וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"באביב נראה לאן השוק הולך"

אריק מירובסקי

8.9.2010 / 7:28

בעל הבית



>> "התחושה שלי היא שאנו נמצאים בתקופה של חוסר ודאות, ושכרגע שום דבר לא קורה בשוק הנדל"ן", אומר הכלכלן פרופ' דני צ'מנסקי. "אם ניקח לדוגמא את חיפה, על פי כל הנתונים ועליות המחירים, היינו צריכים לראות את העיר הזו מכוסה במנופים. ואולם העובדה היא שאין כמעט כלום. המשמעות של כל זה היא, שגם אין תנועה במחירים, ואני לא רואה שינויים משמעותיים עד לאביב של שנה הבאה, אלא אם כן יקרה משהו דרמטי בחודשי החורף".

מדוע דווקא האביב של 2011?



"משום שכעת הסתיימה העונה החמה ביותר של החלפת דירות - הקיץ, לפני תחילת הלימודים - ומעכשיו אנחנו צפויים להיכנס ל'עונת המלפפונים' של הענף. אם נראה היתרי בנייה ומנופים בהיקפים חריגים במהלך החורף, אולי יהיה שינוי משמעותי עוד לפני כן. אם לא - נצטרך להמתין עד לאביב, כדי לראות מה קורה, כי כרגע לא קורה כלום".



האם אתה מתכוון לכך שההיצע אמור לייצר ביקושים?



"לא. תאר לך שוק עגבניות שבו פועלות כמה בסטות. אם אחד מבעלי הבסטות מוריד מחירים כולם מגיעים אליו, ואם אחד מעלה - כולם בורחים ממנו. כך אמור להתנהל שוק. בשוק הדירות כיום יש מעט קונים, ולבעלי הבסטות אין סחורה. העסקות מועטות, אבל זה לא אומר שאין ביקושים. הביקושים קיימים, אבל הם עצורים. אנשים קונים דירות במחירים מופרזים, או יושבים על הגדר. כשההיצע גדל, תתעורר פעילות והשוק יתחיל להיות ער מבחינת נפח העסקות, ואז גם נוכל לדעת להיכן הוא פונה".



רבים מדברים על ההתפתחות העתידית בנושא הריביות כגורם שישפיע על רוכשי דירות שרכשו דירות במינוף גבוה ואולי ייאלצו למכור את הדירות שלהם בזול אם הריביות יעלו.



"אני לא חושב שמישהו עשה ניתוח מפורט לגבי מיהם אותם לווים במינוף גבוה, עד כמה זה יעיק עליהם אם הריביות יעלו, ועד כמה זה ייאלץ אותם למכור את הדירות במחירים נמוכים. אנחנו לא יודעים מיהם. אני כלל לא בטוח שמדובר במעוטי יכולת וזוגות צעירים שלא יוכלו לשלם, כמו שמנסים לתאר. לדעתי, חלק ניכר מהם הם דווקא אנשים מבוגרים ומבוססים יותר.



"כמו כן, המינופים הגדולים במשכנתאות הם רק תוצר של השנים האחרונות, וגם מינופים אלה, יחסית לעולם, אינם נחשבים לגבוהים. לכן הנתונים על קפיצה גדולה במשכנתאות אינם חייבים להבהיל בהכרח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully