כל תחומי חייינו - מזון, תרופות, איכות מים, טיב הקרקע ויציבות אקלימית.



בתכנון נכון וארוך טווח, ניתן למצוא מענה למכלול הצרכים, תוך פגיעה מינימלית בסביבה. בשלב זה נכנסות לתמונה ועדות התכנון. אלו נתפשות לא אחת, גם בתחום האנרגיה הסולארית, כגורם עוצר, מגביל ומעכב. אך לא כך הוא. לוועדות התכנון יש חשיבות עליונה בהכוונה של מיזמי הפיתוח ובאיזון בין אינטרסים שונים.



הכוונה תכנונית רצויה בתחום האנרגיה הסולארית פירושה מתן עדיפות עליונה וקדימות לניצול שטחי גגות לצורך הצבת פאנלים סולאריים. פתרון זה אף עתיד לצמצם את הצורך בקווי הולכה. בחינה מעמיקה שנערכה בעניין מלמדת ששטחים מסוג זה קיימים בישראל בהיקף נרחב. ניצול נכון של שטחי הגגות יכול לספק מענה מאנרגיה מתחדשת לצורכי השנים הקרובות. על מערכת התמריצים הממשלתית להעדיף פתרון זה באופן ברור, כפי נעשה במדינות אירופה. למרבה הצער, מערכת התמריצים כיום בישראל אינה נותנת עדיפות מספקת לניצול שטחי הגגות, וסביב הדיונים על תוכנית המתאר, רבים קוראים להקל דווקא על המבקשים להקים מערכות סולאריות על השטחים הפתוחים.



בישראל, שבה התחרות העזה על הקרקע מתעצמת והולכת, יש הכרח ראשון במעלה לאזן בין אינטרסים, גם כאשר מדובר באינטרסים סביבתיים. אנרגיה סולארית היא חשובה, אבל חשוב שתקודם תוך כדי שמירה על השטחים הפתוחים המעטים שעוד נותרו.



הכותבת היא מנהלת תחום מחקר במכון דש"א בחברה להגנת הטבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully