וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת באזל 3: דרישות הלימות ההון מהבנקים יועלו פי שלושה ב-5-10 השנים הבאות

רויטרס

13.9.2010 / 9:33

התקנות החדשות עשויות לאלץ את הבנקים לגייס מאות מיליארדי דולרים בעשור הקרוב



הרגולטורים הבינלאומיים על הבנקים, שנועדו בבאזל במטרה לגבש תקנות שימנעו חזרה של משבר האשראי הבינלאומי, הודיעו אמש כי יעלו את דרישות הלימות ההון מהבנקים פי יותר משלושה. עם זאת, הרגולטורים הסכימו לאפשר לבנקים תקופת הסתגלות של עד 10 שנים לתקנות החדשות.



תקנות באזל 3, השינוי המשמעותי ביותר ברגולציית הבנקאות הבינלאומית זה עשרות שנים, ידרשו מהבנקים להחזיק בהון עצמי באיכות גבוהה בסך של 7% מנכסיהם נושאי הסיכון, לעומת הדרישה הנוכחית של 2%.



הכללים עשויים לאלץ את הבנקים לגייס מאות מיליארדי דולרים של הון טרי בעשור הקרוב. התאחדות הבנקאות בגרמניה, לדוגמה, העריכה כי 10 הבנקים הגדולים ביותר יזדקקו להון נוסף בסך 141 מיליארד דולר.



"ההסכמים שנקבעו היום מחזקים באופן משמעותי את תקני הלימות ההון הבינלאומיים", אמר נשיא הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה. "תהיה להם השפעה ארוכת טווח על היציבות הפיננסית והצמיחה".



הרגולטורים מקווים שהשינויים יובילו את הבנקים לאסטרטגיות עסקיות מסוכנות פחות ויאלצו אותם להחזיק בהון מספיק שיאפשר להם לעמוד בזעזועים פיננסיים ללא צורך בחילוץ מצד משלמי המיסים.



הבנקים טוענים כי הדרישות החדשות עלולות להפחית את כמות הכסף הזמין עבורם להלוות, ובכך לפגוע בצמיחה הכלכלית באירופה ובארה"ב בעודן מנסות להתאושש ממשבר האשראי.



תחת תקנות באזל 3, ידרשו הבנקים להחזיק בהון ראשוני - הון הליבה של הבנק, הכולל בעיקרו את המניות הרגילות ואת היתרות שלו – בסך לפחות 4.5% מהנכסים.



הבנקים ידרשו גם לבנות "חוצץ שימור הון" חדש של מניות רגילות, בסך של 2.5% מהנכסים, מה שמעלה את דרישות הלימות ההון מהבנקים ל-7%. במידה ויפחיתו הבנקים את שיעור החוצץ, יוכלו הרגולטורים להגביל את הבונוסים ואת הדיבידנדים שמשלמים הבנקים.




תנאי נוסף שנקבע תחת התקנות, שזכה לביקורת חריפה מצד כמה מהבנקים, הוא הדרישה כי יחזיקו ב"חוצץ הגנה מחזורית", של בין 0 ל-2.5% בתקופות שבהן שוקי האשראי משגשגים, שיסייע להם להתמודד עם מחזורי השוק.



הרגולטורים הלאומיים יחליטו מתי הכלכלות נכנסו לתקופה כזאת של "צמיחת אשראי מצרפית עודפת". הם מקווים שהחוצץ יאט את ההלוואות בתקופות שבהן שוקי האשראי מאיימים להגיע לחימום-יתר, ובכך למנוע היווצרות בועות מסוכנות.



לאור הקשחת הדרישות מהבנקים, הסכימה הוועדה להעניק תקופת הסתגלות ארוכה. כללי ההון הראשוני יחולו רק מינואר 2015, חוצץ שימור ההון ייכנס לתוקפו בהדרגה בין ינואר 2016 עד ינואר 2019. אנליסטים טענו כי תקופת ההסתגלות הארוכה היא כניעה של הוועדה לדרישות הבנקים.



"תקופת ההסתגלות הארוכה לדרישות ההון החדשות מפתיעה באורכה, מה שמגביר את הספקנות לגבי יעילות המאמצים להעלאת הון הבנקים", אמר מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully