וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיקי מאוס מורה לאנגלית

אקונומיסט

13.9.2010 / 6:49

דיסני פתחה בשנתיים האחרונות 15 בתי ספר בסין המיועדים ללימוד אנגלית, וזוכים להצלחה אדירה; ההורים הלהוטים מוכנים לשלם 1,800 דולר בשנה - סכום עתק בסין - עבור הקורסים של דיסני, שפועלים תחת מגבלות הצנזורה המקומית



>> ביום שלישי אחד בשעה שש בערב, ילדים החלו להגיע לבניין מסחרי משמים, בדיוק בשעה שבה עובדי המשרד החלו לעזוב. בחזית הבניין ניצב בית ספר ללימודי אנגלית בניהול דיסני. הכניסה לבית הספר לא מרשימה במיוחד, דחוקה בין מרכול מאובק לחנות לממכר מזון מהיר. בהתחשב בכך שמדובר בסין, מרבית העוברים והשבים מניחים שמדובר בזיוף של סניף של דיסני. אך בקרב ההורים הלהוטים כבר נפוצה השמועה: זה הדבר האמיתי.



ילדים מגיל שנתיים מדדים פנימה ומטפסים במדרגות. במבט ראשון, הכיתות שלהם נראות אפרוריות, אך שניים מבין ארבעת הקירות הם למעשה מסכי וידיאו אינטראקטיביים. כל שיעור מלווה בבנות-ים, ברווזים, עכברים ואייקונים וירטואליים אחרים של דיסני. כאשר מקישים על התשובה במסך אחד, היא מופיעה על גבי האחר. כאשר המורים מלמדים, נראה שהכיתה נעה, בזכות האנימציה על המסכים.

מרבית הילדים נראים מאושרים ומרותקים. כשהם שואלים זה את זה שאלות, האנגלית שלהם נשמעת רהוטה לא פחות מזו של ילדים אמריקאים בני גילם. אלפי ילדים סינים כבר נרשמו לבתי הספר של דיסני מאז נפתח הראשון שבהם באוקטובר 2008.



שכר הלימוד הוא 1,800 דולר בשנה - סכום גדול בסין - אך דיסני מתגאה בתוצאות מרשימות: יש לה עשרה בתי ספר בשנחאי, חמישה בבייג'ין, והיא מתכוונת להכפיל את מספר בתי הספר בשנה הקרובה, ולצאת משתי הערים הגדולות בסין גם לאזורים הסמוכים. המגבלה העיקרית שלה היא לא הלקוחות - לבתי הספר הוותיקים כבר יש רשימות המתנה - אלא הכשרה וצוות. לכן, בתי ספר חדשים צריכים להיות ממוקמים במקומות שבהם ניתן לפקח עליהם בקלות.



בכל כיתה יש מדריך מערבי ומדריך מקומי. התמונות עברו סיניפיקציה: האורז, למשל, מגיע בקערה, ולא ערום על צלחת. יותר מ-300 שירים, כולם קשורים לאנימציה שמלווה את השיעורים, מסייעים לזיכרון. כ-60 ספרים מחזקים את תוכן הקורס. והכל עבר את בדיקתם המדוקדקת של הצנזורים הסיניים.



עלויות הפיתוח הראשוניות, שאותן דיסני אינה מפרסמת, היו ודאי אדירות. בתוך עשור לתוכנית תהיה השפעה משמעותית על תוצאותיה הכספיות של דיסני, צופה אנדרו שוגרמן, העומד בראש התוכנית. דיסני מקווה להמשיך להכפיל את מספר התלמידים שלה מדי שנה בזמן הקרוב. מדובר במיזם הטומן בחובו סיכון - הוא מורכב, בונה על הטווח הארוך, ויושב בתחום רגיש ומורכב מבחינת הסינים: חינוך. אך התגמול הפוטנציאלי אדיר.



מורכבות החינוך פירושה כי תחום זה רגיש פחות לפיראטיות הנפוצה בסין, המונעת מחברות מדיה מערביות רווחיות בסין. עותק בלתי-חוקי של הסרט "מולאן" זול הרבה יותר מהדבר האמיתי, ואולי איכותי באותה מידה, מלבד העובדה שהוא גנוב. קשה הרבה יותר לחקות חינוך טוב.



קבוצות המיקוד של דיסני מראות כי עבור הורים סיניים, "החינוך הוא הכל". אנגלית נתפשת במיוחד ככרטיס כניסה לעולם שמחוץ לסין - לדברי שוגרמן. מחקרים שביצעה דיסני, מעריכים כי השוק לחינוך בשפה האנגלית לילדים בסין צומח ב-12% מדי שנה, וצפוי להגיע ל-3.7 מיליארד דולר עד 2012. ייתכן כי מדובר בהערכות מתונות מדי. אדל מאו, אנליסטית בחברת המחקר והייעוץ olp גלובל, מעריכה כי היקף השוק הוא כ-6 מיליארד דולר בשנה, והוא צומח בקצב של 20% בשנה.



השוק לחינוך מבוגרים דינמי במידה דומה. ניו אוריינטל אדיוקיישן, חברה סינית הפונה לכל הגילאים, נהנית משווי שוק של 3.8 מיליארד דולר בבורסת ניו יורק. חברות רבות אחרות נכנסו לתחום.



הורים סינים, שלרוב תולים את כל תקוותיהם בילד יחיד, בררנים במיוחד בכל הנוגע לבתי ספר. עבור החברה שיכולה ללמוד כיצד לסייע לקיסרים הקטנים ללמוד, התגמול יהיה אדיר. ועבור דיסני, לתוכנית יש גם בונוס: ילדי סין שגדלים עם דמויותיהם של מיקי מאוס וגופי, עשויים לדרוש יום אחד שייקחו אותם לפארק שעשועים של החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully