וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכלכלת ישראל נכון אתגר לאור ההתחזקות הצפויה של השקל מול הדולר - אותה בנק ישראל לא יוכל למנוע לאורך זמן

TheMarker Online

7.9.2010 / 11:23

ככל שיתרות המט"ח בבנק ישראל גדלות, כך עלות ההתערבות גדלה ויכול להגיע היום שבו התערבות כבר לא תהיה כדאית



הדולר התחזק בתקופה האחרונה מול המטבעות המובילים אך נתוני תעסוקה חיוביים שהתפרסמו ביום שישי בארה"ב סללו את הדרך להתחלת היחלשות של המטבע האמריקאי. אמש, הדולר נחלש מול מטבעות בעלי ריביות גבוהות יותר, כולל גם מול המטבע המקומי, השקל.



הדולר הניו-זילנדי הציג את ההתחזקות הגבוהה ביותר מבין 16 המטבעות העיקריים הנסחרים מול הדולר האמריקאי כשהוא עלה בכ-0.3% ל-0.7229 דולר לדולר ניו-זילנדי. היורו נחלש בכ-0.12% ל-1.2800 דולר ליורו. "להערכתנו, הדולר ייחלש כל עוד נתוני מאקרו חיוביים יסמנו כי המצב של כלכלת ארה"ב לא רע כפי שנדמה", אומר גדי רגב, מנהל חדר עסקאות בפינקסו.



המטבע היפני שהתחזק בכ-9% מתחילת השנה לרמה של 84 ין לדולר צפוי להמשיך ולהתחזק עד לרמה של 80 ין לדולר, סבורים בפינקסו. "נצפית מגמה ברורה של התחזקות הין מול הדולר והערכתנו, כי כל עוד הבנק המרכזי ביפן לא יתערב במסחר הין ימשיך להתחזק, עומדת בעינה."



לפני מספר שבועות הערכנו כי על אף שהדולר נמצא במגמת התחזקות תחול היחלשות של הדולר בטווח הבינוני. נראה כי הדולר ימשיך להיחלש מול היורו בתקופה הקרובה עד לרמה של 1.3 דולר ליורו.



נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, התערב אתמול בשוק המט"ח ורכש עשרות מיליוני דולרים החל משער של 3.765 שקלים לדולר. על אף ההתערבות, הדולר נחלש בכ-0.185% ל-3.772 שקלים. מדובר בהיחלשות לעומת השער היציג שנקבע ביום ו', אולם בהתחזקות קלה מהשער הנמוך היומי. התערבות זו באה לאחר ששלשום בנאומו בכנס של מכון הייצוא אמר הנגיד כי בנק ישראל לא יוכל לעמוד לנצח מול כוחות השוק, הדוחפים להיחלשות הדולר מול השקל. "אנחנו לא מגוננים על הדולר, אם נסמן קו אדום - נזמין מתקפת ספקולנטים", אמר הנגיד.



"על אף שהכותרות רעשו לאחר נאומו של סטנלי פישר, אין ממש חדש בדברי הנגיד", אומר רגב. "פישר אמר דברים דומים כמה פעמים בכמה הזדמנויות לאחר שהחל להתערב במסחר במט"ח. להערכתנו, אין ספק שלכלכלת ישראל נכון אתגר לאור ההתחזקות הצפויה של השקל מול הדולר - אותה בנק ישראל לא יוכל למנוע לאורך זמן."



רגב ממשיך: "הביקורת על התערבות בנק ישראל במסחר במט"ח אינה במקומה לדעתנו מכיוון שהאלטרנטיבה של שקל כל כך חזק בזמן משבר כלכלי הייתה יכולה להיות הרסנית. עם זאת, צריך להבין שככל שיתרות המט"ח בבנק ישראל גדלות, כך עלות ההתערבות גדלה ויכול להגיע היום שבו התערבות כבר לא תהיה כדאית – בייחוד אם הכלכלה העולמית תצא סופית מהמשבר."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully