וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקחים שלמדנו מהמנכ"ל המודח של HP

מאת ג'פרי פפר

13.9.2010 / 6:49

הסאגה סביב מנכ"ל HP, שהודח על רקע דיווחי הוצאות כוזבים והטרדה מינית, ממחישה את הסכנות שניצבות בפני אנשים בעמדות כוח



>> מנכ"ל hp, מארק הרד, פוטר מתפקידו ב-6 באוגוסט עקב דיווחי הוצאות בלתי מדויקים והאשמות בהטרדה מינית - טענות שלפי החברה אינן מבוססות. פיטוריו של הרד מספקים שלושה לקחים חשובים לאנשים שנמצאים בעמדות כוח:

1. הכוח מוביל לעתים להתנהגות מופרזת הפוגעת בתפוקה. מחקרים הראו כי הימצאות בעמדת השפעה על אחרים מביאה לביטול עכבות התנהגותיות ולאוריינטציה של הגשמת יעדים. התעלמותו לכאורה של הרד ממדיניות החברה בזיוף דו"חות הוצאות אישיות היא עבירה קלה יחסית. ובכל זאת, היא מהווה עדות לתחושתו כי החוקים אינם חלים עליו.



2. הכוח גובה מחיר כבד מבחינת תשומת לב ציבורית. שאלו את עצמכם אם אתם או חבריכם מסוגלים להפגין כושר שיפוט מושלם כל הזמן. ייתכן שאתם עושים טעויות מדי שבוע, אך משום שאינכם מנכ"ל של חברה ענקית, הן אינן זוכות לתשומת לב כה רבה.



3. הצלחתו האדירה של הרד כנראה איפשרה את פיטוריו ביתר קלות. בהנהגתו, רכשה hp כמה חברות ונהנתה מצמיחה אדירה מבחינת רווחים ומחיר המניה. הביצועים המצוינים הביאו להצלחה גם בגיוס של כישרונות ושמירה עליהם בחברה. כיום נמצאים ב-hp כמה מנהלים מנוסים שיכולים להחליף בקלות את המנכ"ל הקודם.



הרד הפך לבר החלפה, והדירקטוריון חש בנוח להפוך את הכשל האתי שלו לדוגמה לאחרים. אילולא היתה החברה בעמדה כה חזקה, ספק אם פעולותיו של הרד היו מובילות להדחתו.



בסופו של דבר, חברות דואגות לאינטרסים שלהן ויחליפו אנשים במידת הצורך - ללא קשר להישגי העבר שלהם. עובדה זאת היא אולי הלקח החשוב ביותר שאפשר ללמוד מהסאגה של הרד, משום שאפשר ליישמו באופן נרחב. לקח זה חשוב לגבי אנשים שמבצעים עבירות, אך גם למי ששוקל את מידת הנאמנות שלו כלפי מעסיקו.



הכותב הוא מרצה להתנהגות ארגונית בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת סטנפורד



***



הסוגיה: מהם הלקחים שניתן ללמוד מהתנהלותו של מנכ"ל hp המודח? הפתרון: להפנים שככל שאתה בכיר יותר, הכוח משחית יותר וכללי האתיקה נשחקים



הדרך: חברות דואגות לאינטרסים שלהן, בעיקר אם יש מי שיחליף את המנהל השיכור מכוח. אל תיתנו סיבות להדחה



harvard business monday morning



מפרסומי בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully