וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

די למינוי דירקטורים בשיטת חבר מביא חבר

לאה פסרמן-יוזפוב

13.9.2010 / 6:49

חברות ציבוריות



>> בפולמוס סביב השאלה אם העדפה מתקנת לנשים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות ראויה, הובעה דעה שלפיה חוק אשר ירחיב את חובת הייצוג של נשים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות יפגע פגיעה חמורה ואולי בלתי חוקתית בקניינם של בעלי המניות, שלהם הסמכות למנות דירקטורים. לצערי, איני יכולה להסכים עם דעה זו.

הרחבת חובת הייצוג של נשים תפגע לכל היותר באפשרות של בעלי השליטה בחברות למנות למשרת דירקטור את קרובי משפחתם וחבריהם - ודווקא תסייע לבעלי מניות מקרב הציבור, שכן הדבר יוביל לבחירת דירקטוריות לפי כישוריהן ולא לפי קשריהן.



במציאות הישראלית, דירקטורים בחברות ציבוריות נבחרים לעתים קרובות בשיטה של "חבר מביא חבר". בעל השליטה בחברה הוא המציע מועמדים לתפקיד דירקטורים, ועל כן מתמנים לתפקיד אנשים המקורבים לו. מאחר שמרבית בעלי השליטה בחברות הציבוריות הם גברים, באופן טבעי מתמנים לתפקיד גברים.



חוק שידרוש שיתוף רחב יותר של נשים בדירקטוריונים יאלץ את בעלי השליטה להרחיב את החיפושים אחר מועמדות מתאימות מעבר למעגל החברתי שלהם, ובכך יביא להעשרת הדירקטוריון. בכנס בנושא נשים בדירקטוריון סיפרה עופרה שטראוס כי פנתה לחברת כוח אדם וביקשה ממנה רשימה של מועמדים ראויים לשמש דירקטורים בקבוצת שטראוס. לדבריה, חברת כוח האדם "לא ידעה כיצד לאכול את זה", שכן מעולם לא הגיעה אליה פנייה דומה, אך לאחר מאמצים הציגה בפניה רשימה כזאת.



מתוך הרשימה נבחרה כדירקטורית פרופ' דפנה שוורץ, חברת סגל אוניברסיטת בן-גוריון, אשה בעלת ניסיון ורזומה מפואר (בין היתר ראש מגמה ליזמות וניהול היי-טק במחלקה למינהל עסקים ומנהלת מרכז ליזמות וניהול היי-טק), שללא ספק תתרום רבות לדירקטוריון. לעופרה שטראוס לא היתה היכרות מוקדמת עם פרופ' שורץ, וללא ספק היא גם לא היתה מגיעה אליה אלמלא המאמצים הרבים שעשתה.



שיטת מינוי הדירקטורים בישראל אינה פוגעת רק בנשים, שסיכוייהן להתמנות למשרה הנחשקת קטנים, אלא גם בבעלי המניות מקרב הציבור, שכן הסיכויים כי למשרה יתמנו האנשים הראויים ביותר, שייצגו את האינטרסים שלהם בצורה הטובה ביותר, קטנים.



מן הראוי היה לאמץ שיטה דומה לזו הקיימת כיום במקומות רבים בעולם, שלפיה מוקמת בחברה ועדת מינויים (nomination committee), שתפקידה לאתר מועמדים ראויים לתפקידי דירקטורים בחברה ולדאוג לכך שהליכי המינוי יהיו אובייקטיבים ומקצועיים. ועדה כזו תבטיח כי בדירקטוריונים של החברות הציבוריות יכהנו לא רק נשים, אלא גם האנשים הטובים ביותר.



הכותבת היא מרצה למשפטים בקריה האקדמית אונו ומעורבת בהצעת חוק האמורה להגביר את השתתפותן של נשים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully