וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אחרי ערב החג - מדפי החלב לא מתמלאים

עדי דברת מזריץ ועמירם כהן

12.9.2010 / 8:10

לאחר שבראש השנה נוצר מחסור בחלב בחנויות בשל החום הכבד, צפויה כמות הלב להיות קטנה מהרגיל גם בימים הקרובים. החום פגע בתנובת הפרות בחודשי הקיץ ויצר את המחסור

מחסור בחלב נרשם בערב ראש השנה ובימי החג בכמה נקודות מכירה בארץ. על פי הערכות, גם בימים הקרובים תהיה כמות החלב קטנה מהרגיל בסניפי הרשתות והחנויות ובחלקם ייווצרו מחסורים.

בעשרת הימים האחרונים שיווקו יצרניות החלב כמות הקטנה בכ-20% מאשר בימים רגילים. זאת, בשל החום הכבד ששרר במרבית אוגוסט, שהביא לירידה של 10%-15% בתנובת הפרות. המחסור על המדפים הוחרף לאחר שצרכנים הצטיידו בחלב לקראת ימי החג ושבת, שבמהלכם היו מרבית רשתות השיווק סגורות. ביום שלישי ובערב החג כמעט שלא ניתן היה להשיג חלב במרכולים וכן ברשתות המזון הגדולות.

"סביר להניח כי גם היום יהיה מחסור וכך גם ביום שני", אומר גרשון ויסמן, סמנכ"ל סחר של קבוצת רבוע כחול המפעילה את רשתות מגה, שסיפר על מחסורים בחלב כבר מיום שלישי האחרון.

"אצלנו היה מחסור רק בחלב של טרה. לא היה מחסור בחלב בסניפים משום שהיתה לנו סחורה של תנובה ושטראוס", אומר רמי לוי, הבעלים של רשת רמי לוי שיווק השקמה. "בינתיים לא היה ולא צפוי להיות אצלנו מחסור".

תנובה, יצרנית החלב הגדולה בישראל, חזרה אמש לייצר חלב. החברה צופה כי בימים שני או שלישי כבר יתמלא כל המחסור וכי ככל הנראה לא יהיה מחסור בחלב בסוכות - בעקבות החזרה לייצור היום והשינוי במזג האוויר, שצפוי להיות קריר יותר.

בכל קיץ חלה ירידה עונתית בתנובת החלב, אך השנה דווח כי הירידה היתה חדה במיוחד. במטרה למנוע את המחסור בחלב ובאישור משרד התמ"ת ובהסכמת משרד החקלאות והיצרנים, ייבאו המחלבות ללא מכס כ-1,200-1,500 טונות אבקות חלב מארה"ב כמות שוות ערך ל-12-15 מיליון ליטר חלב. כמות זו תשמש לייצור מוצרי חלב וחלב ניגר. מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר, יעקב בכר, אמר בערב החג כי היצרנים נערכו מבעוד מועד לאפשרות של מחסור והסכימו ליבוא חלב שחלקו כבר מומש.

עדיין לא ברור אם הרפתנים ייאלצו לשפוך חלק מהחלב שנחלב ברפתות בשלושת ימי החג ובשבת, שבהם המחלבות לא קלטו חלב שהצטבר ברפתות. מדובר בכמה מאות אלפי ליטרים, שלא ניתן לאחסן במכוני החליבה בשל היעדר ציוד המתאים לאחסון לארבעה ימים. אם ייאלצו הרפתנים לשפוך חלק מהחלב הם יקבלו עליו את מלוא התמורה מקרן מיוחדת שהוקמה לשם כך במועצת החלב.

מכמה רשתות מזון נמסר כי כמה מהיצרניות לא מספקות חלב בשקיות זה כשבועיים. לדבריהם, לא מן הנמנע כי הן מעדיפות לנצל את תנובת הפרות המוגבלת מראש לייצור חלב בקרטון, שהוא מוצר רווחי יותר עבורן.

מתנובה נמסר כי "בשל החום והייצור המועט של החלב הגולמי ובשל ריבוי ימי החג נוצרים חוסרים של חלב לשתייה. מחלבות ומפעלי תנובה עובדים במלוא התפוקה במטרה למלא אחר הביקושים".

ממחלבות יטבתה נמסר: "בעקבות הירידה הכללית בתפוקת חלב בקיץ לצד ביקושים מוגברים לקראת החג הורגשו חוסרים בשבוע האחרון. החל מהיום יחודשו המלאים - ואנו עובדים במלוא המרץ לספקם".

משופרסל נמסר: "לאור המחסור בחלב במחלבות אנו עושים מאמץ גדול בשיתוף פעולה עם המחלבות במטרה לעמוד בביקושים לחלב ללקוחותינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully