וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלטרנטיבה הזולה לתל מונד

מאת רנית נחום-הלוי

8.9.2010 / 7:28

מדד השכונה / עמק חפר מזרח



>> מושבי מזרח עמק חפר נהנו החל משנות ה-90 מכניסה של אוכלוסייה צעירה ואיכותית למקום. עם התחדשות האוכלוסייה נרשמו במקום גם עליות מחירים נאות, וההערכות הן כי עליות אלה עדיין לא מוצו בשל פערי המחירים שעדיין נותרו לעומת היישובים היקרים יותר באזור תל מונד הסמוך.



מיקום:

המושבים חניאל, בורגתה עולש-בארותיים, גן יאשיה ואומץ ממוקמים במזרח עמק חפר שבשרון ושייכים למועצה האזורית עמק חפר. המושבים גן יאשיה ואומץ ממוקמים מערבית לכביש 6 ומצפון לכביש 57, המוביל מנתניה למחלף ניצני עוז בחוצה ישראל.



היסטוריה:



המושבים נוסדו ברובם בראשית שנות ה-50 על ידי משפחות שעלו מטורקיה, מרוקו ומזרח אירופה וכן מיוצאי צה"ל. האוכלוסייה של רובם גדלה באופן משמעותי בשנות ה-90.



המושב חניאל נקרא על שם חניאל בן אפוד, נשיא לשבט המנשה. המושב עולש נקרא על שם צמח העולש הגדל בשטח היישוב. בורגתה נקרא על שם יישוב בשם זה ששכן במקום בתקופת התלמוד. המושב גן יאשיה נקרא על שמו של יאשיה ווג'ווד שהיה מדינאי בריטי. שמו של היישוב אומץ, שהוקם על ידי חיילים משוחררים, מורכב מראשי התיבות של המלים ארגון משוחררי צה"ל.



תכנון ובנייה:



לאחר הרחבתם מאכלסים המושבים כיום כ-300 משפחות כל אחד. במושבים משקים היושבים על חלקות קרקע של כ-25 דונם בבעלות המינהל. בשיווקים שביצע מינהל מקרקעי ישראל בהרחבות נמכרו מגרשים בשטח של חצי דונם, למעט במושבים עולש ובארותיים שם שטחי המגרשים ששווקו הם כ-600 מ"ר. על מרבית המגרשים ניתן להקים בית בשטח של 200-270 מ"ר בנוי.



במושבים עולש ובארותיים שטחי הנחלות רצופים כשמתוכם ניתן לבנות על שטח של כ-2.5 דונם בלבד, והיתר מיועד לשימוש חקלאי. במושבים בורגתה, חניאל וגן יאשיה שטחי הנחלות לא רצופים ומחולקים לכ-12 דונם שימוש חקלאי ברצף, 2.5 דונם למגורים ובהמשך עוד 12 דונם לשימוש חקלאי. על הנחלות ניתן להקים שני בתים בשטח של כ-160 מ"ר בנוי כל אחד, ובצמוד אליהם בית בשטח של כ-55 מ"ר ועוד 65 מ"ר שטחי שירות. חלק מהבתים ניתן להגדיל מעבר לשיעורים אלה תמורת תוספת דמי היתר למינהל.



אוכלוסייה:



האוכלוסייה במושבים מעורבת מוותיקים וצעירים, והיא ברמה סוציו אקונומית בינונית עד גבוהה. התושבים הוותיקים, בעלי המשקים, הם בני העליות השונות, מצפון אפריקה ואירופה. מאז ההרחבות שנעשו נכנסה למושבים אוכלוסייה חדשה וצעירה, המורכבת בעיקר מזוגות צעירים תושבי תל אביב, השרון, הצפון והסביבה.



מוסדות ציבור:



במושבים השונים גני ילדים, בתי כנסת, צרכניות, סניפי דואר מקומיים, ספרייה, קופות חולים, תנועות נוער. כמו כן יש במקום בית ספר יסודי (עולש-בארותיים), ובית ספר אקולוגי (בארותיים). המושבים סמוכים לנתניה וכפר יונה ונהנים מהשירותים של יישובים אלה.



דינמיקת מחירים:



מחירי הנכסים במושבים דומים, וכולם רשמו עליות מחירים בשיעורים של עשרות אחוזים בשנתיים האחרונות. עליות המחירים נובעות בין היתר מעליות המחירים בסביבה, היצע מוגבל, וקרבה לכביש חוצה ישראל.



ההערכות הן כי המושבים טרם מיצו את הפוטנציאל שלהם, וכי הם עדיין אטרקטיביים בהשוואה ליישובי תל מונד והסביבה, ולכן המחירים ימשיכו לעלות בהדרגה. בית בהרחבה, כ-200 מ"ר בנוי על מגרש של כ-600 מ"ר, נמכר כיום בכ-2.6 מיליון שקל בממוצע, לפני כשנה נמכר בית דומה תמורת 2.4 מיליון שקל, לפני כשנתיים תמורת כ-1.8 מיליון שקל ולפני כשלוש שנים - תמורת כ-1.5 מיליון שקל.



נחלות בשטח של כ-27 דונם ברצף בעולש ובארותיים נמכרות בהחל ב-4 מיליון שקל, ללא מבנים. לפני כשנה ניתן היה לקנות נכסים דומים תמורת 3.5 מיליון שקל ולפני כשנתיים תמורת כ-3 מיליון שקל.



מגרש בשטח של 600 מ"ר נמכר כיום תמורת כ-1.6 מיליון שקל. לפני כחצי שנה נמכר מגרש דומה תמורת כ-1.4 מיליון שקל, לפני כשנתיים תמורת כ-1.2 מיליון שקל ולפני כשלוש שנים - תמורת כ-900 אלף שקל.



-



סייעו בהכנת הכתבה: המתווך עוזי גיל, גאולה דוד וטלי לנקובסקי מתיווך צוקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully