וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדמיין את הבלתי אפשרי, ואז להשיג אותו

דפנה מאור

8.9.2010 / 7:28

אנשי חזון נחוצים לנו מפני שהם יכולים להגות את מה שאחרים אינם יכולים - ולהרהר במה שלא קיים, לא נתפש או נראה בלתי אפשרי להשגה ? אלו הם אנשי החזון הבולטים בהיסטוריה האנושית, שאיפשרו לנו לראות את מה שקודם לכן כמעט לא היה קיים



>> עיתונאי אוסטרו-הונגרי בן 35, בן למשפחה ליברלית, בחר בדרך קלה למדי כדי להציג חזון שאותו אנו חיים מדי יום. הוא כתב רומן בדיוני על בית לאומי שלא היה קיים זה אלפי שנים, עבור עם שנפוץ בכל רחבי תבל ועבר רדיפות, הגבלות ותלאות שונות, שהרחיקו אותו ממכורתו העתיקה עד ללא הכר.

אותו עיתונאי, בנימין זאב תיאודור הרצל, לא היה הראשון שהגה את רעיון שיבת ציון של העם היהודי. הוא גם לא היה המנהיג הציוני הגדול והחשוב ביותר, חלק ניכר מרעיונותיו היו בקושי אפויים למחצה. ואולם להרצל היה משהו חמקמק אך רב עוצמה, שסייע לאנשים לראות דבר מה, שקיומו עד אז היה כמעט לא אפשרי. הדבר הזה היה חזון.



מילון רנדום האוס מגדיר את המונח visionary כך: "איש/אשת חזון", כמי ש"נתון תחת או מאופיין על ידי רעיונות, דעות או תוכניות דמיוניים או בלתי מעשיים, שלא ניתנים ליישום באותה עת". ההגדרה החמישית באותו מילון מתייחסת לבעלי חזון כאל אידיאליסטים או ספקולנטים מושבעים, ואל חזון כאל משהו בלתי מעשי ובלתי ניתן למימוש. הנעת אנשים להשיג את הבלתי אפשרי, לכאורה, היא מה שמייחד אנשי חזון ממנהיגים וחוזים אחרים.



משימת איתורם של אנשי החזון הבולטים בהיסטוריה היא בלתי אפשרית (או שאולי היא חזונו של מישהו גדול מאתנו). ואולם בבואנו לבחון כמה מהאנשים הידועים יותר בהיסטוריה בחזון הגדול שלהם, לעתים קרובות אפשר להבחין בדבר שהופך את אותם ממציאים, הוגי דעות, אנשי רוח או מנהיגים "גרידא", לאנשי חזון בתחומם.



תומס אלווה אדיסון, שהיה ממציא גאוני, היה איש חזון מהמעלה הראשונה. לא משום שהצליח לשכלל את נורת החשמל למוצר מעשי בייצור המוני, ותוך כדי כך המציא את המעגל המקבילי, מייצב המתח ורשת החשמל התת-קרקעית - אלא משום שהוא הצליח לתאר בעיני רוחו עתיד שבו כוח החשמל הערטילאי יאיר את בתי אמריקה ויפעיל את מכשיריהם; לא מכיוון שהוא בנה מכונה המסובבת גליל מתכת שמשמיע קולות שהוקלטו עליו - אלא מכיוון שהוא הצליח לתאר בדמיונו עולם שבו אנשים משתמשים במכשיר כזה להנאה, בידור ועבודה.



הנרי פורד, איל התעשייה האמריקאי, לא היה איש בעל חזון היסטורי משום שהצליח להרכיב "מרכבה ללא סוסים" ולהסיע בה אנשים, אלא מכיוון שהוא הביט קדימה וראה עתיד שבו לא רק שאנשים, חפצים ותהליכים שלמים ייסעו באותן מרכבות רועשות, אלא ארץ ועולם שלמים המרושתים בכבישים לרוחבם ולאורכם כמו עורקי חיים. יתר על כן, הוא ראה בעיני רוחו את המפעלים הנחוצים כדי לייצר את המכונות והמוצרים שיקיימו את החברה הענקית, העשירה והקדחתנית שתיווצר בסיועו של אותו אוטומוביל - וכך המציא את פס הייצור ההמוני.



סרגיי ברין ולארי פייג' אינם נחשבים אנשי חזון משום שכתבו נוסחאות מתמטיות טובות יותר מקודמיהם עבור מנועי חיפוש, או משום שהצליחו למכור שיטת פרסום חדשה למיליוני מפרסמים. הם אנשי חזון מכיוון שהם ראו, לפני עשור בלבד, עולם שבו האינטרנט יהיה מקום המפגש העיקרי של ידע, רעיונות, אנשים ויצירי כפיהם - והצליחו לספק כלי רב-עוצמה למימוש המפגש הזה.



המלכה אליזבת ה-1 היתה אשת חזון - לא משום שהיתה המנהיגה של אחת המעצמות הגדולות ביותר במאה ה-16. בתקופת מלכותה יצקה המלכה הבתולה את חזונה של אנגליה כפי שלא ראה אותה אדם לפניה: כמדינה סובלנית, שחוללה רפורמה דתית ללא רדיפה; מדינה בעלת מערכת רווחה הדואגת לעניים; מדינה השולחת את מגליה למצוא יבשות ועולמות שקיומם לא נודע קודם לכן; שבה השירה והתיאטרון עלו למדרגת אמנות - ואף על פי כן היו נגישות להמונים.



דוד בן גוריון היה אדם שניצח על הגשמתו של חזון שהותווה על ידי רבים. יכולת המנהיגות שלו ויכולתו הביצועית הן לא מה שהפך אותו לאיש חזון, אלא הנדבכים הנוספים שיצק לחזון המדינה הצעירה - הפרחת השממה, יישוב הנגב ועבודה עברית. בן גוריון עצמו ידע את חשיבותו של החזון, ולפי ציטטה המיוחסת לו ענה למפגינים שדרשו ממנו לחם: "לחם אין לי, חזון יש לי".



הצד האפל של החזון



חזון, חיובי ורצוי ככל שיהיה, יכול לשאת עמו גם תוצאות שליליות, אם כתופעות לוואי או בשל פגמים אינהרנטיים.



חזונה של המלכה אליזבת ה-1 עלה לאנגליה בפשיטת רגל פיננסית; חזונו של הנרי פורד יצר חברה המזהמת את מקורות המחייה שלה, צורכת וזוללת יותר מכפי צרכיה ויכולת הקיבול שלה; כיבושה של הארץ על ידי החלוצים הציוניים ועושי דברו של בן גוריון הולידו פערים עדתיים והרס של טבע ומסורת; חזונם של המנהיגים והכובשים הגדולים בהיסטוריה הולידו מלחמות והרג; מגלי ארצות ופורצי נתיבים כמו קולומבוס המיטו אסון על עמים שלמים שנדרסו בעקביהם.



אנשי חזון רבים גילו שלחזונם יש מחיר אישי כבד ונורא: מרטין לותר קינג נרצח על ידי מתנגדים לחזון השוויון והחירות שלו; משה רבנו גילה שגם למנהיג המוציא את עמו לחירות יש מספר מוגבל של כרטיסים צהובים במשחק מול אלוהים; יוליוס קיסר גילה שגם בקרב חברים יכולים להיות בוגדים ורוצחים; ומארי קירי בערה באש תגליותיה עד שכילתה אותה; גלילאו גליליי, המדען האיטלקי שחזונו לימד את בני האדם כי כדור הארץ סב על צירו, נודה על ידי הכנסייה הקתולית בשל כפירתו בעיקר ונקבר קבורה נחותה.



למרות המחיר הנלווה, אנשי החזון נחוצים לנו מפני שהם יכולים להגות את מה שאחרים לא יכולים להגות. הם יכולים להרהר במה שלא קיים, במה שלא נתפש ובמה שלא אפשרי לנסות להשיגו - או להניע אותנו לעשות כן. לעתים החזון שלהם נמצא מעבר לפינה, ונחוצה רק הדחיפה הקטנה שהם נותנים כדי לתאר אותו, ולהציגו כיעד שאליו אפשר להגיע במאמץ זה או אחר. לעתים החזון הזה מופשט ונדרשת יכולת תיווך והפשטה כדי להביא אנשים לחתור אליו. ולעתים החזון נמצא בסופה של דרך חתחתים - שמנהיג גדול צריך להגיע אליה.



בנימין זאב תיאודור הרצל (1860-1904)



סופר והוגה ? חוזה מדינת ישראל ואבי הציונות כתנועה לאומית יהודית



הנרי פורד (1863-1947)



תעשיין, מייסד יצרנית הרכב פורד ? ממציא פס הייצור ההמוני ואחד מתעשייני הרכב הראשונים והמשפיעים ביותר בעולם



המלכה אליזבת ה-1 (1533-1603)



מלכת אנגליה, בתו הממזרה של הנרי השמיני ? הקימה את הכנסיה האנגליקנית וביטלה את חוקי הרדיפה הקתוליים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully