וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האייפון פגע בנו, האייפד רק יעזור לנו"

סמי פרץ וגיא גרימלנד

8.9.2010 / 7:28

היזם שלא מרפה / החזון הטכנולוגי של דב מורן



>> בשלוש השנים מאז ייסד דב מורן את מודו הוא זכה לביקורת נוקבת, שלא לומר תוקפנית, מצד עיתונאים, פרשנים ובלוגרים, אולי בגלל האמירה שמורן מכחיש נמרצות שאמר - שקראה לאחת מענקיות הסלולר העולמיות ללכת להתפלל בעקבות כניסת מודו לשוק, אמירה שהתפרשה כשחצנית ורהבתנית. מנגד, מקורביו אומרים שאם מורן לא היה מייצר כבר בתחילת הדרך רעש תקשורתי גדול הוא לא היה מצליח לממש את תוכניותיו ולגייס משקיעים ומנהלים מוכשרים.

אבל מאז חשף ב-themarker את המצאתו החדשה ב-2007, משהו השתבש. והמשהו הזה הוא בעיקר הקונצפט שמורן חשב שיכבוש את העולם - קונצפט מנוגד לטרנד הטלפונים החכמים שמובילות אפל עם האייפון, נוקיה עם סדרת ה-n וגוגל עם אנדרואיד. מורן האמין שהמכשיר הזעיר והפשוט שלו יקסום למשתמשים רבים שלא ירצו להסתבך עם טלפון חכם עשיר בפיצ'רים, ובעיקר יקר. הוא חשב שמשתמשים ירצו לחבר למכשיר אביזרים (ג'אקטים), שיוסיפו להם פעולות שונות ספציפיות - כמו מקלדת חיצונית לשימוש משרדי ומצלמה לאירועים חברתיים. אבל גם מורן לא שיער עד כמה העובדה שמכשיר המודו מהדור הראשון לא תומך בגלישה ברשת האינטרנט מדור 3 תהווה עבורו בעיה.



בעוד מורן נאבק בפיתוח מכשיר הסלולר הישראלי שלו בצל המשבר העולמי, שגרם בין השאר, לקריסת חברת התוכנה שסיפקה למודו את מערכת ההפעלה, טרנד הסמארטפונים הלך וכבש נתחים נוספים אצל הצרכנים הפרטיים. בנקודת זמן מסוימת הפרשנים והעיתונאים לא הבינו מניין נובעת החוצפה הישראלית של מורן - איך הוא מעז להתחרות בנוקיה, אפל וענקיות סלולר אחרות. מלבד אמבלייז, לא היתה חברת סטארט-אפ ישראלית נוספת שניסתה בעשור האחרון לפתח ולשווק מכשיר סלולרי עצמאי.



"איך מודו תתחרה בשוק של ענקיות כמו אפל ונוקיה? אין שווקים קלים, כל שוק הוא קשה", אומר מורן. "יש שווקים קטנים ואז הם מוגבלים. ואולם בשווקים גדולים יש שחקנים גדולים. גודלו של שוק המובייל הוא כ-200 מיליארד דולר בשנה. אז מתבקש שהשוק הזה יכלול ענקים. צריך לדעת להתמודד אתם עם הרבה יצירתיות ומעוף. אם מודו תיקח פרומיל מהשוק הזה, אחד מכל 1,000 מכשירים נמכרים, היא כבר תהיה הצלחה לא רעה".



התחלת במסע היזמות לפני שלוש שנים, אבל בשנים האחרונות חלו מהפכות גדולות בשוק הסלולר. זה לא גרם לך לומר: "אני חשבתי משהו מסוים. השוק הולך לכיוון אחר. אולי מודו זה לא רעיון ישים שעשוי להצליח?"



"שוק הסלולר אכן עבר מהפכה. השקת האייפון שינתה את השוק, אבל האייפון לא הרג את מודו. נכנסנו לשוק לפני האייפון מבלי שצפינו את המהפכה שהוא יחולל. אני חושב שאנחנו מבינים עכשיו את השוק. חברה צריכה זמן, הבשלה ובגרות בהבנת השוק. לי, למשל, חשובה מאוד איכות הקול. האייפון הוא מכשיר מדהים, אבל מדובר, לפחות בדור הראשון והשני שלו, במכשיר עם איכות קול ירודה ואנטנה גרועה. מודו 1, שאגב הצליח בסופו של דבר די יפה בעולם ויש לו עשרות אלפי משתמשים, היה עם איכות קול בינונית ומטה כי הדגש היה על 'הכי קטן שאפשר'. במודו t התעשתנו. הוא קטן, אבל לא על חשבון איכות הקול".



עם זאת, מורן כבר השלים עם כך שהוא לא יוכל לבצע מהפכה לבדו: "בהסתכלות אחורה אני מבין שאנחנו קטנים מדי מכדי ליצור מהפכות. אין לנו משאבים מטורפים ואין לנו חשיפה מהממת. הסיכויים שלנו ליצור מהפכה במו ידינו הם קטנים".



ובכל זאת, מורן צופה מהפכה נוספת בשוק הסלולר בשנה הקרובה - מכיוון מפתיע במיוחד - ועליה הוא בונה. "למחשב האייפד ולתואמיו שיגיעו בקרוב יהיה חלק נכבד במהפכה הקרובה", הוא מסביר. "מדובר במוצר מדהים שיגרום לשינוי בהרגלי הצריכה של הצרכן. הוא ייצור שוני באופן שבו אנשים עובדים ומתקשרים בבית, באוניברסיטה ובחופשה. בגלל המהפכה שהאייפד ייצור יהיה גם שינוי בסוג הטלפונים הסלולריים שאנשים נושאים עמם.



"האייפד מתאים כמו כפפה ליד למודו. מאז שקניתי אייפד אני לא משתמש בנקסוס שהיה ברשותי לגלישה ומיילים. אני לרוב מעדיף להשתמש במודו לשיחות טלפון ו-sms, כמו גם לגלישה מזדמנת ואפליקציות ווב. הוא יושב לי טוב בכיס ונוח לי באוזן. זה מצחיק - אפשר להגיד שהאייפון פגע בנו, והאייפד הופך מחדש את הקונצפט המקורי שלנו עם ההתאמות הנדרשות. השוק עובר מהפכה, ואם נבין אותה נוכל להיות חלק מהשינוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully