וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולים: טבע מסתירה פרטים מביכים על קופקסון

מאת רוני לינדר-גנץ

12.9.2010 / 8:30

מספר חולים שהשתתפו בניסוי בתרופה "קופקסון" תובעים את חברת טבע לחשוף את מסמכי הניסוי. טבע בתגובה: מדובר בסוד מסחרי - המסמכים יועברו לתובעים באופן חסוי

חברת התרופות טבע מסרבת לחשוף, במסגרת תביעה נגדה, את מסמכי המחקר בתרופת קופקסון שביצעה בחולי ALS ב-2006-2007 - בטענה כי מדובר במסמכים שמכילים מידע בעל "סודיות מסחרית גבוהה ביותר".

ל-themarker נודע כי במסגרת הליך גילוי המסמכים בתביעה, הציעה טבע הסדר שלפיו תעביר את המסמכים "החסויים" לתובעים, בתנאי שיישמרו בסודיות וישמשו אך ורק לצורך ניהול המשפט. החברה הציעה כי אם יבקש אחד הצדדים "להגיש לבית המשפט מסמך כלשהו מהמסמכים הנדונים, המסמך יוגש בנפרד, במעטפה חתומה, שתישמר בכספת בית המשפט".

ואולם לטענת התובעים, מדובר בניסיון של טבע להסתיר פרטים מביכים על הניסוי מהציבור. "כל מטרת טבע היא למנוע מהציבור לדעת", אומרת עו"ד אהובה טיכו המייצגת את התובעים במשפט. "מחר תבקש טבע גם לחסום את פסק הדין שיינתן? למעשה, מה שהיא מבקשת זה שההליך לא יהיה פומבי ושיהיה חסוי מהציבור, ואין לכך שום הצדקה. בית המשפט העליון, שדן במחקר הזה במסגרת הליך אחר, כבר הדגיש את החשיבות של בירור טענות החולים בהליך פומבי ופתוח לציבור".

הניסוי שעומד במרכז הפרשה בוצע בקופקסון בין נובמבר 2006 לנובמבר 2007. הניסוי בוצע בבית החולים איכילוב בקבוצה של 13 חולי ALS - מחלת ניוון שרירים קשה וסופנית. מטרתו היתה לבדוק אם הקופקסון, תרופה שמיועדת לטיפול בחולי טרשת נפוצה, מתאים גם לטיפול בחולי ALS.

בתביעה שהוגשה בינואר השנה על ידי שלושה מהחולים נגד טבע ובית החולים איכילוב, נטען כי הם גויסו למחקר מבלי שנחשף בפניהם כל המידע הנוגע למחקר, שלטענתם לא היה לו בסיס מדעי מוצק. התובעים טוענים כי לא היה מקום ובסיס להשוות בין מחלת הטרשת הנפוצה למחלת ה-ALS - הקשורות למנגנונים גופניים שונים. בנוסף טוענים התובעים כי בטופס ההסכמה שעליו הוחתמו החולים לא נמסר להם כי מחקרים פרה-קליניים שנעשו בעכברי מעבדה חולי ALS נכשלו, ואף הצביעו על נזק לעכברים.

המסמכים שטבע אינה מעוניינת לחשוף בפומבי כוללים את פרוטוקול הניסוי, העלון לחוקר, תוצאות המחקר וטופס ההסכמה המקורי. לטענת עו"ד טיכו, "מסמכים אלה מראים את השיקולים של טבע ואת תוצאות הניסוי, שלא נחשפו עד היום בפני החולים. עד היום למשל לא הובהר להם רשמית אם היו חלק מקבוצת הניסוי שקיבלה את התרופה, או מקבוצת הביקורת". טיכו דוחה את טענת טבע לסודיות מסחרית: "לא מדובר במסמכים הכוללים מידע על נוסחת הקופקסון, אלא על ניסוי שלטבע אין כוונה לחזור עליו. לכן אין במסמכי הניסוי סוד מסחרי, ובוודאי שלא סוד מסחרי מוגן".

מטבע נמסר בתגובה: "טבע לא התנגדה למסירת כל המסמכים לידי התובעים - ההפך הוא הנכון. טבע פנתה מיוזמתה לתובעים והציעה להעביר לעיונם כל מסמך הנוגע להליך המשפטי - ולכן אין כל יסוד לטענה המופרכת שטבע מבקשת לנהל את ההליך בחשאי. טבע הציעה הסדר שבו מסמכים אלה יהיו נגישים לעיני בעלי הדין ובית המשפט בלבד, ולא ייעשה בהם שימוש כלשהו שלא לצורך ההליך המשפטי - בגלל חיסיון מסחרי בלבד ולא חיסיון אחר. הסדר כזה מקובל ונהוג בהליכים משפטיים רבים, כמו גם רצונה הלגיטימי של טבע למנוע חשיפה פומבית של מידע מסחרי מוגן שלה. כמות המסמכים היא גדולה וכוללת חומר רב שיש בו חלק שהוא בחזקת חיסיון מסחרי, ועלול לגרום נזק לטבע". טבע מיוצגת על ידי עו"ד יצחק מרציאנו ממשרד טולצ'ינסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully