וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית אובמה: 50 מיליארד דולר ליצירת משרות

7.9.2010 / 9:20

נשיא ארה"ב הודיע על תוכנית רחבה לשיקום מערכות התחבורה והכבישים בארה"ב, במטרה לייצר צמיחה בשוק העבודה. אובמה צפוי ללחשוף מספר יוזמות נוספות במהלך השבוע

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע אתמול על תוכנית ל-6 שנים לשיקום מערכות התחבורה והכבישים בארה"ב, עם השקעה מראש בסך 50 מיליארד דולר על מנת לעודד יצירת משרות. התכנית היא אחת מבין כמה יוזמות כלכליות שאובמה צפוי לחשוף השבוע, ונועדו לייצר צמיחה בשוק העבודה האמריקאי - צמיחה נחוצה הן לכלכלה האמריקאית והן למפלגה הדמוקרטית, לקראת הבחירות הקרבות לקונגרס, ב-2 בנובמבר.

"אנחנו עומדים לבנות 150 אלף מיילים של כבישים - אורך שמספיק היה להקיף את כדור הארץ שש פעמים", אמר אובמה בכינוס במילווקי לקראת הלייבור דיי, שחל אתמול. "אנחנו עומדים להקים ולתחזק 4,000 מיילים של מסילות רכבת - מספיק בשביל להגיע מחוף אחד בארה"ב לחוף השני".

תוכנית הכבישים ספגה ביקורת מיידית מצד המפלגה הרפובליקאית אשר אנליסטים רבים העריכו כי תתפוס את השלטון בקונגרס האמריקאי בבחירות הקרובות. מנהיג הרפובליקרים בסנאט, מיץ' מקונל, כינה את התוכנית של אובמה "תוכנית תמריצים של הרגע האחרון". מנהיג הרפובליקאים בבית הנבחרים, ג'ון בוהנר, אמר: "אנחנו לא צריכים עוד תוכנית תמריצים ממשלתית. מה שאנחנו צריכים הוא להביא לסיומו של מסע הבזבוזים של הדמוקרטים שיצא משליטה. להפסיק את העלאות המסים וליצור משרות על ידי חיסול חוסר הוודאות בשווקים שפוגע בעסקים הקטנים".

הכלכלנים ספקנים

כלכלנים הביעו ספק בכך שכל שינוי שיבצע אובמה ישפיע בצורה משמעותית על הכלכלה האמריקאית, ששווייה נאמד בכ-13.2 טריליון דולר. לטענתם, השקעה בתשתיות באופן מסורתי לא מעודדת את הכלכלה באופן מיידי. בכיר בממשל הודה כי תכנית התשתיות לא תביא לשיפור מיידי בכלכלה, וכי המשרות הראשונות שהיא תיצור יהיו רק ב-2011.

הבית הלבן הדגיש כי תכנית התשתיות לא תוביל להגדלת הגירעון האמריקאי, שגורם לחששות רבים בקרב המצביעים, אך טענה זו צפויה להיתקל בספקנות רבה מצד הרפובליקאים, שינסו להשתלט על כמה שיותר מושבים בקונגרס, ולהחזיר לעצמם את השליטה בבית הנבחרים בבחירות בנובמבר. אותו בכיר ציין כי כמה אפשרויות נשקלות למימון תכנית זו: "אפשרות אחת היא לסגור כמה מהפרצות בחוקי המס המאפשרות לחברות נפט וגז גדולות לקבל סובסידיות שהן בהחלט לא זקוקות להן".

אובמה צפוי השבוע להציע הטבות מס עבור מחקר ופיתוח, בשווי 100 מיליארד דולר, במטרה לעודד את ההתאוששות הכלכלית בארה"ב. הסכום יתפרס על פני 10 שנים. עוד מעריכים כי הבית הלבן מתכנן להודיע על תוכנית סיוע חדשה לבעלי הבתים בארה"ב. התוכנית תסייע לבעלי בתים שהחוב שלהם לבנק גדול יותר משווי הבתים שלהם (הון מגולם שלילי) על ידי מחיקת חלק מחובותיהם. אובמה עשוי גם להציע הקלות מס נוספות למעמד הבינוני, והגדלת ההשקעות באנרגיה ירוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully