וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק שהפיל את אירלנד

מאת לנדון תומס ג'וניור

7.9.2010 / 6:50

הפסדי בנק אנגלו אייריש שהולאם צפויים להגיע ל-22% מהתמ"ג של אירלנד, לאחר שבתקופת בועת הנדל"ן במדינה נקט הבנק מדיניות מתן הלוואות מופקרת. ממשלת אירלנד טוענת שהלאמת הפסדיו על חשבון משלמי המסים תפתור את הבעיה, אך המבקרים חוששים שהוא יוריד שאולה את אמינותה הפי



ניו יורק טיימס



>> האם בנק אחד יכול להפיל מדינה שלמה? נראה כי אנגלו אייריש בנק, הבנק הבינוני בגודלו שבזבזנותו נהפכה לסמל לבועת הנדל"ן העצומה של אירלנד, עושה מאמצים לברר את התשובה לשאלה זו.

אין מדינה אחרת, מלבד איסלנד, שסבלה ממשבר בנקים כה חמור כמו אירלנד במהלך המשבר הכלכלי האחרון. אירלנד היתה גם המדינה שלקחה את הנתיב הישיר והקשה ביותר בהתמודדות עם בעיה זו, בהכירה מראש בהלוואות הגרועות של הבנקים הנאבקים שלה, והעברתם למאזני הממשלה.



ארה"ב ובריטניה נמנעו ממהלך שכזה, ובמקום זאת רכשו נתחים מהבנקים שבקשיים. במקרה של בריטניה, הבטיחה הממשלה את ההלוואות הבעייתיות ביותר.



ואולם כעת האסטרטגיה של ממשלת אירלנד עומדת בספק, מאחר שדירוג האשראי שלה נפגע ועלויות המימון שלה (הריבית על אג"ח) חזרו למסלול עלייה. מאבקה של אירלנד עם ההפסדים המצטברים של הבנקים עלול לבשר רעות לשאר אירופה ולארה"ב, שבהן הצמיחה הכלכלית מגמגמת ושוקי הדיור המדשדשים מעיבים על מאזני הבנקים.



אנגלו אייריש, שביום שלישי שעבר דיווח על הפסד של 8.2 מיליארד יורו (10.3 מיליארד דולר) במחצית הראשונה של השנה, הודיע כי הממשלה הזרימה עוד 8 מיליארד יורו (10.2 מיליארד דולר) לבנק, והגדילה בכך את הסיוע לבנק עד כה לסך של 22 מיליארד יורו.



מייק איינסלי, מנכ"ל הבנק, אמר ביום שלישי כי הוא מצפה שסך ההשקעה הממשלתית בבנק תהיה 25 מיליארד יורו (32 מיליארד דולר). הוא הוסיף כי נדל"ן מסחרי, התחום העיקרי שבו מלווה הבנק - שוק שירד עד כה ב-60% באירלנד - לא הגיע לתחתית. "בכל מקרה שבו רואים תיקון כזה, יש טבח", הוא אמר. "אבל אנחנו חושבים ש-25 מיליארד יורו יספיקו".



אנליסטים מצפים שהיקף החובות האבודים של הבנק יגיע ל-35 מיליארד יורו - 22% מהתמ"ג של אירלנד. מספר זה לא ייאמן, בהתחשב בכך שאנגלו אייריש בשיאו היה הבנק השלישי בגודלו באירלנד. סך ההלוואות של בנקים למשקי בית וחברות לא פיננסיות ב-2008 היה יותר מ-200% מהתמ"ג - השיעור הגבוה ביותר של יחס זה בגוש היורו.



רשת ביטחון של 40 מיליארד דולר



ההפסדים הגדלים והולכים באנגלו אייריש ובבנקים איריים אחרים צפויים לעלות לממשלה 80-90 מיליארד יורו, לפי סוכנות דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (s&p). לדברי s&p, יידרשו לאנגלו אייריש 35 מיליארד יורו - סכום שהממשלה ואיינסלי אומרים שהוא מופרז.



סוכנות הדירוג אמרה שכיסוי התחייבויות הבנקים באירלנד עשוי להביא את יחס החוב לתמ"ג של אירלנד ל-113% ב-2012 - גבוה יותר משל ספרד ובלגיה, וכמעט כמו של איטליה ויוון. בשבוע שעבר הורידה s&p את דירוג האשראי של אירלנד ל-aa מינוס מרמה של aa - שינוי שהקפיץ את תשואות האג"ח ואת מה שנקרא פרמיית הסיכון (תוספת הריבית שדורשים המשקיעים לעומת אג"ח של ממשלות שמצבן הפיננסי יציב) על אג"ח ל-10 שנים של אירלנד לשיא חדש של 5.5%, השני בגוש היורו אחרי תשואה של 11% על אג"ח של יוון.



"זה מצב שיוצא משליטה, וכך השוק רואה זאת", אמר פיטר מתיוס, יועץ בנקאות ונדל"ן עצמאי מדבלין, שבשנה האחרונה יצא למסע צלב שוצף של אדם אחד, עם אזהרות מהפסדיו הגדלים והולכים של אנגלו אייריש. הוא קרא לכנס את נכסיו של הבנק על חשבון בעלי האג"ח ולא משלמי המסים האיריים.



"כמה גרוע זה יכול להיות?" שאל מתיוס. "האג"ח של אירלנד עלולות לאבד את סחירותן, וסוכנויות חיצונות כמו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית (imf) עשויות להידרש לחלץ את אירלנד".



עמדותיו של מתיוס בנושא הן קיצוניות. כלכלנים במכון למחקר כלכלי וחברתי, ארגון עצמאי באירלנד, מצביעים על רשת הביטחון המפרידה בין אירלנד ליוון - 40 מיליארד יורו במזומן שהממשלה הקצתה לטיפול במשבר. הממשלה, מצדה, טוענת כי הטיפול שלה בהלוואות הבעייתיות - מחיקתן ממאזני הבנקים והעברתן למאזני הממשלה - היה הצעד הנכון.



"הבנקים שלנו היו מגיעים למצב של זומבים (מתים-מהלכים) אם היינו מתמהמהים בביצוע המחיקות הללו", אמר ג'ון קוריגן, מנכ"ל סוכנות ניהול החוב הממשלתי. בארגון הזה נמצאת סוכנות ניהול הנכסים הלאומית (nama), שבשנה שעברה רכשה תיקי הלוואות בעייתיות מהבנקים.



"הורדת הדירוג איכזבה אותנו, אך דירוג האשראי שלנו עדיין עולה על של איטליה ופורטוגל", אמר קוריגן. הוא הוסיף כי משקיעי האג"ח הבינלאומיים - שמחזיקים ב-85% מהאג"ח הממשלתיות של אירלנד - המשיכו להשקיע בהן.



הילולת אשראי מסוממת



האם ההלוואות של אנגלו אייריש יובילו לשביתת משקיעים?



"לא", ענה קוריגן. "יש לנו מספיק נזילות עד הרבעון השני של השנה הבאה".



מתיוס והממשלה חלוקים בנוגע לטיפול בבעיה, אך הם מסכימים שאנגלו אייריש הגיע לרמות אבסורדיות של הפקרות בהלוואות שנתן ללקוחות. אפילו לפי אמות המידה של המשבר הגלובלי, אנגלו אייריש התבלט. מתיק הלוואות של 75 מיליארד יורו כשהממשלה השתלטה עליו ב-2009, היו לו רק 12 מיליארד יורו בהלוואות נפרעות. הבנק צפוי להעביר 36 מיליארד יורו בהלוואות בעייתיות ל- nama - כמחצית מההלוואות הקיימות שלו.



"זה היה מטורף - הילולת אשראי מסוממת", אמר מתיוס בתסכול. הוא עמד מחוץ למגרש של 100 דונם שעליו נבנה פרויקט מגורים ליד מזח דוקלנדס בדבלין. ב-2006 הגיעה חגיגת הנדל"ן האירית לשיאה, כשקבוצת מפתחי נדל"ן שילמה 412 מיליון יורו (523 מיליון דולר) עבור הקרקע התעשייתית הזה, בעזרת מימון של 300 מיליון יורו מאנגלו אייריש.



מתיוס, בנקאי לשעבר שמייעץ לקבלנים, מעריך כי הקרקע שווה כעת רק 20 מיליון יורו - אם בכלל יהיה ניתן למכור אותה.



לא רק באירלנד פעל הבנק באגרסיביות. באמצעות חטיבת הלקוחות הפרטיים בבוסטון, אנגלו אייריש היה אחד המלווים הלהוטים ביותר בתחום הנדל"ן בארה"ב. הוא מימן את בנייתם של גורדי שחקים בשיקגו ומרכזי קניות בבוסטון, וזאת מבלי להזכיר הלוואה של יותר מ-500 מיליון דולר לסדרת פרויקטי נדל"ן כושלים בניו יורק.



ידועה לשמצה מכולן היתה הלוואה של 393 מיליון דולר ב-2008 לאפתורפ, בניין דירות יוקרתי בניו יורק, שבו מתגוררים כמה ידוענים כמו הסופרת נורה אפרון והשחקן אל פצ'ינו.



לאחר סדרת מאבקים משפטיים, היזמים של הבניין נאבקים להסב את הקומפלקס לדירות יוקרתיות (ראו מסגרת). אנגלו אייריש אמר לאחרונה כי שכר הדירה עבור היחידות ישולם ישירות לבנק - סימן, לדברי אנליסטים, שבוני הפרויקט עומדים בפני קשיים כלכליים נוספים.



"זה היה שיא ההיבריס (יוהרה)", אמר מתיוס בעוזבו את המגרש הנטוש בדבלין. "מדוע האזרחים ג'ו ומרי יצטרכו לשלם את החשבון, כשהיו אלה בעלי האג"ח שהחזיקו את כל האסים ביד?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully