וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעל עסק: "אתה שומר נאמנות לבנק והוא מרוויח ממך - אבל בשעת מצוקה דבר לא עומד לזכותך"

עדיה פיטרמן

13.9.2010 / 6:49



>> מצוקת האשראי של העסקים הקטנים אינה רק סיסמה, היא מצוקה אמיתית שחשים בעלי עסקים בין אם במשרד, במפעל או בחנות. המחנק לוחץ ויש פתרונות שונים, אך בסופו של דבר בעלי העסקים נאלצים לצמצם ולהקטין את העסק.

ג'מאל מג'אדלה, מנכ"ל מ.טי (מרכז טיפוח יזמות) במשולש, שבבעלות משפחתו עסק להפצה וחלוקת עיתונים, עיצוב והבאה לדפוס, מספר כי בשנה האחרונה הוריד הבנק את היקף האשראי של העסק מ-180 ל-140 אלף שקל. "זו המדיניות החדשה של הבנק. הם אומרים שאין מספיק ביטחונות וערבויות, כל מיני סיפורים", הוא אומר. "אבל זה חשבון שלא היה בו צ'ק חוזר אחד ויש לנו מוסר תשלומים גבוה".



מג'אדלה מספר כי מחנק האשראי משפיע קשות על העסק. "אנחנו נאלצים לבקש מהלקוחות להקדים תשלומים, זה לא מאפשר לנו להשקיע ולפתח את העסק ואנחנו נאלצים לחיות עם היד על הדופק ולחשוש מכל תנועה שיכולה לגרום להחזר צ'קים, מצב שב-30 שנה בעסק לא חוויתי. בעל עסק שמעסיק שכירים, שומר על העסק כמו העיניים שלו, שומר נאמנות לבנק והבנק מרוויח ממנו, בשעת המצוקה שום דבר מזה לא עומד לזכותו".



י.א הוא בעליו של בית דפוס המתמחה באריזות מודפסות וקיים כבר 49 שנה, עוד מהימים שבהם ניהל אותו אביו. בשנים האחרונות, מספר י.א, הלכה ופחתה כמות העבודה עקב עלייה ביבוא אריזות מסין. "משנה לשנה ביטלנו מחלקות ודיללנו עובדים, ולפני שנה וחצי נשארנו עם עובד אחד", הוא מספר. "הבנק העלה לי את האשראי במשך השנים, אך כעת, דווקא בתקופה הקשה, החליטו לשים את הגבול ב-120 אלף שקל. אמרו שאם ארצה להעלות את האשראי אצטרך לשלם 1,800 שקל. זהו הסכום לעמלת עריכת מסמכים. זה שוד לאור יום, ואני לא מוכן לשלם". לדבריו, כדי להתמודד עם המצב הוא נוקט כמה דרכים. "אני עובד על אש קטנה ומנסה לדחות תשלומים לספקים, משווק את העסק כמה שאני יכול ומוריד מחירים. עושה מה שאפשר כדי לשרוד".



א', בעל מרפאת שיניים: "פתחנו עסק בתחום הקוסמטיקה ופנינו למנהל הסניף בבנק בבקשה להלוואה של 150 אלף שקל. אישרו לנו את ההלוואה, אך חודש לאחר שאישרו אותה אמרו לפתע שלא ניתן לספק את ההלוואה כי אין לנו כיסוי וביקשו שעבוד. לקחתי את השעבוד בשווי של 250 אלף שקל שהיה משועבד בבנק אחר והעברתי אותו לבנק שאתו אני עובד. אבל גם לאחר מכן בסוף הם החליטו לא לתת את הלוואה, בגלל שההנהלה לא מאשרת. לאט לאט חוזרים הצ'קים והחשבון נהפך מוגבל, ועד עכשיו אני לא מבין את הסיבה לכל זה. פניתי ליועץ עסקי ואני מתכוון יחד אתו להגיע אל הבנק לבירור הדברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully