וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ליקויי בטיחות חמורים בתעופה האזרחית

חן הלפרן

13.9.2010 / 17:00

לפי דו"ח מיוחד של מבקר המדינה, משרדי הממשלה לא פעלו כנדרש לשיפור בטיחות התעופה בישראל, למרות המלצות של גורמים מקצועיים שונים. "בשל ליקויים רבים שהלכו והחמירו בשנים האחרונות, חיי הנוסעים עלולים להיות בסכנה"

שבוע לאחר שמינהל התעופה האזרחית של ארה"ב, ה-FAA, החליט להשאיר את דירוג בטיחות התעופה של ישראל בקטגוריה של מדינות העולם השלישי, פרסם אחר הצהרים (שני) מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, דו"ח חמור בנושא בטיחות התעופה האזרחית.

הדו"ח קובע, כי קיימים "ליקויים רבים וכבדי משקל בתחום התעופה האזרחית, שהלכו והחמירו בשנים האחרונות". עוד נכתב בו, כי "למרות ליקויי הבטיחות שצוינו בדו"חות ביקורת של ועדות וגורמים מקצועיים בארץ ובחו"ל, לא פעלו, לדאבון הלב, משרדי הממשלה הנוגעים בדבר כנדרש לשיפור בטיחות התעופה בישראל. הדבר חמור בעינינו בפרט, כי חיי נוסעים בתעופה האזרחית עלולים להיות בסכנה". עוד נטען, כי הליקויים פוגעים בכלכלת המדינה ובתדמיתה בעולם.

מהדו"ח עולה, כי ההזנחה בתחום הבטיחות בתעופה באה לידי ביטוי בחקיקה מיושנת, חוסר תפקוד ראוי של רשות התעופה האזרחית, חוסר בהקצאת משאבים כספיים ואי-פיתוח תשתיות תעופה, שיש להן השפעה רבה על הבטיחות.

לדברי המבקר, בין השנים 2009-2005 נרשמה עלייה במספר אירועי בטיחות חמורים של "כמעט תאונות" בין מטוסי נוסעים, אשר נמנעו ברגע האחרון. בעקבות זאת דרש המבקר מהממשלה ומשאר הגורמים הרלבנטיים לתת עדיפות עליונה לתיקון הליקויים במהירות האפשרית, אולם ללא הועיל.

46 המלצות לא יושמו

המבקר מזכיר, לדוגמה, כי באפריל 2007 מינה שר התחבורה דאז שאול מופז, את האלוף במיל' עמוס לפידות ליו"ר ועדה ציבורית לבדיקת בטיחות התעופה בישראל, והטיל על הוועדה להציע תכנית לתיקון ליקויי הבטיחות. בדו"ח המסכם של אותה הוועדה נכתב, כי עקב "הידרדרות זוחלת זה עשרות שנים" מצטיירת תמונת מצב עגומה ומטרידה, וכי "מצב בטיחות התעופה בישראל הוא קשה וימשיך להידרדר, אם לא תינקטנה פעולות נמרצות ובהקדם".

לפי דו"ח המבקר, אף שהתגלו 75 ליקויים חמורים בידי ועדת לפידות, 15 מההמלצות לא יושמו כלל ועוד 31 המלצות נוספות יושמו באופן חלקי בלבד, חרף העובדה שעברו יותר משנתיים ממועד פרסומן.

הורדת דירוג בטיחות הטיסה של ישראל לקטגוריה 2 - בעיקר בשל היעדר פיקוח ראוי מטעם רשות התעופה האזרחית בישראל (רת"א) על התעופה הספורטיבית, הקלה והפרטית - היא שהאיצה את בדיקת מבקר המדינה. צוות הפיקוח והבקרה מטעם מנהל התעופה הפדרלית של ארה"ב (FAA) המלווה את תוכנית תיקון הליקויים, צפוי לשוב ארצה לביקורת נוספת לאחר החגים, ואפשר שישראל תוכל לשוב מתחילת 2011 לרמת הבטיחות הגבוהה ביותר.

"הבטיחות בראש סדר העדיפויות"

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה לדו"ח, כי הרשות "מקדמת בשנים האחרונות באינטנסיביות רבה פרויקטים בתחום הבטיחות. הרשות מיישמת את המלצות ה-ICAO, ה-FAA, ועדת לפידות והחוקר הראשי. כל ההמלצות אותן היה ניתן לבצע בלוח זמנים קצר בוצעו – והמלצות שביצוען מורכב יותר נמצאות בתהליך ביצוע. מועצת הרשות אישרה סכום של 7.2 מיליארד שקל לצורך יישום ההמלצות והרשות עומדת בלוחות הזמנים המתוכננים לביצוע. בדיון של מועצת הרשות שהתקיים בפברואר 2008 ציין יו"ר המועצה, מר עובדיה עלי, כי נושא הבטיחות עומד בראש סדר העדיפויות של מועצת הרשות, וכי היא הקימה ועדת בטיחות קבועה לטיפול בנושא. עוד ציין יו"ר המועצה כי עקב דוח לפידות ומסקנות רש"ת, הוקצו סכומים גדולים מתקציב הפיתוח של הרשות לנושא הבטיחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully