וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבות המס הנדיבות בעולם

רובי גינל

13.9.2010 / 6:49

חוק עידוד השקעות הון החדש



>> התעשיין הישראלי נדרש להחלטות קשות: מצד אחד מצפונו לרוב מנחה אותו לפעול בישראל, רצוי בפריפריה, להעסיק עובדים ישראלים, לייצר ולייצא תוצרת כחול-לבן תחרותית. מצד שני לא יכול התעשיין להתעלם מהמרחק הגיאוגרפי מלקוחותיו ומחומרי הגלם, ממשקולות הביורוקרטיה, ממערך נמלים מגביל, מהמצב הביטחוני והחרמות הבינלאומיים, מחוסר בכוח אדם מקצועי וממיסוי מוניציפלי כבד.

במקרים רבים, ההחלטה על מיקום קו הייצור החדש תיקבע גם כפונקציה של מערך התמריצים הממשלתי. כך, מדינות רבות מעניקות תמריצים נדיבים ומסייעות לתעשיין הישראלי לקבל החלטה כואבת להוציא את פעילות הייצור מישראל. על פי סקרים עדכניים, שליש מהתעשייה כבר פועלת בחו"ל ובתוך כשנתיים מחציתה תפעל בחו"ל. בריחת המפעלים היה תוצאה של החלטה עסקית חיובית ולגיטימית, אך למשק מדובר בחדשות רעות.



התמריצים העיקריים לעידוד השקעות בתעשייה ניתנים בישראל תחת חוק עידוד השקעות הון. למרות הביקורת נגד החוק במשך השנים, כמעט שאין חולק על כך שהתעשייה בפריפריה, המעסיקה עשרות אלפי עובדים, קיבלה דחיפה משמעותית בזכות תמריצי החוק. עם זאת, החוק הוותיק מסובך ומקשה על קבלת ההטבות. בנוסף, הגידול בסחר הבינלאומי שינה את כללי המשחק: התחרות על הפעילות הכלכלית בין המרכז לפריפריה הפכה למשנית בעוד התחרות בין ישראל והעולם הפכה לעיקרית.



על רקע זה החליטה הממשלה להתאים את סביבת התמריצים של התעשייה לאתגרים הנוכחיים: ביטול כל הטבות המס הקיימות והנהגת מס חברות אחיד לתעשייה מייצאת, בגובה 12% במרכז ו-8% בפריפריה, ללא תלות בהשקעה או במשיכת רווחים ולצד מס דיווידנד נמוך.



ההחלטה תהפוך את סביבת המס של התעשייה המייצאת בישראל לתחרותית בעולם. למרות הזדהותי עם מטרותיו של יקי ינאי ("הממשלה פועלת נגד הנגב והגליל", 31.8.10 ,themarker), השינוי מעודד מעבר לפריפריה, שם יונהג מס החברות הנמוך בעולם (8%). בנוסף, רק בפריפריה תקבל התעשייה מענקים כספיים להקמה ולהרחבה, השתתפות בשכר עובדים והקלות במחיר הקרקע.



לפני אישור הממשלה נבדקו והותאמו השינויים מול עשרות מנכ"לים ומנהלי כספים בתעשייה באמצעות סקרים ופורומים מקצועיים, ורובם קבעו: השינוי ישפר בצורה משמעותית את כושר התחרות של התעשייה הישראלית. נשיאות ההתאחדות אף קיבלה החלטת תמיכה בשינוי.



חלק מהתעשייה צפוי לאבד הטבות. עם זאת, ניתן לקבוע כי השינויים הצפויים יציבו את תמריצי התעשייה בישראל במיקום מצוין בתחרות העולמית וייתנו זריקת מרץ משמעותית לעידוד הייצור, היצוא, הצמיחה והתעסוקה בישראל, ובמיוחד לתעשייה הבוחרת לפעול בפריפריה.



הכותב הוא סמנכ"ל וראש אגף כלכלה ורגולציה בהתאחדות התעשיינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully