וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העסקים הקטנים אחראים ל-50% מהתוצר העסקי - ומקבלים 22% מהאשראי הבנקאי"

מאת מוטי בסוק

13.9.2010 / 6:49

לפי התאחדות המלאכה והתעשייה, אפליית האשראי כלפי עסקים קטנים ובינוניים נמשכת למרות עלייה משמעותית ברווחי הבנקים ממגזר זה: "הממשלה והבנקים גוררים אותנו לשוק האפור"



>> היקף האשראי הכולל של חמשת התאגידים הבנקאיים הגדולים למגזר העסקים הקטנים הסתכם במחצית הראשונה של 2010 ב-58 מיליארד שקל - כך עולה מדו"ח שערך הכלכלן הראשי של התאחדות המלאכה והתעשייה, ברוך שניר. לפי הדו"ח, העסקים הקטנים מקבלים כ-11% בלבד מסך האשראי המוקצה לציבור (בניכוי משכנתאות) וכ-18% בלבד מסך האשראי למגזר העסקי.

בהתאחדות אומרים כי ניתוח דו"חות הפעילות של תאגידי הבנקים חושף כי נמשכת אפליית האשראי כלפי העסקים הקטנים והבינוניים, למרות עלייה משמעותית ברווחי הבנקים מהמגזר וירידה בהפרשה לחובות מסופקים.



לדברי יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, העובדה שהעסקים הקטנים, הזקוקים נואשות לאשראי זמין והחסרים את חגורות השומן של העסקים הגדולים, מקבלים אשראי מצומצם כל כך - מעידה על כשל שוק. לדבריו, הממשלה מגלה אוזלת יד בנושא זה.



"העסקים הקטנים והבינוניים, האחראים לכ-50% מהתוצר העסקי, מקבלים רק 22% מהאשראי הבנקאי", אמר אלחדיף. "הקרן הממשלתית להלוואות מסייעת רק ל-0.2% מהעסקים הקטנים והבינוניים. כך הממשלה והבנקים גוררים את העסקים הקטנים היישר לזרועות השוק האפור. הן הבנקים והן המדינה מציגים בפני מגזר העסקים הקטנים והבינוניים דרישות קשות ובלתי ניתנות ליישום לביטחונות וערבויות, ובאין מוצא אחר בעלי עסקים רבים מוצאים עצמם נגררים יחד עם משפחתם וחבריהם לתהום על ידי ברוני השוק האפור, שמכלים עמל של חיים שלמים בריביות דרקוניות".



לפי דו"חות הבנקים, שאותם ניתח שניר, במחצית הראשונה של 2010 הועבר 65% מהאשראי הבנקאי לפחות מ-1% מהעסקים - לטענתו, ללא כל היגיון כלכלי ובניגוד להערכת סיכונים רציונלית. לדברי שניר, העובדה שהרווח הנקי של הבנקים מהעסקים הקטנים עלה במחצית זאת בכ-43.8% והסתכם ב-433 מיליון שקל, לצד העובדה שהיקף ההפרשה של הבנקים לחובות מסופקים במחצית הראשונה ירד דרמטית ב-66% (לעומת התקופה המקבילה אשתקד), מלמדות שהעסקים הקטנים הם לקוחות אשראי טובים, המחזירים את חובותיהם למרות חוסר הוודאות בשווקים הגלובליים וההתמודדות עם המשבר שלא תם.



בנוסף מציין שניר כי מחקר שנערך בקרב עסקים, שקיבלו הלוואות מקרן הסיוע לעסקים קטנים, הוכיח חד-משמעית כי עסקים אלה הגדילו את מכירותיהם בכ-30% בממוצע לאחר שנתיים בלבד.



לדברי אלחדיף, "לעסקים הגדולים יש מוניטין טובים, קשרים וחברים במקומות הנכונים, הן בממשלה ובכנסת והן במערכת הבנקאות. לעומת זאת, העסקים הקטנים והבינוניים חסרים את יחסי הציבור וההתרועעות עם שועי הכלכלה, ולכן אינם מצליחים לקבל מימון שיענה על צורכי האשראי שלהם". הוא הוסיף כי מצוקת האשראי היא הבעיה הקשה והמתמשכת ביותר של המגזר שאותו הוא מייצג. בסקר חצי שנתי שערכה ההתאחדות באחרונה, התגלה כי 38% מהעסקים הקטנים עדיין מדווחים על ירידה ברווחים במחצית הראשונה של 2010, וכ-25% מהם נאלצים לפטר עובדים.



מהדו"חות הכספיים של חמשת הבנקים הגדולים עולה גם כי חלקם של העסקים הקטנים בסך כל הרווח המימוני של התאגידים הבנקאיים הגדולים הוא 16.7%, והוא גדול מהרווח מהבנקאות הפרטית, 8.6% בלבד, וגדול אף משל המגזר המסחרי - 12.9%.



לפי נתוני הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, בישראל יש כיום כ-400 אלף עסקים קטנים ובינוניים, בהם מועסקים בסך הכל יותר מ-1.2 מיליון עובדים - 55% מכלל המועסקים במגזר העסקי. ב-2009 הוסיפו העסקים הקטנים והבינוניים כ-77 אלף מקומות עבודה למשק. כל עסק קטן שנפתח מוסיף בממוצע כ-4.5 מקומות עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully