וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואף מלה על תמריצים

אקונומיסט

12.9.2010 / 6:57

כלכלת בחירות



>> אנשי עסקים ופוליטיקאים רפובליקאים תקפו באחרונה את ברק אובמה בטענה כי הוא פופוליסט ודמגוג, שמדיניותו הכלכלית כשלה בעידוד הצמיחה והרתיעה חברות החוששות ממסים ורגולציה. השבוע חשף אובמה סדרה של הצעות שנראה כי נועדו פחות לטובת החיזוק הכלכלי ויותר כתשובה למתקפות מצד יריביו.

ההצעה הנועזת ביותר שהעלה אובמה היא להניח לחברות להצהיר על השקעותיהן ב-2011 כמוכרות במס במלואן ולקבל את החזרי המס השנה, במקום לפרוש אותן על פני שלוש שנים או יותר. ההצעה נועדה לעודד את החברות להאיץ את תוכניות ההשקעה שלהן. עם זאת, השפעתו של המהלך לא תהיה גדולה, מכיוון שהריבית הנמוכה בארה"ב תפחית את ערכם של החזרי המסים, ובשל העובדה כי חברות חוששות הרבה יותר מהביקוש החלש למוצריהן מאשר מעלות ההון. עם זאת, קווין האסט, כלכלן במכון אמריקן אנטרפרייז השמרני, מאמין כי ההצעה תגדיל את השקעותיהן של החברות ב-5%-10%.



הצעה נוספת תעניק הקלות מס קבועות בתמורה למחקר ופיתוח. אובמה כבר הציע זאת בעבר, ואולם כעת הפך את ההצעה לנדיבה בהרבה - מהחזר מס של 14 סנט על דולר ל-17 סנט על דולר. הנשיא גם חידש את הקריאות לתוכנית תשתיות בת שש שנים, והציע השקעה מיידית של 50 מיליארד דולר בסלילת כבישים באורך של 240 אלף ק"מ ומסילות רכבת באורך של 6,400 ק"מ. בתוך כך, הוא מעוניין להרחיק את ההשפעה הפוליטית מהשקעות כאלה באמצעות הזרמתן דרך "בנק תשתיות", אף שכלכלנים חוששים כי מוסד כזה יהיה פוליטי באותה מידה.



אובמה ניצב בפני מלאכת שיווק עדינה. שיעור התמיכה במדיניותו הכלכלית צלל, אך המצביעים חוששים מהגירעון ומשוכנעים, שלא בצדק, שחבילת התמריצים הקודמת שלו לא סייעה לכלכלה. בנאום שנשא בשבוע שעבר באוהיו נמנע אובמה משימוש במלה "תמריצים", ובמקום זאת כינה את ההצעות "צעדים נוספים לעידוד הצמיחה". אלה נועדו לסייע בריסון הגירעון: הקלת המס על ההשקעות עשויה לעלות 200 מיליארד דולר בשנתיים הראשונות, אך רק 30 מיליארד דולר בעשר השנים הראשונות, מאחר שלעסקים יהיו פחות הוצאות לנכות לאחר השנתיים הראשונות.



הצעות אלה מסבכות את שיטת המס בארה"ב, שזקוקה גם כך לרפורמה מקיפה. ואולם הן לא צפויות לזכות לאישור הקונגרס בכל מקרה, בהתחשב בזמן הקצר שנותר לקונגרס לפני הבחירות שייערכו בנובמבר ולנוכח חוסר המוכנות של הרפובליקאים לתת לאובמה לנצח - ודאי שלא בסוגייה של העלאת מסים, גם אם העלאת המסים תחול על חברות בינלאומיות.



עם זאת, ההצעות שירתו את אובמה מבחינה פוליטית. הן העניקו לו קרדיט על קיצוצי מסים בתקופה שבה הרפובליקאים מאשימים אותו בניסיון לפגוע בכלכלה אם ייתן לקיצוצי המסים על העשירים - צעד מתקופתו של ממשל בוש - לפוג בדצמבר.



האסט טוען כי הטבת המס על ההשקעות "שונה באופן רדיקלי" מחבילת התמריצים הקודמת של אובמה. אפילו ג'ון בוהנר, מנהיג הרפובליקאים בבית הנבחרים, הודה במרירות כי "לא מדובר בהכרח בהצעות רעות". דובר הבית הלבן ציין השבוע כי הרפובליקאים עצמם העלו הצעות דומות בעבר, ובנימה מבודחת אמר: "אם כך, ודאי נצליח להעבירן במהירות". איש לא חשב שהוא מדבר ברצינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully