וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורקוויל תשקיע בישראל גם דרך תעודות סל ובאג"ח

מאת יעל פטר

13.9.2010 / 6:49

בלעדי יורקוויל כבר חתמה עם 8 חברות ישראליות על הסכמי מימון דרך רכישת מניות, אבל טאואר היא היחידה שהשתמשה באופציה הזו



>> בשלושת החודשים האחרונים דיווחו ארבע חברות ציבוריות על התקשרות עם קרן ההשקעות הזרה יורקוויל. נדמה כי העסקים של הקרן - הייחודית בנוף הישראלי - פורחים. בשבוע שעבר חתמה הקרן על הסכם רכישה עם בעל השליטה בחברת תכוף, דוד אורון, שבמסגרתו ניתנו לאורון האופציות למכור מניות בשווי כולל של כ-3 מיליון דולר ליורקוויל.



עד סוף 2011 מתכננת יורקוויל, המנהלת כמיליארד דולר המושקעים בחברות בכל העולם, בעיקר בתחום הבריאות והאנרגיה, להשקיע 350 מיליון דולר נוספים בחברות ישראליות - כך טוען נציג הקרן בישראל, שמוליק ינאי. מתוך סכום זה מתכננת הקרן להשקיע כ-100 מיליון דולר כבר ב-2010.

מלבד השקעה בחברות ישראליות הקרן בוחנת בימים אלו השקעות גם באג"ח ובתעודות סל לפי אותו מודל שבו היא משקיעה היום במניות. יורקוויל היא קרן השקעות פרטית בעלת מבנה הנקרא standby equity purchase agreement (seda), מדובר ביצור כלאיים - שילוב של קרן השקעות פרטית וקרן גידור.



ההשקעה שלה בחברות היא לתקופה ממוצעת של בין שלושה-ארבעה חודשים לשלוש שנים. הסיבה למשך הזמן הקצר היא שיורקוויל אינה קרן השקעות, אלא גוף מממן. היא אינה רואה את עצמה כשותף ארוך טווח לחברה: מטרתה היא לספק פתרון זמני לחברה.



יורקוויל מתקשרת עם חברות הזקוקות למימון ומעניקה להן אותו כנגד מניות של החברה. המימון מועבר לחברות במנות במשך תקופה שעליה סוכם מראש. עבור החברה מדובר בסוג של "כפתור מצוקה לקבלת אשראי", אחרי שנחתם ההסכם עם החברה - מרגע בקשת המימון תמורת מניות ועד לקבלתו עוברים שבעה עד עשרה ימים. המחיר שבו החברה תקצה את מניותיה לקרן נקבע לפי מחיר המניה הממוצע בימים אלה.



"אנחנו נותנים לחברה אופציית put להקצות לנו מניות במחירי השוק. זו השיטה הכי זולה והכי פחות מדללת בעבורם. בעלי המניות לא צריכים לשלם הרבה עמלות ולמכור אותן בדיסקאונט חד. הדיסקאונט אצלנו הוא בטווח של 3%-5%", הסביר בעבר ינאי.



רווחי הקרן עשויים להגיע משלושה מקורות: הרווח ממכירת המניות שנרכשות בדיסקאונט; גביית דמי ניהול של 1%-3% בשנה (העמלה אינה נגבית בכסף, אלא במניות); ורווח ממכירה בחסר - בחלק מהעסקות הקרן מנצלת את התקופה הקובעת כדי לבצע שורט על המניה, מתוך ידיעה כי המניות בגין השורט יגיעו בעתיד.



עד כה חתמה הקרן בישראל על הסכמים עם שמונה חברות ישראליות. מתוכן רק חברת טאואר ניצלה עד היום את צינור המימון מיורקוויל - בהיקף של 60 מיליון דולר. באוקטובר 2007, כשיורקוויל החלה לפעול בישראל, היא הצהירה כי תקצה 200 מיליון דולר להשקעות כאן. עד כה השקיעה כמחצית הסכום הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully