וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוביני: "האמריקאים חיים בהכחשה; כלכלת ארה"ב לא תשוב להיות כפי שהיתה לפני המשבר"

סוכנויות הידיעות

9.9.2010 / 19:04

"אנחנו בפתחו של עידן של קפיטליזם שבו הממשלות חוזרות למרכז הבמה במקום הון פרטי", כתב הכלכלן במאמר חדש



הכלכלן נוריאל רוביני, אשר חזה את המשבר הפיננסי העולמי, טוען במאמר חדש שפירסם כי כלכלת ארה"ב לעולם לא תשוב להיות כפי שהיתה, וכי נכון לרגע זה האמריקאים פשוט חיים בהכחשה. הפתרון לדבריו: ארה"ב צריכה להשלים עם המציאות החדשה.



רוביני, פרופ' באוניברסיטת ניו יורק, כתב במאמר משותף עם איאן ברמר, נשיא חברת המחקר וייעוץ יורואסיה גרופ, כי בנוסף לסיום הסדר העולמי החד קוטבי של דומיננטיות מערבית, נרשמת גם מגמה משמעותית נוספת של נדידה חזרה של הכוח אל הממשלות.



"גורם מרכזי נוסף לכך שהפוליטיקה הבינלאומית לא תשוב לסטטוס-קוו של התקופה שקדמה למשבר הפיננסי, היא עלייתו של הקפיטליזם של המדינה", כתב במאמר רוביני, אשר חזה את המיתון האחרון בארה"ב יותר משנה לפני שהחל. "לפני דור, בזמן קריסת הכלכלות המרכזיות של מזרח אירופה וברית המועצות, נדמה היה כי התפיסה לפיה ממשלות יכולות להוביל שגשוג כלכלי מתמשך הלכה לבלי שוב, וכי העוצמה המערבית - שהתבססה על הון פרטי, השקעות פרטיות ויזמות פרטית - זקפה לזכותה ניצחון סופי של כלכלות השוק החופשי הליברלית".



"עם זאת, במהלך העשור החולף, הון ציבורי, השקעות ציבוריות ויזמות ציבורית רשמו התאוששות מדהימה. אנחנו בפתחו של עידן של קפיטליזם שמונע על ידי ממשלות, שבו ממשלות משקללות חישובים פוליטיים לתוך הביצועים של השווקים", כתב רוביני במאמר שכותרתו "גן עדן אבוד: מדוע השווקים שירדו מגדולתם לעולם לא ישובו להיות כפי שהיו".



בתחילת השבוע, בכנס כלכלי באיטליה, העריך רוביני כי ארה"ב, יפן וחלק גדול ממדינות אירופה ניצלו כבר את כל התחמושת שלהן, והן נותרו חסרות הגנה אל מול המיתון החוזר הצפוי. רוביני אמר עוד כי הוא צופה האטה בצמיחה בארה"ב לפחות מ-1% במחצית השנייה של השנה, וזאת על אף התמריצים הממשלתיים. "אנחנו דורכים במקום. כל זעזוע בנקודה הזו עלול להפיל אותנו בחזרה למיתון", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully